Hallo,
Ik heb nog even gezocht naar een “nieuw members” deel, maar niet kunnen vinden dus bij deze hier..
Hallo, ik ben nieuw….
En heb ook direct een dringende vraag…. Vandaag heb ik gekeken naar een ZX 1.8 phase 1 uit 1993.
Het is optisch een net wagentje, goede bandjes, starten lopen etc….
Echter er zijn 3 punten die me zorgen baren (2 grote, 1 kleine):
1:
De rechter binnenste (dus die aan het stuurhuis zit) stuurkogel heeft een heel klein beetje speling. Ik zou durven zeggen minder dan 1 mm. Hoe erg is dit, kan dit gerepareerd worden door de zaak aan te draaien of moet ik het hele stuurhuis vervangen?
2:
Er lekt olie van de bovenkant van de motor op de uitlaat. De lekkage lijkt zich onder die plastic kap te bevinden, die kap die over de bovenkant van de motor zit. De verkoper claimt dat het de kleppendekselpakking is die lekt. De olie loopt uit de lekkage op de uitlaat en geeft dan mooie witte rook. Als je dit door redeneert lijkt het mij inderdaad logisch dat het de klepdeksel pakking is, daar de olie niet omhoog loopt? Maar ik ben toch benieuwd naar de mening van de experts hier. Zou zonde zijn als ik mijn zuur verdiende geld weg breng naar een dubieuse verkoper om vervolgens nog veel meer geld naar de volgende dubieuse garagist te brengen
Tot slot, ik vond dat de wagen wat “log remde” (ok ik kom uit een japanse auto van 600 KG en die remt als een tiet…. ) iemand daar een mening over? Het pedaal was niet sponzig, en er was ook geen sprake van zakkend pedaal.
Ik wil morgen de knoop door hakken, maar hoop toch dat iemand hier wat licht kan werpen op de situatie.
De wagen moet ook een APK, en vandaar de vragen, de kleppendekselpakking kan ik zelf vervangen, zelfs de koppakking is geen probleem. Maar ben ook een beetje een luiaard
Alvast bedankt voor de tips!
Tmoons
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Welkom.
Die kogel is te vervangen.
Het kan inderdaad die kleppendekselpakking zijn.
Maar hij moet wel goed remmen misschien anders dan die tiet maar wel goed.
Apk doe je zelf? Dus niet inbegrepen in de aankoop? Daar zouden ze verkeerd remgedrag anders wel zien.
Nieuwe leden rubiek bovenaan op de Index pagina (2é rubriek).
Verder een ZX roest niet en een versleten stuurhuis nog niet snel van gehoord, hoeveel km heeft de wagen?
Succes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Sorry dat ik de nieuwe leden afdeling gemist heb…
Bedankt voor je reactie!
km stand is 165000.
Het remde anders. Zoals gezegd, dat Japanse karretje is net een kart…
hij remt wel recht door, en ook goed genoeg, het was alleen wat logger.
wat zit er nog meer middenin boven aan de motor dat zulke olie lekkage kan veroorzaken? (Kan de olie uit een lekker koppakking OP de uitlaat komen? )
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Het kan de pakking van de luchtinlaat zijn die fit, de olie komt dan via de carterontluchting daar terecht.
Hoeft natuurlijk niet veel olie te zijn om veel rook te maken.
Maar die kleppendekselpakking is nogal rap lek weet ik nog van mijn zus haar Puegeot 405 (2 keer vervangen in 3 jaar, is zelfde motor, xu blok)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Volgens mij kan hij alleen door het kleppen deksel lekken op je uitlaat. Overgens is het ook wel een bekend probleempje van de 1.4 1.6 en de 1.8 motoren in de zx. Dus daar zou ik me niet echt al teveel zorgen over maken. Maar kan je het niet zien dan?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Tu blok lekt sneller aan de kopakking dan de Xu blokken, die (Xu) lekken sneller aan de kleppendekselpakking.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik kan het helaas niet zien, dat kunststoffen deksel/doos ding met de 2 clipjes zit in de weg.
Maar als je een schematisch plaatje van de motor tekent is het eigenlijk heel erg logisch dat de kleppendeksel pakking lekt, en niet de koppakking. De eerste omhoog druppelende olie moet nog uitgevonden worden volgens mij.
Ik had een plaatje in paint gemaakt, maar kwam er toen achter dat jullie geen plaatje bij voeg mogelijkheid hebben op dit forum. En helaas kan ik van hieruit even niet bij mijn picart-google plaatjes ding komen.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Zojuist met de verkoper telefonisch tot een overeenstemming gekomen.
hij checkt de blower (aanjager, raam ontwassemer) als die werkt, hebben we een deal en komt hij de wagen donderdag afleveren.
dan is het voor mij zaak om de kleppendeksel te repareren en de stuurkogel aan te draaien.
vrijdag/na het weekend APK regelen.
ben erg benieuwd hoe dit allemaal afloopt.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
als een zx wel roest dan is het een schadebak geweest
ff een misschien vreemde opmerking…
Waarom heb je niet afgesproken dat je de wagen koopt als hij door de APK komt ?
Nu heb je misschien een auto gekocht die apk afkeur krijgt en dan moet jij aan de bak…
Status Quo schreef:als een zx wel roest dan is het een schadebak geweest
Ik heb hem daar op de brug gehad.
wielkasten, balken, onderkant (zelfs de uitlaat) waren allemaal keurig netjes.
(achterste deel van de uitlaat was onlangs vernieuwd, dit had de verkoper niet verteld, maar het uiterlijk van de pijp gaf dit wel weg…)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
gompy58 schreef:ff een misschien vreemde opmerking…
Waarom heb je niet afgesproken dat je de wagen koopt als hij door de APK komt ?
Nu heb je misschien een auto gekocht die apk afkeur krijgt en dan moet jij aan de bak…
Omdat dit in de prijs klasse “niet zeiken, gewoon ja of nee” valt.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Veel succes, het kleppendeksel pakking kost bij de Brezan 20 euro en een setje stuurkogels, (links en rechts) kosten iets van 11 euro per stuk.
Allemaal best te doen dus.
Ik heb zelf ook een 1.8 en een 1.6 en ze hebben allebeide al een keer een nieuwe pakking gehad.
Tip, als je de nieuwe pakking gaat monteren zorg dan dat je wat vloeibare pakking hebt om die in de hoeken te smeren zodat de pakking vast blijft zitten, anders word het een hachelijke bedoening.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Zo de wagen is er.
Net gelijk begonnen met de demontage van het deksel van de kleppen.
kwam gelijk een aantal on aangename verassingen tegen:
1 van de klepdeksel boutjes is afgebroken.
en een klein scheurtje in de cilinderkop
Ik heb dit van binnen en buiten dicht gemaakt met kneedmetaal (goede ervaringen mee in het verleden).
daarna de nieuwe kdp gemonteerd. Beetje kit gebruikt om alles netjes dicht te maken.
Echter, na een klein proefrondje met de wagen, blijkt hij nog altijd olie op de uitlaat te lekken…
ik heb geprobeerd te achter halen waar dit vandaan komt…. het lijkt aan de bijrijderskant van de auto te gebeuren…. het lijkt NIET OVER maar ONDER het hitte schild te gebeuren.
iemand een ideee wat dit veroorzaakt? (ik heb overigens zojuist het KD opnieuw los gemaakt, alles nogmaals goed ontvet, in de kit gezet (dun laagje) en weer gemonteerd om het nu een paar uur te laten rusten (ik ga weer naar mijn werk).
ik ben erg benieuwd naar de ideeen over de lekkage.
ik heb zelf de volgende:
1: toch nog de kleppendekselpakking.
2: restanten olie die nu weer gaan bewegen en als nog op de uitlaat komen
3: koppakking naar buiten door gebroken
4: andere oorzaak, ik weet niet welke leidingen daar allemaal lopen?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Slotje, om het overzichtelijk te houden wil ik je vragen het binnen 1 topic te houden.