Heb een tijdje geleden al aangegeven dat ik zat te kijken om wat aan het geluid van m’n CX te doen. Heb uiteindelijk besloten om te beginnen met de speakers in de voorportieren en pas later achter speakers in te bouwen.
De volgende speakers lijken mij geschikt voor de klus:
Mac Audio Pro Flat 2.13
Om op een later tijdstip (lees: geld teveel) dezelfde maar dan groter in de hoedenplank aan te brengen:
Mac Audio Pro Flat 2.16
Neem aan dat met een inbouwdiepte van 42mm het geen probleem is voor plaatsing de portieren? Ook de 118mm inbouwdiameter moet geen probleem zijn lijkt mij.
Hebben jullie nog verdere tips voor de klus?
Lijkt mij een goede keus. De mac audio speakers klinken zeer aangenaam.
Mocht je in de armleuning plaats hebben voor een aparte tweeter (serie 2), dan kun je ook kiezen voor een tweeweg set. Dus een 13 cm woofer met een losse tweeter. Daar zit dan nog een scheidingsfilter bij die je makkelijk in de deur kunt verstoppen.
Als je met hoedenplank aan de slag gaat, en je gaat er gaten in maken, maak dan een plank onder de hoedenplank waar je de speakers aan kunt bevestigen. De metalen hoedenplank zal echt niet gaan doorhangen of zo, maar een speaker klinkt nou eenmaal veel mooier als ie op hout bevestigd is.
Kijk ook eens op: http://www.flickr.com/photos/11523694@N05/page4/.
voor een andere oplossing
Vandaag of morgen verwacht ik mijn dame terug van de bekleder. Omdat de nieuwe bekleding toch ook al is aangekondiogd, zal ik gelijk ook wat foto’s maken en op het forum plaatsen van het door mij gekozen luidspeakersysteem. Ik zal dan ook de specificaties van de geluidsinstallatie geven. Het past in ieder geval. Wie weet kan nog iemand er zijn/haar voordeel mee doen.
Ik heb 2 ronde kleine tweeters op de rand aan de onderkant van het dashboard laten zetten. Die zijn schuin richting de zitting van de voorstoelen gericht. In alle 4 de portieren zitten nieuwe speakers, waarvan ik het merk effe niet meer weet. En wat betreft de subwoofer, vind ik persoonlijk in de hoedenplank niet mooi. Achter de achterbank heb ik van de bovenkant van de achterbank recht naar beneden een schot laten plaatsen. Daardoor is een holle ruimte ontstaan. Daarin zitten de versterkers en de subwoofer. Iets minder kofferruimte, maar wel een mooie en een goede oplossing voor het geluid.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 471
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Klinkt allemaal goed….
Die tweeters moeten trouwens zo hoog mogelijk dat klinkt het mooist. Ik heb de mijne in de hoekjes bovenop het dashboard gemonteerd en die zitten eigenlijk iets te laag.
Wat de versterker betreft die zou ik als ik jou was gewoon tegen de achterbank schroeven ... Dan kun je de bekabeling het mooiste wegwerken, dat was bij mij het meeste werk.
Subwoofer klinkt het mooiste als je hem met de voorkant (speaker dus) naar de achterklep richt.
Wat ik fout heb gedaan…toen het binnenscherm van de deur eraf lag had ik die filters van de compo set in de deur moeten monteren. Nu zitten ze in mijn dashboard lade en die zit dus permanent vol.
Wie doet bij jou de bekabeling? en wat voor versterker heb je?
Van plan om nieuwe speakers te plaatsen. CX 2.5 GTI, 1984. Deurpanelen zijn echter krom (sluit ook niet overal meer op alle punten), nu vraag ik me af of het loshalen ervan, niet leidt tot veel gedoe en het mogelijk niet meer terug kunnen plaatsen van? Iemand ervaring mee, cq. goede tips.
Groet
Hans
Hans Schuermans
Non, Je Ne Regrette Rien