Hoogte rubber blok voorpoten
hwhovis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-06-2005

Gepost: 05 april 2009 05:29 PM

Luitjes,
Recent was er bij een XM rijder op het forum een schaars fenomeen rond het loslaten van het rubber blok bij de voorpoten. Als voorbode schijnt de afstand tussen de stalen schotel en de bevestiging van de poot aan de carosserie een verschil in hoogte te laten zien. Om nu te voorkomen dat we allemaal op enig moment hiermee worden geconfronteerd lijkt het me handig om de maat op te meten en dit met elkaar te delen. Zo kunnen we een soort van vooraankondiging maken wanneer dit loslaten zich aankondigd.
De afstand meet je met een schuifmaat onderkant schotel en bevestigingspunt (dus tussen de stalen schotel en het gedeelte wat bevestigd is aan de carosserie). Bij mij is het beide zijden 28 mm precies.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 april 2009 11:11 PM
  [ # 1 ]

Ik denk niet dat dit mm werk is, maar gewoon “goed en 1cm tussen bol en schutbord”, of “fout en geen ruimte meer tussen je schutbord” -> als je al mazzel hebt. Meestal peren ze meteen door je motorkap heen.
Mensen die mijn topic lezen kunnen zien hoe dat eruit ziet. Dus eigenlijk met het oliepijlen even de bolletjes bekijken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
hwhovis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-06-2005

Gepost: 05 april 2009 11:16 PM
  [ # 2 ]

Ik heb je verhaal gelezen en je draadje over wat jou is overkomen. Mijn pleidooi is meten (want meten is weten). Zodra namelijk het rubber van samenstelling veranderd of los laat dan veranderd ook de hoogte. Dan voorkom je volgens mij de breken en een andere stroomlijn van je motorkap.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 april 2009 12:14 AM
  [ # 3 ]
hwhovis schreef:

... een andere stroomlijn van je motorkap.

Mooi gezegd.  Laughing

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 06 april 2009 02:31 AM
  [ # 4 ]

bij mij is de ruimte tussen bol en schutbordrand 5mm. Maar wel zowel links als rechts. Ik hou dit altijd in de gaten of er eentje opeens minder word. Laatst had ik dat…:shock: , maar dat kwam omdat de auto met twee wielen op de stoep stond…oef..

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 april 2009 12:10 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij horen die rubbers toch echt niet mee te geven, zo dik zijn ze wel.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
keesenannetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-02-2009

Gepost: 06 april 2009 07:10 PM
  [ # 6 ]

Ik he bij mij nauwelijks verschil in afstand maar kijk bij de passagiers zijde tegen kaal roestig ijzer ipv. zwart rubber. deandere kant zit wel goed in het rubber.
Rijd ik nu met een tijdbom, moet ik dit snel repareren, wat zijn de kosten en is dit zelf te doen.
Ik snap trouwens niet oz goed hoe dit dan los kan komen, wil iemand mij dat uitleggen of eventueel aan de hand van een opengewerkt tekeningetje oid.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 april 2009 07:23 PM
  [ # 7 ]
keesenannetje schreef:

Ik he bij mij nauwelijks verschil in afstand maar kijk bij de passagiers zijde tegen kaal roestig ijzer ipv. zwart rubber. deandere kant zit wel goed in het rubber.
Rijd ik nu met een tijdbom, moet ik dit snel repareren, wat zijn de kosten en is dit zelf te doen.
Ik snap trouwens niet oz goed hoe dit dan los kan komen, wil iemand mij dat uitleggen of eventueel aan de hand van een opengewerkt tekeningetje oid.

Heb je deze plaatjes al gezien: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197430&start=32 ?
Dan wordt het je wel enigszins duidelijk denk ik.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
keesenannetje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 16-02-2009

Gepost: 06 april 2009 07:26 PM
  [ # 8 ]

ben nog niet zo goed thuis in deze ophanging.
maar het lijkt toch dat de schotel zelf door is.
ik kan het nog niet zo goed plaatsen, maar maak me wel zorgen hoewel ik geen verschil in afstand meet.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 april 2009 10:50 PM
  [ # 9 ]

Iemand een idee wat nieuwe kosten voor een V6 uit 1990 ??

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 april 2009 02:17 AM
  [ # 10 ]

ja, zo ergens tussen de 300 en 400 euro.

 

 

 

 

per stuk Shocked

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 april 2009 12:52 PM
  [ # 11 ]
keesenannetje schreef:

ben nog niet zo goed thuis in deze ophanging.
maar het lijkt toch dat de schotel zelf door is.
ik kan het nog niet zo goed plaatsen, maar maak me wel zorgen hoewel ik geen verschil in afstand meet.

Op de derde foto zie je een rubber rand. Dit deel past door het gaat waar de veerpoot zit. Deze rand was ooit dikker, het restant zit nog in het gat. Het rubber klemt de poot in het gat zeg maar.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 april 2009 07:50 PM
  [ # 12 ]
Matthijs309 schreef:

ja, zo ergens tussen de 300 en 400 euro.

 

 

 

 

per stuk Shocked

Das nie goedkoop…...

Maar wie mooi wil zijn moet er wat voor over hebben.
Zal ze eens proberen te bestellen.

Profiel  
 
hwhovis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-06-2005

Gepost: 14 april 2009 12:35 PM
  [ # 13 ]

voor alle duidelijkheid

Het gewraakte rubber zit gevulcaniseerd op een metalen schotel. Deze schotel is gemonteerd op de binnenschutborden. Door dit rubber is een gat waar de veerpoot doorheen gaat. De bedoeling is dat dit rubber kleine trillingen en oneffenheden mee helpt glad strijken. Ook helpt dit rubber de stand van de wielen flexibel mee te sturen. Als je namelijk het stuur verdraaid veranderd ook de stand van de veerpoten. Het rubber draait niet omdat de buitenkant van de veerpoot verdraait. Met het vorderen der jaren wordt rubber ouder en droogt uit. Ook denk ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat de zuigerstang van de veerpoot na enige jaren droog wordt (door de goede afdichting van de veerpoten). Hierdoor wordt de belasting op het rubber zwaarder. Let wel, puur theoretisch, maar toch….
Henk

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook