Multiriem V6 ZPJ Geknapt!
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 02 januari 2006 12:43 AM

Vanavond, tijdens een ritje van Amstelveen naar huis in Amsterdam hoorde ik, Piiiiiiip, FLOP, FLOP, FLOP, FLOP en toen liep de motortemperatuur nogal op. Snel even een rustig plekje opgezocht en de auto stilgezet. Wat ik al vermoede was inderdaad gebeurt, de multiriem was geknapt. Met hulp van de ANWB is mijn auto uiteindelijk terechtgekomen bij een bevriende garage vlakbij waar ik zelf kan sleutelen,.

Nu zijn er dus twee vragen te beantwoorden, wat ga ik nu allemaal vervangen en hoe kan dit gebeuren?

Om met de laatste vraag te beginnen, de riem is 4,5 jaar en 48.000km geleden vervangen. Het is nogal snel, maar misschien was de riem gewoon niet ok. Ik heb hem niet al te lang nog bekeken en toen zag hij er nog goed uit.

En wat nu? De vorige keer zijn de waterpomp en spanrol van de multiriem ook vervangen. Voor zover ik kon zien is de waterpomp nog lekvrij dus die laat ik lekker zitten. De spanrol daarentegen voelt niet helemaal lekker. Hij voelt niet als het wiel van een rolschaats, maar echt lekker soepel loop hij ook niet. De riem van de dynamo zit er voor dus die moet er sowieso af en die kan ik dan net zo goed vervangen. De poelie van de aircopomp loopt soepel dus dat zal wel ok zijn.

Wat wil ik dus doen? De dynamoriem, multiriem (drijft waterpomp en aircopomp aan) en de spanrol van deze laatste vervangen.
Ik denk dan; wiel er af, binnenscherm los, dynamo los, dynamoriem er af, restanten multiriem weghalen, spanrol loshalen, nieuwe multiriem en spanrol monteren en deze op de juiste spanning zetten en vervolgens de boel weer monteren.

De twee problemen die ik voorzie zijn de volgende:
-motorsteun, moet deze los?
-het op spanning zetten van de spanrol. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Momentsleutel is het probleem niet, maar is dat genoeg in dit geval?

Het geheel betreft een 12-kleps V6 uit ‘95

Groet,

L

Profiel  
 
xm_V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 02 januari 2006 04:17 AM
  [ # 1 ]

Uit ervaring weet ik dat de motorsteun los moet en je hebt een speciaal sleutel nodig om de schroef van de spanrol los te maken. Een momentsleutel heb je niet nodig bij deze werken. Het is eigelijk een beetje te vroeg dat de riem is geknapt. Volgens mij hebben ze ofwel een slechte riem erop gezet de vorige keer ofwel te fel opgespannen.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 januari 2006 11:06 PM
  [ # 2 ]

Nou, het is gelukt om een nieuwe riem te monteren. Van de multiriem bleken twee verschillende versies te zijn, de een iets langer dan de ander. Het nummer op het restant van de geknapte riem was nog leesbaar dus het was al snel duidelijk welke variant er moest worden gemonteerd.

Speciaal gereedschap bleek niet nodig. Alleen een instrument om de spanning van de riem te meten was handig geweest. Bij gebrek hieraan heb ik hem maar op het gevoel gespannen.

De werkwijze was als volgt:

