












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
De CX is de laatste maanden niet meer hopeloos afgeslagen
Vooral tricky was ‘t tanken na een rit van de Ardennen tot vlak voor Luik, met de nodige file bij Verviers. Korte stop met warme motor dus, precies waar ‘t in het verleden fout ging. Starten, lopen, beetje gas bij voor de securité, blijft lopen, pfoeh
Ook dit weekend ging echte problemen. Vanochtend bij schoonouders “zelfs” gestart zonder gaspedaal aan te raken: na het aanslaan sloeg de dame bijna bijna af, maar bleef net aan de praat. Toen ik deze truc net in de garage nogmaals probeerde, sloeg de motor wel weer af na 5 seconden geprutteld te hebben. Om vervolgens wel weer aan te slaan bij een 2e poging gelukkig, en met een dot gas erbij ook bleef lopen.
Wat me nu pas opvalt eigenlijk, laatste keren, is dat de motor nauwelijks meer verhoogd stationair loopt na het starten
. Vandaar natuurlijk het dotje gas soms: even op 1500-2000rpm houden, en daarna kun je voorzichtig steeds minder gas geven tot madame zelf blijft lopen. Warm is loopt de motor stationair trouwens gewoon een krappe 1000rpm, lijkt me netjes.
Volgens de vraagbaak zijn dan bijv. (p55) verdacht:
- thermotijdcontact?
- watertemperatuurcontact?
- extra luchtklep (is dat ‘tzelfde als extra luchtschuif, wat ook wordt genoemd?)
De auto slaat wel aan (na enkele malen rondgaan, dat wel) en de stationairsproeier doet het ook - het gaat dus echt om het goed oppakken en blijven lopen.
Iemand weer eens wijze raad?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zooo even met mezelf hier bijkletsen na de vakantie met de CX
Maandag teruggekomen van 11 dagen Moezel drinken aan de Moezel. Mooie afstand en klimaat voor de CX, die net terug was van een tanklekkage en startproblemen (zie boven en link ).
Ik weet, schuifdaken gaan eens roest-ellende opleveren, maar wat reed het fijn. Gemiddeld 20-25 graden met wisselend zon/wolken, en dan rij je gewoon 100% open Dankzij het windkapje is deze CX ook veel stiller dan mijn 22TRS die dat (wel minder mooie) ding niet had, ook met 110-130 is ‘t goed te doen. En met die snelheden nog tussen 3500-4000rpm zit, ook prima qua motorgeluid. Alleen met felle zon wel een petje op, zelfs voor niet-kalende mensen!
Grotere binnenwegen met flauwere bochten en hellingen zijn echt het domein van een 2400ie C-matic: alles in de 3 en toeren maar tussen de 70 en 100, wederom met dakkie open natuurlijk.
Echte bergwegen gaan prima, maar daar voelden de 22TRS (lange 5-bak) en de GSA X1 (korte 5-bak) zich véél meer thuis. Vooral het gat tussen 1 en 2 is erg groot bij de C-matic, zodat iedere haarspeld twijfel brengt. Ook het nog soms haperen van 3 naar 2 (op te lossen door eerst nogmaals de 3 in te leggen) helpt dan niet echt.
Stadjes zijn wel weer ideaal: gewoon in de 2 (alleen bij hele kleine stijle dorpsweggetjes de 1) en sturen maar!
Behalve benzine slurpen en lekken, geen (nieuwe) problemen gekend. Het nog steeds niet lekker stationair lopen na de start nu beter leren beheersen:
- het lijkt vooral de “choke” te zijn die niets doet: na starten totaal geen verhoogd stationair waar te nemen
- dus vermoedelijk een niet werkende extra-luchtklep (of de aansturing ervan)
- als de CX terug is van de tank-re-repair eens meten of er wel iets gebeurt bij de klep: slang dichtknijpen bij koude motor deed niets
Maar op zich goed te omzeilen door na starten zelf ff gas bij te geven: niet ideaal, maar we stonden niet meer stil!
Op het lekken na dus een geslaagde CX-vakantie. Kinderen sliepen soms weer als rozen op het “LHM-zweefbed”
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En vandaag weer echte paniek. Met het hele gezin stilgevallen op de A12 vlak voor knooppunt Oudenrijn:evil:
Gewoon helemaal geen power meer, bij de afrit afslaan, na 5 min weer lopen, maar regelmatig totaal of half verlies aan power
Met als eindresultaat: afgevoerd door bergingsbedrijf en in leenauto naar huis
Wat is precies gebeurd en gedaan, het wellus-nietus-verhaal van de CX:
1. Zaterdag startte de dame (met wat gas bij, chokeklep werkt volgens mij nog steeds niet) redelijk vlot. Daarna heeft Mariëlle ons in de CX probleemloos naar Hellevoetsluis gereden. Geen schokje, niets. Laadstroommeter ook steeds keurig in ‘t midden.
2. Ter plekke ook nog 1 korte ritje gemaakt: geen probleem.
3. Zondag tot 10u30 ging het voorbij Woerden (A12) prima. Voor mijn doen vlotte gang erin, omdat ik 400m voor me een andere CX Série1 had gezien (vast op weg naar najaarsrit): 130-140 km/h had de CX sinds de zomervakantie in Duitsland niet meer gelopen.
4. Toen eerst even 10sec compleet wegvallen van de power. Snel naar de rechterbaan, waar de motor weer oppikte. Geen waarschuwingslampje gezien overigens, gewoon alsof de gaskabel gebroken zou zijn. Gaf al bijna mijn rechtervoet de schuld, had ik wel goed opgelet? :
5. 1 minuut later wéér geen power, vlak bij de afrit net vóór knooppunt Oudenrijn in de 3 en 2 (C-matic) uitgerold. Voor het stoplicht daar over en uit.
6. Startpogingen gaven soms een kleine roffel, meestal niets
7. Na 3-5 minuten werd dat eerst “even lopen, met gas paar duizend toeren pakken en weer terugvallen tot niets”.
8. En toen in ene weer lopen. Wij snel naar de carpoolplek bij de afrit gereden. Daar bleken 200 Harleys te staan, verderop ook veel Alfa spiders en… 2 wegenwachtautos
9. Daar liep de dame nog prima, uiteraard…
Geen klap mis, Wegenwacht verbaasd en vertrouwde het ook niet, reed achter ons aan richting Soest (bestemming schoonouders).
10. Vlak voor splitsing A12/A28 weer inhouden, vluchtstrook op, waar de auto ‘t weer deed. Maar nu wel met af en toe het euvel: met halfgas maakt de motor eerst normaal toeren, om vervolgens weer terug te vallen en evt. af te slaan.
11. In een “goede periode” de auto snel naar de A12, eerste tankstation eraf om grondiger en vooral veiliger te kunnen werken. Kids een WW-sleutelhanger en een banaan, scheelt ook veel gedonder
12. Hier tradt het probleem (gelukkig…) ook vaker op. Zodra de auto iets brakker stationair liep, resulteerde gas bijgeven (kwart, of half, of vol) in twijfelend toerenmaken en weer wegvallen. En soms ook in weer compleet afslaan. Om overigens meestal wél weer meteen te starten met wat gas bijgeven. Als de auto niet meteen pakt, ging starten (met gas erbij) gepaard met luid klepperen in de luchtmassameter.
13. De LMM zelf vond de Wegenwacht prima soepel lopen, op een kleine weerstand aan het begin na.
14. De echt enthousiaste en aardige Wegenwacht verdacht uiteindelijk vooral
a. De brandstofpomp - alsof de druk soms wegvalt. Een hulppompje voor een carb-motor kon (als dit het issue is) niet genoeg bijpompen om te compenseren.
b. Het overdrukventiel voor de brandstof: alsof die te snel de brandstof terug voert.
Beide onderdelen heeft de ANWB begrijpelijk niet op voorraad, dus werd het afvoeren
en een vervangauto (echt: leve de WW-Totaalservice op een zondagmiddag
)
15. Kids in de “schepwagen” was wel een ervaring voor ze , die hebben morgen wat op school te vertellen. De Hyundai i30 leenauto was echter de 3e Hyundai die ik reed, en de 3e die sterk naar rechts trekts
Dus geen mini-meet met de nieuwe GTi van PAr Exemple te regelen…
16. De auto gaat morgenochtend van het bergingsbedrijf in Bunnik terug naar Van Bemmelen in Delft. Die hopelijk gewoon een langzaam-maar-nu-echt-stervende pomp, ventiel of module constateerd en die voor eens en voor altijd kan vervangen. Bij een 2500ie-VEO zou ik meteen aan de BDP-sensor denken. Maar ja, die heeft deze 2400ie niet, en de bobine is al vervangen in december. Ik zit nog aan een ontstekingsmodule te denken, hoewel de Wegenwacht aangaf dat het dan meestal helemaal aan of helemaal uit is.
Wie nog tips heeft is meeeeer dan welkom!!
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hè bah, wat een pech! Voor de kids een leuk avontuur, maar voor jou is het balen… Maar van Bemmelen weet er vast wel raad mee!
