Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mijn airco-pomp / compressor of hoe zo’n ding ook heet, slaat niet meer aan. Nu hoop ik dat er een relais gesneuveld is want ik kan geen kapotte zekeringen vinden. Ik zie in het hele instructieboekje trouwens niets over airco zekeringen.
Iemand een idee waar ik relais / zekering moet zoeken ?
Of misschien een andere oorzaak ?
(XM Ambiance serie 1)
EDIT: zie dit nu pas, ik ga dit draadje wel even volgen/bestuderen, ik ben niet de enige met dit probleem zie ik:
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Kijk iig eerst maar even onder je dashboardkastje (even demonteren), staat me ook bij dat je daar onder moet zijn, verder kan ik je niet helpen.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
je weet zeker dat er nog genoeg koudemiddel in zit?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
EW schreef:je weet zeker dat er nog genoeg koudemiddel in zit?
Vorig jaar bijgevuld, maar als dat niet zo zou zijn, zou dan de pomp niet aanslaan ?
ambijajance schreef:EW schreef:je weet zeker dat er nog genoeg koudemiddel in zit?
Vorig jaar bijgevuld, maar als dat niet zo zou zijn, zou dan de pomp niet aanslaan ?
Hi Jaap,
Er zit een beveiliging op de pomp waardoor de pomp bij onvoldoende koudemiddel niet gaat draaien. Koudemiddel zorgt nl. voor de smering voor zover ik begrepen heb. Misschien heb je ergens een lek in het systeem. Succes.
Gr Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
OK, nog een optie erbij, bedankt. Wordt echt een zoek-klus zo.
Ik heb wel wat ellende met doorslaande zekeringen gehad deze winter, blower gerelateerd dacht ik, hoewel die niet echt vast stond of zo. Ik begin een beetje samenhang met airco(relais ?) te vermoeden…
Inderdaad: door die beveiliging kan het zijn dat ie niet inkomt.
Wat dat betreft is het wel prettig dat je vorig jaar gevuld hebt. Als dat met contrastmiddel geweest is, heb je zelfs goede kans dat je het lek snel kunt vinden.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nou, vanmiddag weer het hele dash onder handschoenkastje gesloopt om naar relais te speuren. Ik heb wel een groene gevonden maar deze klikt gewoon bij aanzetten contakt, voor de rest geen rare dingen gevonden. Wordt naar de specialist ben’k bang.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Lees anders deze draadjes ook even door :
De airco compressor
Airco pomp doet het niet
Airco probleem
Die relais’ vinden schijnt nog een hele klus te zijn op dit forum en de uitkomst heb ik nog nergens gelezen. Voor de rest kloppen de tips in dit topic wel.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
TCT tijger schreef:Lees anders deze draadjes ook even door :
De airco compressor
Airco pomp doet het niet
Airco probleemDie relais’ vinden schijnt nog een hele klus te zijn op dit forum en de uitkomst heb ik nog nergens gelezen. Voor de rest kloppen de tips in dit topic wel.
Ok bedankt, één van die draadjes had ik al doorgespit. Zo te zien ben jij al vanaf 2007 aan het kloten ? Of is je probleem inmiddels opgelost ? Ik wou zojuist die drukschakelaar doorverbinden, maar net als jij, onzeker over welke van de 4 door te verbinden. Ik dacht de 2 dikke gele aangezien er ook 2 dikke gele naar de compressor gaan. Maar misschien weet jij inmiddels meer ?
Ben nooit zo zeker met elektrickery…..
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
ambijajance schreef:TCT tijger schreef:Zo te zien ben jij al vanaf 2007 aan het kloten ? Of is je probleem inmiddels opgelost ? Ik wou zojuist die drukschakelaar doorverbinden, maar net als jij, onzeker over welke van de 4 door te verbinden. Ik dacht de 2 dikke gele aangezien er ook 2 dikke gele naar de compressor gaan. Maar misschien weet jij inmiddels meer ?
Ben nooit zo zeker met elektrickery…..Ik ben nog geen hol verder, ja ik heb een retrofit gedaan en heb een nieuwe condensor. Mijn probleem is zowel electrisch (relais’ ??) of mechanisch; ik verlies druk bij het (geforceerd) inschakelen van het systeem. Dat ligt wsl aan de verdamper, maar ik hoop vooralsnog op de compressor.
De drukschakelaar kun je doorverbinden inderdaad, ik weet niet meer welke draden dat zijn, ik heb hetzelfde probleem als jij : electricity :not my cup of coffee ...
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik kom voorzichtig tot de conclusie dat mijn verdamper lek is. Af en toe stinkt het ff in het interieur en verdacht altijd de (pas 2 jaar oude) kachel. Nu begint het kwartje langzaamaan te vallen. Systeem is gewoon leeg en daarom doet niks het meer…..Hoe diep verborgen in/onder het dash zit zo’n verdamper ??
Oftewel, wat gaat dat kosten ??
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Als het systeem lek is dan ruik je dat, stinkt het, ik vind persoonlijk van niet, de geur kan ik zo niet omschrijven.
Een defecte zekering moet snel te lokaliseren zijn maar ik denk eerder dat je systeem “droog” staat en droog is geen druk, geen druk is geen signaal naar de pomp waardoor geheel niet meer in werking komt.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mark Nijenhuis schreef:Als het systeem lek is dan ruik je dat, stinkt het, ik vind persoonlijk van niet, de geur kan ik zo niet omschrijven.
Een defecte zekering moet snel te lokaliseren zijn maar ik denk eerder dat je systeem “droog” staat en droog is geen druk, geen druk is geen signaal naar de pomp waardoor geheel niet meer in werking komt.
Ok Mark, zover was ik zelf ook al, maar dat droog staan heeft een oorzaak, en daar probeer ik nu achter te komen. Laatste theorie was verdamper,..... helaas.