Re: Schokkende xantia 1.9TD 1994
Niels12345 schreef:Kijk eens hoever de toerenteller zakt als je uit stilstand alleen de koppeling laat opkomen om weg te rijden, 50 a 100rpm zakken is normaal, zakt deze niet, dan wil dat niet zeggen dat het niet goed is, maar kan een indicatie zijn dat de anti-afslag te scherp staat, i.c.m. de onderste punten. Het toerental zakt.Heb je het gevoel dat het gaspedaal zwaar is en dat je vrij diep moet intrappen om de auto op snelheid te houden? Niet speciaal vindt ik
Remt de auto sterk af als je het gaspedaal los laat? Dit is wel het geval maar ligt dit ook niet aan de motor? En wat noem je fel remmen?
Draai de motor goed warm, zet de auto in zijn vrij en jaag het toerental op naar de 3000rpm en kijk hoe snel dit naar stationair zakt, moet min. 2,5 a 3,5 seconden duren. Lijkt me ongeveer zo lang te duren.
- Hoever zakt het toerental ?
- Sterk afremmen ligt niet aan de motor, maar aan de afstelling van de anti-afslag, deze afstelling regelt de extra brandstof-inspuiting om het toerental constant te houden, maar ook hoe snel de toevoer word afgeknepen als je het gas loslaat -> sterk of minder sterk afremmen.
- Neem de exacte tijd op met een stopwatch, hoelang het duurt voordat de motor van 3000rpm naar stationair gaat.
ZX 1.4i
Zie hieronder de fimpjes die ik heb gemaakt. (.wmv bestanden)
Kan je deze oordelen? Downloaden door te openen en “Save file to your PC: click here” te klikken
Uitlopen in 4de versnelling
http://www.2shared.com/file/5243201/a7ae5c5d/uitlopen.html
Toerental in vrij
http://www.2shared.com/file/5243210/c9b25d8a/toerental.html
Enkel koppeling om op te starten (ik geef wel gas erna)
http://www.2shared.com/file/5243215/b9d8a905/enkelkoppeling.html
Ik denk dat ik geen fenomenen heb die jij opnoemt of ben ik verkeerd?
Alvast bedankt voor je hulp
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik vind hem toch wel snel terugvallen naar 800 toeren, maar is het probleem begonnen na de koppelingwissel? Dan zou ik toch in die hoek gaan zoeken. 2de hands platen lijkt mij niet echt bevorderlijk…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Ik vind hem toch wel snel terugvallen naar 800 toeren, maar is het probleem begonnen na de koppelingwissel? Dan zou ik toch in die hoek gaan zoeken. 2de hands platen lijkt mij niet echt bevorderlijk…
Ik denk het wel ik weet het niet zeker ops:
Ik geloof dat hij het bij de testrit niet had…
Niels12345 schreef:Uitlopen in 4de versnelling
http://www.2shared.com/file/5243201/a7ae5c5d/uitlopen.html
Kun je deze test nog een keer doen, maar dan in zijn 2e versnelling en dan net boven de 40km/u je gas los.
Niels12345 schreef:
Toerental in vrij
http://www.2shared.com/file/5243210/c9b25d8a/toerental.html
Het toerental zakt wel vrij rap, als ik het zo op het filmpje zie, zou ik zeggen, nog geen 2 seconden.
Niels12345 schreef:
Enkel koppeling om op te starten (ik geef wel gas erna)
http://www.2shared.com/file/5243215/b9d8a905/enkelkoppeling.htmlIk denk dat ik geen fenomenen heb die jij opnoemt of ben ik verkeerd?
Alvast bedankt voor je hulp
Het toerental zakt iets, maar nog binnen de marge, dit kan ook liggen aan de 2e hands koppeling of dat het een koppeling van een minder goed merk is. In dat geval heb je het alleen met wegrijden en mag je daarna geen last van hebben. Het toerental zakt wel erg rap, maar de laatste test ziet er wel weer goed uit, lastig te zeggen
Oke zal deze test in de loop van de volgende dagen eens doen.
Wat me ook opvalt is dat de wagen meer schokt als hij warm gereden is. (ofwel lijkt dit zo…)
Vandaag de auto op de brug gezet. Die motorsteun vindt ik dus nergens terug!
Wel heb ik twee motorsteunen onder de motorkap maar dat zijn niet degene die op de foto staan???Of waar bevinden deze zich juist?
mvg
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
Niels12345 schreef:Oke zal deze test in de loop van de volgende dagen eens doen.
Wat me ook opvalt is dat de wagen meer schokt als hij warm gereden is. (ofwel lijkt dit zo…)Vandaag de auto op de brug gezet. Die motorsteun vindt ik dus nergens terug!
Wel heb ik twee motorsteunen onder de motorkap maar dat zijn niet degene die op de foto staan???Of waar bevinden deze zich juist?
mvg
de motersteun onder de aandrijfas zit er ook door heen maak er anders een foto van
gr sjoerd
Hallo,
Hier ben ik weer. Hier de link met de test in tweede versnelling laten uitlopen.Als je goed luisterd hoor je ook dat de wagen schokt. het valt over het algemeen mee behalve gasgeven en uitlopen in tweede is echt heel erg. (Of geef ik misschien geen gas genoeg???Maar ik vermoed dat dit niet zou mogen.)
http://www.2shared.com/file/5264071/c7c752d/tweedeuitloop.html
Is dit de motorsteun? Waarschijnlijk niet…? Die afbeelding die jij gepost heb vindt ik niet terug.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
heey dit is niet de motorsteun messchien omdat jij een ander type motor heb kan het zijn dan de steunen ok anders zijn
gr sjoerd
Als het goed is heeft Niels toch exact dezelfde motorsteun als jij aangezien het hier om 2 XU motoren betreft. Als ik de foto goed zie, heb je het rechter achterste draagarmrubber gefotografeerd. Aangezien dit een diesel is, zou het kunnen dat er onder de motor zo’n mooie plaat hangt, waardoor je de motorsteun niet kan zien.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
PrutsyLJ schreef:Als het goed is heeft Niels toch exact dezelfde motorsteun dan jij aangezien het hier om 2 XU motoren betreft. Als ik de foto goed zie, heb je het rechter achterste draagarmrubber gefotografeerd. Aangezien dit een diesel is, zou het kunnen dat er onder de motor zo’n mooie plaat hangt, waardoor je de motorsteun niet kan zien.
hey ik denk ook dat hij de zelfde motorsteunen heefd als mij zeker weten doe ik het niet dan zal hij zen mooie plaat moeten verwijderen om te kijken
gr sjoerd
Neee! niet mijn mooie plaat
Dat dacht ik in het begin al. Maar volgens mij ligt het niet aan de motorsteun maar aan de koppeling (pas occasie vernieuwd)
Ik ga naar de garage in de loop van de week. Heb nog enkele maanden garantie.
Hoe zit het met het filmpje van de toerentallen?
groeten
Hoi,
Vandaag naar de garage geweest.
Volgens de garagist is dit normaal??Omdat je een turbo hebt bij hoge toeren en als da gas dan gelost wordt schokt hij.
Echter doet hij dit ook bij lage toeren?
Hij heeft een extra pompje aan de gaskabel bevestigd (onder de motorkap)
Dit hadden de 1994’s volgens hem niet maar de latere versies wel.
Het lijkt nu dat het uitlopen in versnelling iets langer duurt (Het toerental daalt minder snel)
Echter het schokken is nog steeds niet weg. Mee leren leven dan???
groeten
Niemand reactie?
Maar als het aan de motorsteun ligt dan schokt hij normaal toch ook al bij stationair toerental? Of als je bijvoorbeeld 90 rijdt?
Ik weet niet waar het aan ligt.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
Niels12345 schreef:Niemand reactie?
Maar als het aan de motorsteun ligt dan schokt hij normaal toch ook al bij stationair toerental? Of als je bijvoorbeeld 90 rijdt?
Ik weet niet waar het aan ligt.
als het aan de motor steun ligt dan moet hij schokken op het moment dat als je in de versnelling rijd je gas los laat
gr sjoerd