Ik was er trouwens niet en de GTI staat nu bij vdLaan.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Hoop wel dat van de week bij VanBemmelen de CX ff netjes de kuur weer tentoonspreidt. Niets vervelender dan alleen de mededeling “sorry, maar reed perfect, niets te vinden”. Want ‘t vertrouwen is wel ff tot nulpunt gedaald nu in Madame (en vooral ook van die andere Madame
)
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Wat een drama Rogier! Je zou inderdaad het brandstofsysteem gaan verdenken, gezien de aandacht die de ontsteking al gehad heeft. Het lijkt een beetje op het mysterie die een collega van mij gehad heeft met een VW camperbusje. Die viel op de gekste (en gevaarlijkste) momenten stil. Het kon honderd km goedgaan en ineens vertikte hij het. Van alles vervangen zonder resultaat. Uiteindelijk bleek er zo’n plaatje uit een dopje van een flesje dat eens aan de benzine was toegevoegd in de tank terecht te zijn gekomen. Dat zweefde in de tank rond en sloot soms hermetisch de uitstroomopening van de tank af…..
Het zou het mooist zijn als ze de brandstofdruk kunnen meten op de momenten dat hij gek doet. Maar ja, hoe time je dat?
balen man als ze niet lekker wil.. gebruik je ook toevoeging voor je benzine? heb bij mijn 2400 wel eens troubles gehad met mijn brandstofgallerij wat heel dicht bij jou simptonen past…
de mijne bleef toen alleen met de voet op het gas lopen en ben dus toen zo door anwb naar huis gestuurd.. zal je vertellen dat dat erg lastig gaat met een c-matic !!
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Laatste tank juist nog: V-Power (97) met Wynns (?) InjectorCleaner. En nee, daar zat geen kartonnetje op maar een alu-folie dat ik alleen ingesneden heb
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
freek schreef:Wat een drama Rogier!
Tja drama is relatief.
Hier het drama-deel:
Maar gezien het aardige weer en de fantastische mensen vonden de kids het vooral interessant (en zij wisten niet dat we eigenlijk naar de dierentuin zouden gaan):
Ze mochten zelfs op de knopjes drukken om de CX weer van de truck af te helpen
Nu maar hopen dat VanBemmelen echt wat vindt: dan onthouden we gewoon het avontuur en vergeten het drama
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Rogier Verhoef schreef:Ik zit nog aan een ontstekingsmodule te denken, hoewel de Wegenwacht aangaf dat het dan meestal helemaal aan of helemaal uit is.
Ik zet mijn geld ook op de module. Staat je dame nog bij Van Bemmelen? Ik moet van de week langs en dan kan ik even kijken
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ha leuk weddenschapjes op de oorzaak
De Wegenwacht gaf me zelfs zijn 06-nr omdat ook hij uit vakmanschap gewoon nieuwsgierig is naar de oplossing, hij kon ‘t duidelijk niet hebben dattie ‘m niet zelf gerepareerd kreeg
Had net Ron van VanB aan de lijn (Peter zelf is er niet op maandagen, da’s waar ook): meestal komen dit soort transploftjes aan het eind van de dag pas binnen. En ach, ik heb geen haast, zal wel donderdag of zaterdag worden voordat ze klaar is én voordat ik langs kan.
Laat ook meteen nog Peter even naar de “nieuwe” XVS band r-voor kijken die er in dec. op ging. Daar zag ik gisteren tussendoor al een aardige droogtescheur in…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Waarom laat je je auto trouwens naar VBemmelen brengen? Als je strandt bij Utrecht en woont in Eindhoven is Delft niet de meest logische plek.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Probleem laatst aan de hand gehad met een andere forum 2400ie. Bleek een draadbreuk in een van de draden van een cm of 10 lang van de bobine naar de module te zitten. Dat was best even zoeken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je wilt eigenlijk continue monitoring van ‘vonk’ en ‘benzine’ in een soort black box hebben: hoef je die alleen even uit te lezen na een storing om te weten waar je moet kijken…
Oh ja, dat hebben moderne auto’s al geloof ik













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
sans-pareil schreef:Probleem laatst aan de hand gehad met een andere forum 2400ie. Bleek een draadbreuk in een van de draden van een cm of 10 lang van de bobine naar de module te zitten. Dat was best even zoeken.
Dus toch iets elektronique en geen benzine? Kan, het doet me wel aan een oud GSA X1 fenomeen denken:
- omdat die heel lichtjes stotterde bij meer-dan-half-gas verdacht ik de module
- die als test vervangen door vers exemplaar: helemaal niets meer
- na veel gezoek: in[/ de modulestekker was één van de connecties daar los (en ws. al jaren half-los geweest). Resultaat: veel groene oxidatie en slechte geleiding.
- Probleem na nieuwe kabel tussen verdeler en moduul helemaal weg.
Zoektijd: uren/avonden. Oplossingstijd: 10 minuten.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005