12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
   
Problemen uitwisselen
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 19 mei 2004 06:48 PM
  [ # 166 ]

Het dikke deel is inderdaad waar de veer in zit, dus had ik het goed gedacht. Inderdaad wat Gerard aangeeft, het meet gedeelte moet als eerste warm worden, maar ik heb helaas nergens een overzicht van hoe de koelvloeistof door het blok wordt gepompt. In elk geval bedankt mede forum deelnemers, ik ga aan de slag!
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 19 mei 2004 06:58 PM
  [ # 167 ]

Een motorontwerper zal nooit tegen de natuurwetten ingaan,want warm
water zal stijgen en koud water zal zakken Dus je radiator zal altijd boven
het eerste warm worden en ‘s winters als het vriest en je te weinig antivries erin heb zitten zal de onderkant dus het eerst bevriezen.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 19 mei 2004 08:18 PM
  [ # 168 ]

Zo, deze klus is ook geklaard.
Eerste met een tang de kraan onder de radiateur opengezet, echter de motor vantevoren niet gestaart, alles is gedaan met de dame in de laagste stand. Daarna expansievat losgemaakt, de overloop losgemaakt, expansievat aan de kant gelegd.
Dikke waterslang losgemaakt op het blok, en bij de radiateur. Eerste probeleem, niet alle koelvloeistof is uit het blok, dus er liep een beetje over het voorste deel van het blok. Kraantje onder radiateur maar weer open, en toen een “leuk” effect. Vloeistofpeil zakte in de motor, maar kwam daarna razendsnel omhoog…......, liep er iets meer over het blok….
Vervelender vind ik is dat er een soort gelige smurrie mee omhoog kwam.  Klein beetje, maar toch….. Vloeistof die afgetapt werd, was redelijk goed schoon, in het theezeefje bleef weinig rotzooi zitten tijdens het vullen.
Thermostaat geplaatst met hulp van een borgveertang het veertje klem gezet. Thermostaat zit er inderdaad los in, maar als de zaak warm is, zal het wel wat beter zitten denk ik. Typisch Citroën???
Daarna de dikke slang weer op het blok gezet, beetje voorzichtig en met waty beleid, gezien de leeftijd van het rubber niet handig om er flink aan te gaan trekken en duwen. Daarna het andere eind weer aan de radiateur vast, slangklemmen vastgemaakt, expansievat weer terug op zijn plek gezet, slangetje vast, kraantje dichtgedraaid met de hand Twisted Evil , anders loopt je keolvloeistof er net zo hard weer uit als wanneer je het erin giet…...  En daarna   Starten maar!!!
Lukte in twee keer! De eerste keer bleef de motor niet lekker doorlopen, oook niet met wat gas erbij.  Temperatuurmeter ging vrij vlot een stukje omhoog, na een paar minuten stationair draaien. Misschien vandaag of morgen nog even een echte proefrit, en dan kan ik weer rijdend genieten, en nadenken over de volgende klus.
Want ik blijf nog zitten met wat dingen Cool
Dank voor alle hulp, en tot het volgende probleempje Very Happy
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 20 mei 2004 12:32 PM
  [ # 169 ]

Hallo Peter.
Let er op,dat als de motor een paar maal warm is geweest,je het waterniveau even controleerd om evt.luchtbellen bij te vullen.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 20 mei 2004 01:22 PM
  [ # 170 ]

Bedankt Gerard.
Het is dezelfde waarschuwing die ik van de specialist heb meegekregen, en is hetzelfde idee als in de CV thuis. Die moet je ook tussendoor bijvullen als je het systeem hebt opengehad. Gelukkig, ik heb nog een kannetje met 5 liter vloeistof in de kofferbak Razz   Dat lijkt me voldoende om de verloren gegane hoeveelheid bij te vullen.
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 27 mei 2004 01:02 PM
  [ # 171 ]

heb je een echte dsuper5?
ik heb zelf namelijk een d super (ID20) met een optionele 5 bak..
lekker verwarrend weer he Smile

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 27 mei 2004 09:23 PM
  [ # 172 ]

ja, staat in je PB box. het artikel valt een beetje tegen qua afstelling van de koplampen. gaat meer over het opleuken van de lichtbakken zelf..

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 27 mei 2004 09:35 PM
  [ # 173 ]

DSuper 5 naar mijn idee 2175 cc motorinhoud. Ik heb een kopie van een kenteken van een “originele” DSuper5, waarop ie staat als DS 21 M bij identificatie. Heb zelf ook in een DSuper 5 gereden, en gewoon heerlijk. Mijn uitgangspunt voor DS rijden was danook DSuper 5, of DS 21. De DSuper5 ivm met de 5 bak en het vermogen, en DS vanwege de hydrauliek. Overigens, pas nadat ik zelf gereden had in een half-automaat, wat me dus goed bevallen is. Dat mijn eigen dame wat dat betreft een tikje tegenvalt, tsja, aard van de dame Very Happy
Om echter bij het topic te blijven, wie heeft antwoord op deze vraag.
Ik ben gewend om bij het naderen van kruisingen e.d. het gas los te laten. Doe ik dat bij mijn godin, dan resulteert dat in een schokkerig en niet mooi rond lopend motorverloop. Rem ik bij, is het geen probleem.  Is me vandaag, tijdens een kort ritje, weer opgevallen.
Ik heb het vermoeden dat dit in een afstelling zit, maar welke. Kruipen bij warme motor doet mijn dame ook nog steeds niet, dan blijft ze ook ferm staan.
Alvast bedankt voor de ideeën en eventuele oplossingen
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 mei 2004 03:24 PM
  [ # 174 ]

lekkages

Hallo allemaal,

Even de volgende vraag, ik denk dat Gerard daarop een zinnig antwoord kan geven, maar andere reacties zijn ook van harte welkom.
Zoals wellicht bekend, mijn stuurhuis lekt bij het rondsel volgens de specialist. Vervanging komt later dit jaar aan de orde. Echter, wanneer lekt dit onderdeel het hardst? Is dat tijdens het sturen, wanneer dit hydraulische deel de grootste bealasting krijgt, of lekt het doorlopend/doorstromend Rolling Eyes
Wat opvalt, is dat op vruijwel iedere plek waar de dame staat, er een plasje olie verschijnt, die vanachter de keienbak vandaan komt. Tijd om een lekbak mee te nemen, met daarin wat kattebakgrit. Ik weet ook wel, olie komt uit de grond, en ik wil het graag teruggeven, maar andere mensen denken daar vast anders over Razz
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 juni 2004 01:07 PM
  [ # 175 ]

kan allebei. Als het stuurhuis op druk is zal het lekken. Als je stuurt open je klepjes die de druk naar de stuurbuis doorgeven. Dus ja… kan allbei!
leuk he?
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 06 juni 2004 12:44 AM
  [ # 176 ]

