Hoi allemaal,
Nadat ik eerder een topic over koude-problemen had geopend is het nu natuurlijk een stuk beter weer…
Het betreft een GSA X3 uit 1983.
Dus weer eens in de GSA rijden!
Hij start best, loopt ook stationair maar het rijden lukt niet helemaal lekker.
Als je dus aan het rijden bent, werkt het alleen goed als je vol gas geeft.
Zodra je wat gas mindert, gaat de wagen meteen hakkelen.
...maar vol gas haal je de 140 prima, maar is niet zo handig binnen de bebouwde kom…
Wie heeft een tip of idee?
Ik wil in ieder geval de carburateur schoonmaken, de bougiekabels en bougie’s vervangen.
Heeft de soort brandstof nog invloed op het rijgedrag?
Is 98 nou beter dan 95?
Is Vpower beter dan 95?
Loodvervanger is niet nodig toch?
Nog meer ideeën?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
kleppen al gesteld?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
in mijn geval :
loopt hij voelbaar beter op 98/v-power (97) dan 95 en ik gebruik geen loodvervanger.
ik merk ook veel verschil nu het minder koud is. De auto loopt gewoon sneller beter en minder horten stoten, zeker als de motor goed warm is het echt een naaimachientje.
wat betreft het hakkelen even checken:
idd bougies+kabels
verdelerkap +rotor
luchtfilter verstopt?
kleppen stellen is idd aan te raden (geen idee hoe lang geleden je het gedaan hebt)
choke je niet te veel? ja heb ik ook per ongeluk wel is gedaan en dan gaatie echt raar lopen.
Gr Jurre
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303
Hey Jurre en Daan88,
Bedankt voor jullie advies.
Had deze keer Dirk v/d Broek getankt, beter niet meer dan…meestal tank ik eigenlijk Shell, maar daar hebben ze geen 98. Wel V-Power idd.
Choke…meestal start ik ermee, ook maar eens minderen dan.
Verder ga ik binnenkort samen met iemand die punten eens doorlopen en kijken hoe hij zich dan gedraagt.
@Jurre, vette kleur trouwens die X3 van jou!
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
V-Power = RON97, alleen om rare juridische redenen mogen ze hier alleen 95 (voldoet ie wel aan) of 98 (net niet) op de pomp noteren. GSA kan prima met V-Power uit de voeten.
Choke: ik startte koud altijd met choke heel ff vol uit, maar zodra de motor liep duwde ik al half terug (motor liep dan ong. 1500 rpm). Na 2-3km meestal weer de helft terug, na 5km vaak al helemaal. Beetje weersafhankelijk, natuurlijk.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hmm, misschien een beetje off-topic maar hoe zit de toerenversnelling-choke verhouding bij jullie eigenlijk?
Als ik vol uittrek dan staat ze op ongeveer 2000 toeren. Bij een cm indrukken is de toerenversnelling al weg.
Volgens mij zou dat een wat egalere overgang moeten zijn. Ik gok: 2000 toeren bij vol open, 1500 toeren bij half open en daarna geen versnelling meer van het stationair. Klopt dat ongeveer, dan ga ik ‘t nml proberen op die manier te krijgen met wat creatief instellen en stangetjes buigen…
Toen ik d’r kocht zat er trouwens helemaal geen toerenversnelling in, er miste toen een onderdeel. Bij Stoebo hebben ze dat er weer in gezet en afgesteld…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik heb er ook zelf aan lopen kloten! heb een solex carb en die wilde op de choke op een moment niet eens meer rijden zonder te sputteren en inhouden, zonder choke liep ie dan weer niet stationair koud, dus dat was wel lastig bij de eerste stoplichten ed. Ik heb een beetje aan het stangetje gebogen en nu kan ik op 3/4 choke starten, en daarna op halve choke wegrijden zonder problemen. Na ong. 5\10 min. kan de choke er helemaal vanaf. De toerentallen zijn nu -vol choke-2500 toeren
- 3/4 choke 1800 toeren
- 1/2 choke 1500 toeren
-als de motor warm begint te worden op 1/2
choke weer 1800 toeren en dan druk ik hem
naar 1/4 choke wat zo,n 1200 toeren is.
-zonder choke met warme motor draait ie stationair vlgns toerentellert 1050 toeren.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Aan je klachten te horen denk ik: carburateur schoonmaken. Zelf heb ik dit laatst ook gehad met mijn GS met Solex carburateur: wel stationair lopen, eerste trap niks en pas bij tweede trap gebeurde er weer wat. Dat rijdt natuurlijk voor geen meter.
Toen thuisgekomen direct deksel carburateur eraf gehaald, alle sproeiers doorgespoten met perslucht en het vuil uit de vlotterkamer gehaald en toen liep ie weer perfect. Sindsdien ook geen last meer gehad. Filtergaasje was bij mij trouwens brandschoon, maar toch lag er veel vuil onderin de carb.
Zoals hier op het forum te lezen is, zijn Solex carburateurs niet echt fijn omdat ze gevoelig zijn voor vuiligheid. Ik zou ook wel een Weber willen, maar die heb ik nog niet gevonden.
Met een GS/A zou ik, indien mogelijk, altijd 98 tanken om pingelen te voorkomen. Loodvervanger schijnt niet persé nodig te zijn.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Gisteren reed hij slecht toen ik 20 km naar huis moest rijden…
Heb voor ik ging in mijn nog resterende 1/3 tank een flesje Wynn’s reiniger gegooid en toen ik thuis was de verdeelkap en nog 1 en ander een WD-40 behandeling gegeven.
‘s Avond’s moest ik 5 km weg, reed hij nog slecht, maar op de terugweg; wederom op huis aan, leek hij hersteld van vage klachten en reed hij weer als vanouds…
Zou de benzine dan toch zo’n grote invloed hebben of is het de WD40…
Binnenkort bovenstaande zaken eens afhandelen en dan zal het wel weer oké zijn.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
@citrofiel.tk ja de kleur was stiekem ook wel 1 van de redenen om hem te kopen naast dat hij niet kompleet rot was hehe
Nou ik zou toch inderdaad de carb, zoals mach2 al aangaf, even schoonmaken , het is geen supergrote klus. Beetje WD 40 hier en daar helpt misschien wel even maar neemt de oorzaak niet weg.
Choke is bij mij vol uit 2000 toeren en half 1500, ik start meestal niet voluit maar zo’n beetje halverwege. Ga alweer snel (bij koud weer binnen 5 min) naar een 1 cm ( meestal een beetje mijn duim ertussen) en dan blijftie prima stationair lopen.
Als hij warm is looptie stationair zo ±800 toeren.
Om de hoeveel km stellen jullie de kleppen bij? ik heb er nu zo’n ruim 2500km opzitten ben er even flink mee wezen toeren naar Duitsland op de autobahn flink doorgesjeesd. Heuvel af dik 160 en heuvel op was het ff even terugschakelen.
Als het maar niet nieuw is en ik eraan kan sleutelen..
Id19 1967 | Tomos 4L 1969| GSA X3 1980 | Peugeot J7 1980 | Gazelle Apollo HMC 303