Bij mijn TZD Turbo met lucas inspuitpomp zit er een koudestartvoorziening op. Ik weet dat de kabel strak staat bij koude motor en dat ‘ie slap hoort te staan (en ook wel staat) bij warme motor. Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe zo’n koudestartvoorziening werkt en wat ‘t nou precies doet. Wie kan mij dit uitleggen?
Hoort ‘t dat de motor de eerste paar minuten wat aan het nagelen is?
Re: Vraagje over de brandstofpomp
voge schreef:Bij mijn TZD Turbo met lucas inspuitpomp zit er een koudestartvoorziening op. Ik weet dat de kabel strak staat bij koude motor en dat ‘ie slap hoort te staan (en ook wel staat) bij warme motor. Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe zo’n koudestartvoorziening werkt en wat ‘t nou precies doet. Wie kan mij dit uitleggen?
Hoort ‘t dat de motor de eerste paar minuten wat aan het nagelen is?
Ik ben geen echte dieselpomp-o-loog maar het zorgt ervoor dat het stationair toerental kunstmatig wat hoger gehouden wordt waardoor ie beter loopt en de inspuittiming wordt bij deze pomp ook nog iets aangepast. Er gaat een of ander heveltje om (da’s voor het toerental dacht ik) én een schakelaartje wat een elektroklepje bedient (da’s voor de timing).
Ich bin ein Breaker
Re: Vraagje over de brandstofpomp
voge schreef:Bij mijn TZD Turbo met lucas inspuitpomp zit er een koudestartvoorziening op. Ik weet dat de kabel strak staat bij koude motor en dat ‘ie slap hoort te staan (en ook wel staat) bij warme motor. Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe zo’n koudestartvoorziening werkt en wat ‘t nou precies doet. Wie kan mij dit uitleggen?
Hoort ‘t dat de motor de eerste paar minuten wat aan het nagelen is?
Diesels hebben idd een koudestartvoorziening nodig.
Principe is:
- toerental verhogen (voor turbodiesls EN ongeblazen diesels)
- inspuittijdstip iets later zetten (alleen voor turbodiesel). Bij een turbodiesel staat de inspuiting meestal iets vroeger dan bij een normale diesel. Dit levert vooral met de koude start problemen op, vandaar dus dat dit extra vroege inspuittijdstip voor turbodiesels bij de koude start gecompenseerd moet worden.
Toerental verhoging (voor turbodiesels en ongeblazen diesels).
Bij Lucas EN Bosch bedient een waxthermostaatje in het thermostaathuis via een kabeltje de toerentalverhoger (bij een oude Golf schijnt dat gewoon met een handle in het interieur te gaan). Bij Lucas zit deze handle voorop de pomp, bij Bosch achterop de pomp.
Inspuittijdstip aanpassen (alleen turbodiesels)
Bij Lucas zit er op de handle voor de koude start toerentalverhoging (aan de voorkant van de pomp) een elektrisch contactje. Als de kabel strak staat wordt dit contactje geschakeld en die zorgt ervoor dat een servo het inspuitbegin verstelt. Volg het kabeltje vanaf dat contactje maar eens. Je komt vanzelf bij deze servo uit. Je kan het ook duidelijk horen. Trek bij warme motor die handle maar eens aan en je hoort niet alleen dat ie iets harder gaat lopen, hij begint ook een beetje te kloppen. De sound verandert heel duidelijk door de verandering van het inspuittijdstip.
Bij Bosch zit er aan de voorkant van de pomp een aparte waxthermostaat met los aangesloten koelwaterleidingen (die ook kunnen scheuren zoals ik in mijn vakantie ondervond). Deze bedient een handle voorop de pomp (niet bovenaan). Als de motor koud is wordt deze handle een eind aangetrokken en dat zorgt voor een aanpassing van het inspuittijdstip.
Bosch en Lucas hanteren dus hetzelfde principe voor de koude start, maar de uitvoering is duidelijk heel anders.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Gr,
Marten
PS. Ik zou mij pas echt zorgen maken als een TZD TURBO bij koude motor niet nagelt. Dat doet ie zeker de eerste minuten.
Bedankt voor de heldere uitleg tot zover Karel en Marten. Ik snap nog een paar dingen niet.
- waar zit het Waxthermostaatje??
- Hoe komt het dat die kabel strak staat bij koude motor en wanneer gebeurt dat strakzetten? (want je zet de auto weg als ‘ie warm is)
De werking van het verlaten van het inspuittijdstip is me wel duidelijk maar, waarom zou het startproblemen geven als de brandstof wat eerder wordt ingespoten?
voge schreef:Bedankt voor de heldere uitleg tot zover Karel en Marten. Ik snap nog een paar dingen niet.
- waar zit het Waxthermostaatje??