Over lekken gesproken….
Vandaag op curusus geweest van de ID/DS club. Aanradertje. Leuk, leerzaam en gezellig. Echter, duidelijk dat mijun 23IE een probleem heeft met de sensorenen, de temperatuurmeter op het luchtfilterhuis zou wel aangesloten moeten zijn. Kortom, daar ligt nog een onopgelost probleem.
Echter, ander dringender probleem is de dorst/benzinelucht. Vorige week tank volgegooid, 20 km gereden, metertje zakt van bovenop de streep tot net eronder.  Dame geparkeerd, in de zon, na een drietla uurtjes weer terug. Stevige benzinelucht in de auto, en ook daarbuiten. Voorheen nooit geconstateerd. Na de terugweg, wederom 20 km, metertje iets verder gezakt. Voor de rest, geen benzinelucht meer waargenomen in en rond de auto. Vandaag op weg naar de cursus raampje open, geen benzinelucht te ruiken. Tot aan de eerts erotonde, die nogal vlot genomen werd. Na stevig remmen dezelfde lucht. Benzinemeter daalde vlotjes, 115 km gereden vanaf de volle tank, meter staat nu een klein eindej boven halvol. Da’s zelfs voor een 23 IE wel een erg stevig verbruik denk ik.
Maar goed, naar aanleiding van de cursus thuis maar eens de achterbank met zitting eruit gehaald, afdekplaat eraf gehaald (ook weer zo’n fijne Citroën constructie, met die rand waar de plaat in scharniert). Weinig bijzionders gezien, behalve dat bij de pijpjes (3 stuks voor de IE) er twee rondom volgeboetseerd waren met één of ander goedje, en er vanaf het derde pijpje (ontluchting denk ik) een vloeistofspoor zichtbaar was, het stof was daar donkerder van kleur dan eromheen. Het voelde wel droog aan, en bij het openen van de afdekplaat was alleen vaag een benzinelucht te ruiken. Aan de achterrand van de tank was ook een verjkleuring in het stof op de tank zichtbaar, verder ontbreekt er een rubber band onder één van de banden waarmee de tank is vastgezet.
Eerste vraag, hoort die boetseerklei bij die pijpjes te zitten?
Tweede vraag, klopt het dat de benzinemeter als een baksteen naar beneden gaat in de eerste helft?
MVG, en dank voor de reacties,
Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 06 juni 2004 12:05 PM
  [ # 177 ]

ik heb een beetje last van het zelfde.
regelmatig een vage tot stevige benzine lucht in de auto en hij zuipt als een tempelier. ik dacht zelf dat het hoofdzakelijk kwam door een slecht afsluitende tankdop daar ik de benz. lucht vooral ruik als ik mijn raam open heb. maar de 2de helft van de tankmeter gaan doorgaans net zo hard naar beneden als de eerste helft.
ik zal ook eens de achterbank eruit halen, want ik vermoedt ook een lekkege ergens

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7310
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 juni 2004 03:39 PM
  [ # 178 ]

ik had vorig jaar ook de bezinelucht in m’n ds hangen iedere keer dat ik een rotonde verliet. Mijn gedachte was dan ook dat de bezine nabuiten werd gedrukt waardoor het ergens gaat lekken.
gelijk de achterbank verwijderd en….............bingo
op 1 van de benzineslang aansluitingen zat erg veel speling.
gelijk alle 3 de aansluitingen gecontroleerd en voorzien van een slangeklem.
Zinsdien was/is de bezinelucht verdwenen Very Happy .

dus een advies: voorzie ze alle 3 even van een slangeklem

mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen dan hoef je deze in iedergeval niet meer te controleren.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 06 juni 2004 06:19 PM
  [ # 179 ]

Slangklemmen zitten er omheen, dus dat mag het probleem op zich niet zijn.
Verder zit er rond de voorste twee pijpjes uit de tank zelf een lading klei o.i.d. wat er niet af-fabriek hoort te zitten naar mijn idee, en bij het derde bovenste pijpje zie je het vloeistofspoor…...
Zal dus wel een nieuwe tank worden vrees ik….  of eerst het hele ding aftappen, eruit peuteren en dan eens zien hoe of wat, maar het was simpeler geweest als er een “gewoon” gat zichtbaar in zou zitten. Echeter, de dame in kwestie heeft bijna 2 jaar stil gestaan, en wordt nu weer regelmatig gebruikt, en dan kunnen dit soort problemen de kop op gaan steken.
Bedankt voor de inbreng, en mochten er meer ideeën zijn, die blijven welkom!
MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 06 juni 2004 10:11 PM
  [ # 180 ]
superpetur schreef:

Bedankt voor de inbreng, en mochten er meer ideeën zijn, die blijven welkom!
MVG, Peter

ga op LPG rijden. Laughing

Profiel  
 
 
12 van de 14
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook