Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja gut. Polyester is goed te doen. Maar ik wil licht en sterk, niet alleen licht. Dat vind ik dan ook een bepalend verschil met BX’achtige delen, al hebben ze daar gewoon zulke hoevheden kunststof gebruikt dat het ook aardig sterk is. Dezelfde delen, maar dan lichter en sterker.
Heb dus een botenbouwer nodig die ermee werkt. Dan eens een keer zoiets als een voorscherm proberen oid. Maar dat is fase uhmmm IV+ van het projekt, en we zijn nu pas bij fase uhmmm of Ib of misschien net II.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoveel is er toch geen plastic bij een BX…
Motorkap bij bepaalde uitvoeringen.
En de kofferklep, alleen deze weegt dieplood.
Zijn bij de CX door voorschermen ook niet alleen wat plaatstaal?
Ik vraag me af hoeveel gewichtsbesparing je hiermee gaat bereiken…
Ik zie meer het voordeel dat het niet roest dan de gewichtsbesparing
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou, Koolstofvezel is bij vergelijkbare sterkte 75% lichter dan staal. Dat zet dus vrij hard zoden aan de dijk. Ik weet uit mijn hoofd niet wat een voorscherm weegt, maar een kilo of 5-7 schat ik wel. 10-14kg * 0.25 = 2.5-3.5kg dus voor een winst van 7.5 tot 10.5kg. En dan hebben we het alleen nog maar over de voorschermen, omdat die enkel zijn om mee te beginnen.
De gewichtsbesparing gaat dus nogal hard. Ik zou leuk vinden in koolstofvezel:
- voorschermen
- motorkap
- bumpers
- dashboard
- achterklep
- portieren
Dan nog wat ramen vervangen door kunststof, ik denk dat er zeker 100kg te besparen valt, als het niet meer is. Aangezien ik altijd MRB moet blijven betalen, laat ik hem wel herwegen als ie onder de 1250kg is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben nog steeds van mening dat alleen de voorschermen zoals ik net zei geen groot verschil gaat maken. 10 Kg besparing vind ik niet zoveel, dan kan je beter je kofferbak leeg halen
Als je het over 100 Kg gaat hebben door ook andere delen zoals je zegt dan wordt het zeker een ander verhaal.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach het is 10kg hier, 500g daar, het telt op. En als ik voor 10kg bespaar en m’n achterbak leeg houd heb ik al 20kg. Dat is al bijna het verschil tussen een normale en RS porsche…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zelf flink SB’en kan ook nog zomaar een paar kilo schelen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
DigiDaan schreef:Zelf flink SB’en kan ook nog zomaar een paar kilo schelen..
En wat minder vaak patat natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Alle carrosseriedelen hermaken in polyester of dergelijke gaat idd een serieuze gewichtsbesparing opleveren, je moet alleen nog rekening houden dat je deuren toch nog enige nuttige sterkte barriere leveren bij een ongeval.
Voor de rest, ik doe mee!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben bang dat je in een CX toch al niet zo goed af ben in een ongeluk vergeleken met de meeste auto’s die nu op de markt zijn
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In koolstofvezel kan je je nog een balk in je portier permiteren zonder dat het allemaal debiel zwaar wordt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
beerpeet schreef:DigiDaan schreef:Zelf flink SB’en kan ook nog zomaar een paar kilo schelen..
En wat minder vaak patat natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Arjan Verkade schreef:Ik ben bang dat je in een CX toch al niet zo goed af ben in een ongeluk vergeleken met de meeste auto’s die nu op de markt zijn
Daarom zeg ik, maar het niet nog erger…
sans-pareil schreef:In koolstofvezel kan je je nog een balk in je portier permiteren zonder dat het allemaal debiel zwaar wordt.
Portier space framen van scharnieren tot slot en dan polyester of koolstofvezel errond, dan heb je nog sterkte…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gewoon het hele interieur eruit, één stoeltje terug, alle bekabeling die overbodig is eruit en dat scheelt dan ook meteen. Rollbar erin, deurpanelen eruit, door die rollbar ook de ruiten vervangen voor iets lichters. Die gekke hoedenplank kan dan ook weg….
Zoiets?
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Rolkooi zou ik zeker doen, al moet je dat gewicht wel ergens terugwinnen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ja en dan alle matten eruit
Je moet niet overdrijven Je wilt ook nog een beetje rustig kunnen bellen of muziek kunnen luisteren zonder gek te worden van de herrie van al het blikwerk.
garagestmarien schreef:Gewoon het hele interieur eruit, één stoeltje terug, alle bekabeling die overbodig is eruit en dat scheelt dan ook meteen. Rollbar erin, deurpanelen eruit, door die rollbar ook de ruiten vervangen voor iets lichters. Die gekke hoedenplank kan dan ook weg….
Zoiets?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”