- Hoe komt het dat die kabel strak staat bij koude motor en wanneer gebeurt dat strakzetten? (want je zet de auto weg als ‘ie warm is)De werking van het verlaten van het inspuittijdstip is me wel duidelijk maar, waarom zou het startproblemen geven als de brandstof wat eerder wordt ingespoten?
WAxhtermostaat zit in het thermostaathuis rechts boven op de motor als je voor de auto staat. Volg het kabeltje zou ik zeggen.
De kabel komt strak te staan als de motor afkoelt. Dit omdat de thermostaat in het koelcircuit zit.
Je moet em afstellen bij koude motor. Dan moet de kabel genoeg strak staan om de handle volledig aan te trekken. Stel nu dat ie bij warme motor nog strakstaat, dan is de waxthermostaat kapot. Een nieuwe kost ong. 25 EUR.
ALs je brandstof te vroeg wordt ingespoten bij koude motor ontbrandt een deel van de brandstof niet en dat geeft een gigantische blauw/witte walm.
Gr,
Marten
Het is me een heel eind duidelijk, ik zal morgen weer eens onder de kap gaan hangen!! Bedankt!!!
Plaatjes doen het ook altijd wel goed.
Lucas turbodiesel pomp:
Bosch Turbodiesel pomp
Bekijk de plaatjes nog maar eens goed met de uitleg erbij.
mpostma schreef:
De kabel komt strak te staan als de motor afkoelt. Dit omdat de thermostaat in het koelcircuit zit.
Je moet em afstellen bij koude motor. Dan moet de kabel genoeg strak staan om de handle volledig aan te trekken. Stel nu dat ie bij warme motor nog strakstaat, dan is de waxthermostaat kapot. Een nieuwe kost ong. 25 EUR.
Je kunt de kabel heel makkelijk afstellen als ie warm is en dus netaan slap moet staan; een goede wasthermostaat trekt ‘m dan namelijk vanzelf strak als ie afkoelt. Dat is echt veel makkelijker dan het werken met een kabel onder spanning van de veerdruk!
Ich bin ein Breaker
Voor de volledigheid ook de boschpomp van een ongeblazen diesel:
Boven de koudestart-draad en onder de gaskabel. Als het goed is.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Voor de volledigheid ook de boschpomp van een ongeblazen diesel:
Boven de koudestart-draad en onder de gaskabel. Als het goed is.
Interessante aanvulling. Nu nog een plaatje van een ongeblazen Lucas pomp, topic sticky maken (met een relevante onderwerptitel) en in een FAQ folder zetten! Moderatoren??
Gr,
Marten
Kan het dat mijn lucaspomp er iets anders uitziet dan deze op de foto?? Juist bij het kabeltje van de koudestartvoorziening zie ik een klein verschil. Tegen dat stalen plaatje waar de kabel links doorheen zit, zit bij mij nog een rubber ‘balgje’. Kan dat?
Die bosch brandstofpomp voor een ongeblazen diesel zit ook op de peugeot 205d…
voge schreef:Kan het dat mijn lucaspomp er iets anders uitziet dan deze op de foto?? Juist bij het kabeltje van de koudestartvoorziening zie ik een klein verschil. Tegen dat stalen plaatje waar de kabel links doorheen zit, zit bij mij nog een rubber ‘balgje’. Kan dat?
Die bosch brandstofpomp voor een ongeblazen diesel zit ook op de peugeot 205d…
Er hoort een stofhoesje oid om het contactje heen te zitten ja, maar die is volgens mij altijd lek.
Er zijn diverse typen Bosch-pomp gebruikt; ik heb een ietsje andere maar de plaats van de kabels is wel gelijk.
Ich bin ein Breaker
Dat is dan bij mij nog intact volgens mij.. Het enige wat ik echt nog niet kan vinden is waar het merk staat bij de lucaspomp. Ik weet het dan nu ondertussen van plaatjes maar, heb ‘t nog nooit zien staan op de pomp…
voge schreef:Dat is dan bij mij nog intact volgens mij.. Het enige wat ik echt nog niet kan vinden is waar het merk staat bij de lucaspomp. Ik weet het dan nu ondertussen van plaatjes maar, heb ‘t nog nooit zien staan op de pomp…
Er zal bij jou wel ROTO diesel op staan.
Franse licensie van Lucas
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Er zal bij jou wel ROTO diesel op staan.
Franse licensie van Lucas
Iets met “Delphi” kan toch ook?
Uit welk land komt het merk Lucas eigenlijk???
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik dacht dat Lucas Engels spul is. Was vroeger min of meer huisleverancier van Britisch Leyland/ Austin Rover, en hebben in die tijd een vrij slechte naam opgebouwd. Niet helemaal terecht, want Lucas moest toen onderdelen leveren tegen bodemprijzen, wat de kwaliteit van de onderdelen niet echt ten goede kwam.