-Verwijderen wiel rechtsvoor.
-Verwijderen twee binnenschermen in de wielkast, allebei van zwarte kunststof.
-Losmaken van grote dynamobout en losdraaien van het boutje waarmee de dynamo wordt vastgezet nadat deze gesteld is, beide zijn het beste bereikbaar vanuit de wielkast.
-Losdraaien van de stelbout van de dynamo, deze is bereikbaar vanaf de onderzijde.
-De dynamo kan nu worden gekanteld en de dynamoriem kan worden verwijderd.
-Verwijderen van restanten van de geknapte riem.
-Controleren van de krukaspoelie, poelie op de waterpomp en de poelie van de aircopomp. Ik voelde nergens scherpe randjes of andere beschadigingen. De waterpomp en aircopomp liepen soepel in de lagers dus die zijn blijven zitten.
-Ondersteunen van de motor om te zorgen dat deze op zijn plaats bleef bij het loshalen van de bovenste motorsteun. In mijn geval met een in de brug ingebouwde hydraulische steun en een paar balken om het gewicht te verdelen.
-Losdraaien van de bouten van de motorsteun, ik geloof zes stuks, vervolgens kan de motorsteun worden verwijderd.
-Het moertje waarmee de looprol vastzit en de stelschroef voor de looprol zijn nu berikbaar. Ik heb de looprol vervangen en dus de betreffende moer losgedraaid. Als deze er af is kun je de bout met looprol loswurmen. De nieuwe zet je weer vast met de zelfde bout en moer, maar je draait hem niet helemaal vast.
-Je draait de stelmoer los en duwt de looprol met stelmechaniek wat terug.
-Dit is het moment om de nieuwe multiriem om de poelies te leggen. Let op dat hij netjes in de groeven ligt en er niet ergens net gedeeltelijk naast ligt.
-Je brengt de riem op spanning door de stelmoer van de looprol in te draaien. Als hij op de juiste spanning staat draai je de moer op de bout van de looprol vast.
-Monteer de motorsteun.
-Monteer de dynamoriem en breng ook deze op spanning en draai de bouten vast.
-Controleer of alles goed zit en start de motor. Hopelijk zit de riem echt goed op de poelies en blijft het allemaal heel.
-Als het allemaal soepeltjes loopt controleer je nog eens of alles wel goed vastzit en monteert de binnenschermen en het wiel weer.

Klaar.

Ik ben er inclusief een aantal koffiepazues en twijfelmomenten bijna drie uur zoet mee geweest.

Vooralsnog lijkt het allemaal goed te zitten, maar ik zal de riem de komende tijd toch regelmatig controleren op rafeltjes en andere beschadigingen. Ik vertrouwde het eerlijk gezegd niet echt, want het is me niet echt duidelijk geworden waarom de riem nu geknapt is. Johan Oldenhage heeft het geheel vanmiddag nog geinspecteerd en het leek hem wel in orde, toch goed voor de gemoedsrust.

Al met al toch een voorspoedig verlopen operatie mede dankzij Oldenhages snelle onderdelenlevering. Een moeilijke reparatie is het niet, maar je moet het wel even op je gemak doen, want het is allemaal niet echt goed bereikbaar en het is natuurlijk voor de levensduur van de riem van groot belang dat deze correct wordt gemonteerd.

Groet,

L

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 08 april 2009 01:34 PM
  [ # 3 ]

Om de hoeveel Km moet die multiriem vervangen worden ?

En welke preventieve zaken zou je gelijk erbij meenemen ?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 april 2009 03:29 PM
  [ # 4 ]

Geen idee wat de interval er voor is, maar elke 5 jaar lijkt me ruim op tijd. Af en toe visueel inspecteren op rafels of droogtescheuren is sowieso verstandig natuurlijk.

Ik heb zoals hierboven is tel lezen de riem en spanrol vervangen, dat is voldoende. Verder loopt de riem over de airco- en waterpomp en over de krukaspoelie. Airco- en waterpomp kun je lekker laten zitten tenzij de waterpomp lekt natuurlijk.

Groet,

L

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 08 april 2009 06:40 PM
  [ # 5 ]

hmmm ik denk dat die jarratell in mijn dame nog nooit vervangen is…... Confused

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 april 2009 07:13 PM
  [ # 6 ]

Dan zou ik er eens een frisse op fietsen. Dynamoriem meteen even meenemen uiteraard.

Groet,

L

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 april 2009 05:14 PM
  [ # 7 ]

Jammer dat ik je vraag nu pas lees, nu je al klaar bent!

Ik heb bij mijn v6 ook de multiriem vervangen, samen met de thermostaat en motorsteun.

Beschrijving stond hier, voor het geval iemand anders hetzelfde nog eens moet doen…

 

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 15 april 2009 05:27 PM
  [ # 8 ]

Zoals je ziet aan de startpost is het voor mij ook al ruim 3 jaar geleden…..

Groet,

L

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 april 2009 05:37 PM
  [ # 9 ]

ha! Daar had ik niet op gelet Laughing

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 april 2009 09:41 PM
  [ # 10 ]
malle pietje schreef:

ha! Daar had ik niet op gelet Laughing

troost je, je bent niet de enige Laughing

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 15 april 2009 10:26 PM
  [ # 11 ]

Mijn V6 staat sinds November in de stalling, wachtend op een toekomstige ontwaking waarbij hij eerst grondig wordt geprepareerd voor een volgende levensfase.

Groet,

L

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook