











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sable Doré schreef:Wat zijn dan de kleine klusjes waar je mee zou beginnen als het over standaard onderhoud gaat?
Olie verversen bijvoorbeeld?
Ja, dat is zelfs voor mij geen probleem zij het dat daar wat hulp attributen voor nodig zijn omdat het meisje er anders onverhoopt bij gaat liggen.
Probleem opgelost!
De waterslang van de motor naar de kachel bleek gescheurd te zijn.
Er zit nu een voorlopige op, zodat ik morgen met de voorjaarsrit in elk geval kan rijden; de originele was even niet voorhanden.
Zodra de originele er is, moet de dame nog even terug.
Zeer waarschijnlijk was dit ook de oorzaak van het koelwaterverbruik over de afgelopen weken;
gelukkig niet de koppakking ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Morgen moet ik met zoonlief naar de RAI. Dat heb ik na de laatste RAI, 2 jaar geleden, al beloofd. Er staat niet eens een Citroën.
Ik was liever met de rest van de dames meegereden.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tinfoil schreef:Probleem opgelost!
De waterslang van de motor naar de kachel bleek gescheurd te zijn.
Er zit nu een voorlopige op, zodat ik morgen met de voorjaarsrit in elk geval kan rijden; de originele was even niet voorhanden.
Zodra de originele er is, moet de dame nog even terug.Zeer waarschijnlijk was dit ook de oorzaak van het koelwaterverbruik over de afgelopen weken;
gelukkig niet dekoppakking ...
Zie je wel
Sable Doré schreef:Morgen moet ik met zoonlief naar de RAI. Dat heb ik na de laatste RAI, 2 jaar geleden, al beloofd. Er staat niet eens een Citroën.
![]()
Ik was liever met de rest van de dames meegereden.
Jawel, er staat 1 Snoek!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
tenminste iets…...
gisteren eens van gedachten gewisseld met een echte automonteur ...
In overleg besloten dat ik de komende zomer eens wat klusjes zelf ga proberen, met de monteur in kwestie als telefonische hulplijn.
De klussenlijst:
- remschijven en -blokken voor;
- riem hydrauliekpomp;
- keerring aandrijfas hydrauliekpomp;
- verdelerkap + rotor;
- bougiekabels;
- bougies.
wordt dus (hopelijk met veel enthousiasme en veel succes) vervolgd ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En deze echte automonteur weet hoe dat allemaal bij een CX zit?
hij is lid van de CX-club en heeft zijn eigen auto volledig gerestaureerd;
we hebben zondag (tijdens de voorjaarsrit) samen alle dingen bekeken en hij heeft me één voor één uitgelegd hoe de zaken aan te pakken ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Zie je wel dat ik beter de voorjaarsrit had kunnen meerijden.
De CX gaat deze maand voor de APK. Ik laat de monteur (ex-citroen garage / heeft zelf CX en BX gereden) inventariseren wat er op korte en middellange termijn moet gebeuren (volgens mij buiten nieuwe oliën niets of in ieder geval niet veel) en ga het vervolgens zelf doen. Althans die zaken die ik met een paar oprijbokjes en slechts één rechter hand (de andere is gewoon links) zelf voor elkaar kan krijgen.
Klinkt wel stoer maar ik begin nu al te shaken.
Tip voor een echt CX klusje: de handrem stellen! Zolang je er maar voor zorgt dat de wielen nog vrij draaien kan je hoogstens eindigen zonder werkende handrem. En dan ga je gewoon de zaterdag erna verder. Het afstellen kan je de eerste keer aardig hoofdbrekens bezorgen (als je het tenminste volgens ‘het boekje’ doet. Voorwaarde voor succes is voldoende dikke schijven, voldoende dikke handremblokjes en gangbare scharnierpunten (meestal zijn deze vastgeroest en moet je ze gangbaar maken). Deze klus geeft veel voldoening en menig (niet CX)automonteur zal je niet na kunnen doen!
Als een CX monteur het niet kan, hoe wil ik het dan zelf kunnen?
Mijn zelfvertrouwen zakt meteen 10 punten.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tinfoil schreef:gisteren eens van gedachten gewisseld met een echte automonteur ...
In overleg besloten dat ik de komende zomer eens wat klusjes zelf ga proberen, met de monteur in kwestie als telefonische hulplijn.De klussenlijst:
- remschijven en -blokken voor;
Hmmm…
Ik vind het helemaal NIET verstandig om zonder sleutelervaring én zonder technische achtergrond aan de remmen van een CX te gaan werken. Bougie’s vervangen en kabels vervangen, ok. Doe je dat fout, tja, loopt ie niet of brak…
Maak je een fout met je remmen ben je dood. Of een ander.
NIET DOEN zonder aanwezigheid van een ervaren sleutelaar of monteur.
Die kan door de telefoon écht niet zien wat jij doet…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Sorry, maar een handrem is wat anders dan de remmen. Je moet natuurlijk altijd je verstand gebruiken, maar dat geldt voor alles: ook voor je wiel verwisselen bij een lekke band. Als dit de maat is kan je beter alleen je auto wassen. Met verkeerd kleppen stellen, koelsysteem verversen en ontstekingen afstellen kan je zelfvertrouwen heel wat meer dalen
Het is zeker niet de bedoeling om je zelfvertrouwen 10 punten te laten dalen. Je moet (maar dat geldt voor alle klussen) wel een boek hebben. En een paar avondjes het web afstruinen geeft een schat aan informatie.