1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Versnellingsbak problemen C-matic
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juli 2005 01:36 PM

Het probleem;

Als ik hem in de versnelling wil drukken, dan gaat dat gepaart met een pijnlijke knars, hij ontkoppeld dus niet op het moment dat dat zou moeten, tenminsten… niet voldoende.
De aansturing is er wel, zet ik hem allen op contact en beweeg ik de versnellingspook dan hoor ik de relais klikken.
Als ik (voorzichtig n zijn 2) rij en ik beweeg de pook richting neutraal dan ontkoppeld hij wel, hij gaat dan slippen als ik gas blijf houden.
Uit de versnelling halen is dus geen probleem, maar de versnelling in drukken wel.

Wie weet raad?!

Edit; Nu met foto’s >>> Foto’s versnellingsbak-problemen GS C-matic [1,7 Mb]

Profiel  

Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 06 juli 2005 03:23 PM
  [ # 1 ]

Kan je niet even naar Stoebo gaan met dat probleem?

degene die er werkt heeft veel met Gsen gewerkt zo ook met de Cmatic bak dnek ik..en anders een schakelbak eronder schroefen Razz

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 06 juli 2005 04:06 PM
  [ # 2 ]
Bull Frog Bleu schreef:

en anders een schakelbak eronder schroefen Razz

Niet vloeken. Die bak is het mooiste van de hele GS.
ik weet op zich niet veel van C-matic bakken,
maar volgens mij is het dat het relais te laat reageert, en er dus nog niet genoeg druk op het systeem staat (koppeling is toch hydraulisch bij een c-matic?) en dus nog niet helemaal ontkoppeld is.

In dat geval moet het WEL gaan als je traag schakeld denk ik?
(zoals LE zou zeggen, dit is puur theoretisch, en in de praktijk ken ik er al helemaal niks van af Wink )

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juli 2005 05:27 PM
  [ # 3 ]
Bull Frog Bleu schreef:

en anders een schakelbak eronder schroefen Razz

Je hebt mij zeker nog nooit boos gezien hé?!  Evil or Very Mad
Nee, die C-matic is prachtig. Alleen is het nu meer een C-doe het zelf maar - bak….

rocco schreef:

.....maar volgens mij is het dat het relais te laat reageert, en er dus nog niet genoeg druk op het systeem staat (koppeling is toch hydraulisch bij een c-matic?) en dus nog niet helemaal ontkoppeld is.

Goed punt, ga ik mee aan het werk.

Ik ga nu eerst een even nieuwe bak-olie er in gooien, ik zal jullie op de hoogte houden.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juli 2005 07:36 PM
  [ # 4 ]

Even een update….

Ik heb ontdekt dat er een onderdeel kapot is gegaan. Het is duidelijk
met kracht uitelkaar gedrukt.
Ik weet niet hoe dit ding heet maar het heeft duidelijk te maken met
de koppeling. (of het is wel erg toevallig…)

Ik heb even wat foto’s gemaakt van het onderdeel en de plaats waar
het normaal gesproken geplaatst is.
Ze staan hier >>> http://www.citrofiel.net/gsproblemen/

Wie kan mij vertellen;
-hoe dit onderdeel heet?
-wat het precies doet?
-waarom/hoe hij kapot kan zijn gegaan? (een nieuwe plaatsen die
vervolgens weer kapot gaat is ook niet de bedoeling)

En tot slot, hoe geraak ik aan een goed exemplaar?

Gr. Patrick (die het schermertreffen waarschijnlijk wel op zijn buik
kan schrijven… Hiervoor had ik verdikkeme de caravan net helemaal
opgeknapt.)

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 06 juli 2005 07:42 PM
  [ # 5 ]

Kan je ontdekken of er aan de buitenkant van het onderdeel schade is ? Dus dat het er gewoon af geramd is door iets ? Verder kan ik je helaas niet helpen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 06 juli 2005 10:07 PM
  [ # 6 ]

Aan de buitenkant is niets te zien. Je kan ook duidelijk zien dat het van binnenuit fout is gegaan.
Ik weet ondertussen ook met zekerheid te zeggen wat het is. Het is de koppelingsregelaar. Hierin zit een spoel die, zodra hij stroom krijgt, de automatische hydraulische koppeling laat ontkoppelen.
En dat doet hij dus nu niet…

Dit schijnt ook nog eens een onderdeel te zijn dat moeilijk/niet verkrijgbaar is. Voorlopig is het Schermertreffen dus van de baan…

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 06 juli 2005 10:14 PM
  [ # 7 ]

Weet je ook al waardoor het stuk is gegaan ? En kan je het onderdeel eventueel zelf repareren ? Als er alleen maar stroom door gaat, komen er geen fysieke krachten op ...

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 07 juli 2005 12:59 AM
  [ # 8 ]

Vanavond moemde je toch ook NSU als automerk waar dezelfde C-matic versnellingsbakken in zaten ? Kijk ook daar eens tussen ! Misschien had je het zelf al bedacht, maar je weet maar nooit Wink

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 07 juli 2005 01:23 AM
  [ # 9 ]
Lelijke Eend schreef:

Vanavond moemde je toch ook NSU als automerk waar dezelfde C-matic versnellingsbakken in zaten ? Kijk ook daar eens tussen ! Misschien had je het zelf al bedacht, maar je weet maar nooit Wink

Citroën en NSU ontwikkelden samen rotatiemotoren,
de C-matic is puur Citroën dacht ik?

En dan nog, vind maar eens NSU onderdelen…  Rolling Eyes  Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 juli 2005 01:27 AM
  [ # 10 ]
rocco schreef:
Lelijke Eend schreef:

Misschien kun je eens iemand van het onderdelenmagazijn van de GS(A)-vereniging bellen. Zij lijken mij de aangwezen personen om je hierover meer te vertellen. Als je lid bent kun je een tel. nummer vinden in de ledenlijst.

Gr,
Marten

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 07 juli 2005 01:30 AM
  [ # 11 ]
rocco schreef:

(...) En dan nog, vind maar eens NSU onderdelen…  Rolling Eyes  Wink

Je hebt in ieder geval 2 mogelijke bronnnen ...

Profiel  

patje74
> 15000 berichten

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 juli 2005 01:38 AM
  [ # 12 ]
rocco schreef:

De bak van een RO80 is, naar ik weet, het zelfde als de c-matic van mijn GS. Lees ook >> http://www.ro80.nl/rijden/rijden_ro80.htm
Dit is trouwens ook een zeer bijzondere auto die ik zeker kan waarderen!

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 07 juli 2005 01:41 AM
  [ # 13 ]

is de c-matic van de gs ook gelijk aan de cx??? ga morgen met de cx naar de dokter, misschien dat ik bij hem even kan informeren voor je.

Groet Roy
:cevr

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 07 juli 2005 01:43 AM
  [ # 14 ]

Jongens, even over de C-Matic, die heeft gewoon een viscositeitskoppelling (tenminste, op de CX) net zoals op een volautomaat (zie http://www.howstuffworks.com voor uitleg)... koppellen en ontkoppellen is er dus niet bij. De bak zelft is gewoon conventioneel. De enige bijzondere voorziening die er op zal zitten zal iets met de synchronisatie te maken hebben, om hem in de juiste versnellingen te krijgen… ik kan me zo voorstellen dat er met die voorziening iets mis is. Overigens iets wat ik een interessant detail vond altijd, in de CX is het eigenlijk de bedoeling dat je het ding meestal gewoon in z’n 2 laat staan. Daar ook gewoon in wegrijdt enzo… de 1 is alleen bedoeld voor bijzondere situaties…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 07 juli 2005 01:48 AM
  [ # 15 ]
sans-pareil schreef:

Jongens, even over de C-Matic, die heeft gewoon een viscositeitskoppelling (tenminste, op de CX) net zoals op een volautomaat (zie http://www.howstuffworks.com voor uitleg)... koppellen en ontkoppellen is er dus niet bij. De bak zelft is gewoon conventioneel. De enige bijzondere voorziening die er op zal zitten zal iets met de synchronisatie te maken hebben, om hem in de juiste versnellingen te krijgen… ik kan me zo voorstellen dat er met die voorziening iets mis is. Overigens iets wat ik een interessant detail vond altijd, in de CX is het eigenlijk de bedoeling dat je het ding meestal gewoon in z’n 2 laat staan. Daar ook gewoon in wegrijdt enzo… de 1 is alleen bedoeld voor bijzondere situaties…

Pardon??

Een GS C-matic bak heeft wel degelijk een platenkoppeling bediend door deze elektrische servo (die helaas kapot is) als aanvulling op de koppelomvormer (visocisiteitskoppeppeling zoals jij het noemt). Ga maar eens de GS vraagbaak bestuderen, dan zul je het vanzelf zien.

Gr,
Marten

Profiel  

1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook