1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
olie lekkage distributie zijde motor ACHTERKANT
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 09 april 2009 10:55 AM

Hallo daar,

in dit topic kunnen de overwegingen worden gelezen over de aankoop van mijn jongste aanwinst.
 

Inmiddels is zoveel duidelijk dat er geen olie meer uit het kleppendeksel komt. ik heb de achterzijde van de (koude) motor afgespoten, deze is ook BOVEN het hitte schild olie vrij.

Echter, er komt nog altijd olie in contact met hete delen, als de motor een paar minuten draait, begint het eerst voorzichtig te stinken, en na nog een minuut komt er ook witte olie rook omhoog stijgen (geen nieuwe paus! Wink ). De rook (en ook de olie) komen omhoog op de plek schuin achter de olie vuldop (op het hoekje van de motor).

Na veel pielen en moeilijk doen met spiegeltjes etc. is wel te zien dat er vloeibare olie aanwezig is aan de achterkant van het motor blok (aan de cabine kant van de motor).

Vraag 1:
Ik kan dus zelf niet duidelijk krijgen waar de olie vandaan komt… en de vraag is dan eigenlijk ook heel simpel, hoe kom ik hier wel achter.

Vraag 2:
Het gaat hier om een 1.8 blokkie met het grote plastieken kleppendeksel, ik heb gisteren bij de garage laten voor rekenen wat de onderdelen moeten kosten voor de vervanging van het kleppendeksel. Kosten waren opgesplitst in:
Onderdelen: 240 euro
Loon : X (terug rekenen is dit 210 euro )
Totaal 450 a 500 euro.
Ik vond het niet eens een echt schokkend bedrag, hierin zitten ook de D-riem, en eigenlijk alles dat je nodig hebt om de koppakking te wisselen.

Nu is het zo dat ik zelf inmiddels koppen van verschillende voertuigen heb aangepakt (motorfiets, fiat panda, mini 1000 oa). En doe ik al het onderhoud aan mijn motor zelf (BMW K1100 waar bij nu de koppeling vervangen wordt)

Hoe moeilijk is een vervanging van de koppakking bij een Citroen ZX 1.8 (tu?) blok? Ik hoor verhalen over losse cilinderbussen?
Ik wil het zelf wel gaan doen, er is bijvoorbeeld een “doe het zelf garage” in de buurt waar ik voor 25 euro per dag kan staan, 3,50 voor een nachtje overblijven en daarbij kunnen dan allerlei gereedschappen worden gehuurd.
Dit komt dan op een totaal van zo’n 70 euro voor 2 dagen werken, plus de materialen. (Ik ben ook erg benieuwd naar wat men hier vind van de noodzakelijkheid van het een en ander….)
Ik heb nu op de lijst:
Koppakking (duh Wink)
Inlaat pakking
Uitlaat pakking (deze 3 voorgaande en wat klepsteelrubbers voor 100 euro in een set)
Rekbouten (38 euro)
Klepdeksel pakking (18 euro)
Waterpomp pakking? (Geen prijs, mogelijk in de set?)
Olie (geen prijs op gegeven)
Koelwater (geen prijs opgegeven)

Is dit redelijk? (ik vind de “set” van 100 euro voor de koppakking wat vreemd, zeker als je kijkt dat de pakking zelf maar 3 tientjes (of is het 4?) kost.)

Ik hoor graag wat jullie hier allemaal van vinden…

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 09 april 2009 11:19 AM
  [ # 1 ]

.

bij je koppakingsset zit toch ook alle andere dichtingen zoals inlaat uitlaat, nokkenasdichting enz enz? als jij nu alles appart gaat kopen ga je wel niet goedkoper uitkomen, tenzij je niet alles vervangt… en dat van de waterpomp, heb je die wel nodig die dichting?? of ga je hem vervangen? want anders zit de dichting bij de pomp geleverd..en als je niet zeker bent waar het juist is kan je dat toch wel zeer makkelijk vinden? je krikt de auto omhoog, (nadat hij warm is gereden) spuit er motorreiniger op, en kuist de achterkant af met een hogedrukreiniger. dan ga je er een klein toertje mee rijden, en kan je perfect zien waar het lekt…. bij een tu blok kan dat immers geen kwaad….. grtz

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 09 april 2009 11:32 AM
  [ # 2 ]

Re: .

nitRon schreef:

Bij je koppakingsset zit toch ook alle andere dichtingen zoals inlaat uitlaat, nokkenasdichting enz enz? Als jij nu alles apart gaat kopen ga je wel niet goedkoper uitkomen, tenzij je niet alles vervangt…
Dat van de waterpomp, heb je die wel nodig die dichting?? Of ga je hem vervangen? Want anders zit de dichting bij de pomp geleverd.. Als je niet zeker bent waar het juist is kan je dat toch wel zeer makkelijk vinden? Je krikt de auto omhoog, (nadat hij warm is gereden) spuit er motorreiniger op, en kuist de achterkant af met een hogedrukreiniger. Dan ga je er een klein toertje mee rijden, en kan je perfect zien waar het lekt…. bij een tu blok kan dat immers geen kwaad….. grtz

Ik heb de achterzijde schoongespoten, motor laten lopen en toen kwam er weer olie op hete delen (ik zeg expres niet uitlaat, omdat ik het niet zeker weet…). Door de beperkte ruimte kon ik het simpelweg niet goed zien.

Maar ik vermoed dat je net hebt gestemd op “Het is helemaal niet de koppakking”, maar kan uit je verhaal, hierboven, niet goed opmaken waar jij dan denkt dat het lekt.
Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 09 april 2009 11:41 AM
  [ # 3 ]

In je andere topic haal ik deze foto;

Wat zie ik daar? Zit daar een met “vloeibaar metaal” gerepareerde scheur? Is dat niet de veroorzaker van de olielekkage?

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 09 april 2009 01:10 PM
  [ # 4 ]
patje74 schreef:

In je andere topic haal ik deze foto;

Wat zie ik daar? Zit daar een met “vloeibaar metaal” gerepareerde scheur? Is dat niet de veroorzaker van de olielekkage?

Scherp, maar nee. De scheur blijft kurk droog.
Ook de ruimte onder de scheur (zwaarte kracht) blijft droog.
(met andere woorden, er komt geen olie bij dat stukje van de kop vandaan.)

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 09 april 2009 03:16 PM
  [ # 5 ]

.

nee, het kan wel degelijk de koppaking zijn, maar ik zou die niet vervangen als ik het niet 100% zeker ben, want het is een kostelijk ding, en nogal wat werk…

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 09 april 2009 04:38 PM
  [ # 6 ]

Ik zou graag kiezen voor niet vervangen, maar ik kan nu niet met de auto rijden. Het stinkt te veel, plus de rook.
Ik moet eerst de oorzaak achterhalen, als die bekend is, kan ik de afweging maken.

Daarbij komt, wagen was 350 euro in de aanschaf, verder prima in orde (het gebruikelijke deukje hier en daar) dus ik zou het niet erg vinden er nog eens 350 euro tegenaan te gooien voor een betrouwbare wagen.

Maar nu is de kern van de zaak… Wat is de oorzaak.

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 09 april 2009 08:39 PM
  [ # 7 ]

Ik lees nergens dat je het hitteschil hebt verwijderd? Begin daar eerst mee, dan heb je tenminste fatsoenlijk zicht op de zaak.
Een 1800 is overigens een XU blok en heeft dus geen losse cilinderbussen. De oorzaak van je lekkage weet ik niet, maar ik zou er nog niet met zekerheid vanuit gaan dat het je koppakking is.

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 09 april 2009 10:39 PM
  [ # 8 ]
_Razkin_ schreef:

Ik lees nergens dat je het hitteschil hebt verwijderd? Begin daar eerst mee, dan heb je tenminste fatsoenlijk zicht op de zaak.
Een 1800 is overigens een XU blok en heeft dus geen losse cilinderbussen. De oorzaak van je lekkage weet ik niet, maar ik zou er nog niet met zekerheid vanuit gaan dat het je koppakking is.

Ik kon maar 2 schroefjes vinden van het hitte schild, waar zitten de andere?

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 april 2009 03:50 AM
  [ # 9 ]

Re: .

nitRon schreef:

bij je koppakingsset zit toch ook alle andere dichtingen zoals inlaat uitlaat, nokkenasdichting enz enz? als jij nu alles appart gaat kopen ga je wel niet goedkoper uitkomen

Een groot misverstand, een koppakkingset is makkelijk, maar wel (veel) duurder dan alle losse onderdelen, en de koppakking zelf zit er niet bij, die moet je altijd los erbij kopen. Van zo een set heb je alleen nodig, kleppendekselpakking, in/uitlaat pakking, en eventueel de nokkenas-keerring indien je de nokkenas eruit haalt om de kleppen te stellen.

_Razkin_ schreef:

Een 1800 is overigens een XU blok en heeft dus geen losse cilinderbussen.

Er zijn ook 1.8i XU motoren met losse bussen, een collega van mij heeft ooit de koppakking van een Xantia-1b met 1.8i motor gedaan en daar zaten losse bussen in.

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 10 april 2009 11:02 AM
  [ # 10 ]

Allen, bedankt voor het meedenken tot nu toe.
Ik ga dit weekend nog kijken (heb helaas ook een weekendje weg met mijn meisje… oh oh oh wat erg… Wink Wink ) of ik een gaatje heb in de tijd, dan zal ik het hitte schild weg slopen en kijken wat ik daaronder aan tref.
Ik ben erg blij met alle reacties en zal jullie dan ook zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen.  Mocht ik de reparatie zelf gaan uitvoeren (hier kom ik zo nog wat meer op terug) ga ik ook wel wat fotos schieten en hier linken.

Even terug komen over de pakkingen:
bron Hbase.
pakking set: 103 euro
koppakking: 32 / 49 euro (niet vs wel gevlakte)
kopbouten set: 35 euro
eventueel keerring 11 euro
Totaal: 190 euro ex btw.
Dat is dus wel schappelijk (garage rekende me 240 euro)
Echter, alle kop-extractie procedures tot nu toe gelezen adviseren de in en uitlaatspruitstukken te laten zitten. Dit geeft dan een “besparing” van de koppakkingset.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Voorlopig is het wagentje keurig geparkeerd voor mijn deur en is dinsdag de dag des oordeels.

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 10 april 2009 11:17 AM
  [ # 11 ]

Re: .

ZX1.4i schreef:
nitRon schreef:

bij je koppakingsset zit toch ook alle andere dichtingen zoals inlaat uitlaat, nokkenasdichting enz enz? als jij nu alles appart gaat kopen ga je wel niet goedkoper uitkomen

Een groot misverstand, een koppakkingset is makkelijk, maar wel (veel) duurder dan alle losse onderdelen, en de koppakking zelf zit er niet bij, die moet je altijd los erbij kopen. Van zo een set heb je alleen nodig, kleppendekselpakking, in/uitlaat pakking, en eventueel de nokkenas-keerring indien je de nokkenas eruit haalt om de kleppen te stellen.

_Razkin_ schreef:

Een 1800 is overigens een XU blok en heeft dus geen losse cilinderbussen.

Er zijn ook 1.8i XU motoren met losse bussen, een collega van mij heeft ooit de koppakking van een Xantia-1b met 1.8i motor gedaan en daar zaten losse bussen in.

dan zijn het andere sets in nederland dan in belgie, want bij ons is een koppakkingsset, alles, maar dan werkelijk allers compleet, met de koppakking, alle spruitstukpakkingen, eventueel zelfs van een onderdrukkomp of waterkanalen, zelfs de hoedjes die op de kleppen zitten (en bij benzinewagens wel eens durven hard komen waardoor de auto gaat olie zuipen) zitten erbij… en die is in belgie echt wel goedkoper dan alles appart te kopen, in nederland weet ik dat natuurlijk nie….

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 10 april 2009 11:28 AM
  [ # 12 ]

Re: .

nitRon schreef:

dan zijn het andere sets in nederland dan in belgie, want bij ons is een koppakkingsset, alles, maar dan werkelijk allers compleet, met de koppakking, alle spruitstukpakkingen, eventueel zelfs van een onderdrukkomp of waterkanalen, zelfs de hoedjes die op de kleppen zitten (en bij benzinewagens wel eens durven hard komen waardoor de auto gaat olie zuipen) zitten erbij… en die is in belgie echt wel goedkoper dan alles appart te kopen, in nederland weet ik dat natuurlijk nie….

De garagist had het ook over een set met hoedjes en allerlei dingen die hij niet altijd allemaal gebruikt. De koppakking zelf moest hij dan nog los bestellen.

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 10 april 2009 03:39 PM
  [ # 13 ]

Re: .

tmoons schreef:
nitRon schreef:

dan zijn het andere sets in nederland dan in belgie, want bij ons is een koppakkingsset, alles, maar dan werkelijk allers compleet, met de koppakking, alle spruitstukpakkingen, eventueel zelfs van een onderdrukkomp of waterkanalen, zelfs de hoedjes die op de kleppen zitten (en bij benzinewagens wel eens durven hard komen waardoor de auto gaat olie zuipen) zitten erbij… en die is in belgie echt wel goedkoper dan alles appart te kopen, in nederland weet ik dat natuurlijk nie….

De garagist had het ook over een set met hoedjes en allerlei dingen die hij niet altijd allemaal gebruikt. De koppakking zelf moest hij dan nog los bestellen.

het is natuulijk te zien wat jij wil, ga je het zo goedkoop mogelijk doen, of doe je terwijl je bezig bent, meteen de hele klus…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 april 2009 10:57 PM
  [ # 14 ]

Re: .

tmoons schreef:

De garagist had het ook over een set met hoedjes en allerlei dingen die hij niet altijd allemaal gebruikt. De koppakking zelf moest hij dan nog los bestellen.

Die zitten bij een set hier in NL ook inbegrepen, zo een set is op de koppakking na helemaal compleet. Dat het in Belgie wel compleet is, verbaasd me, dan word het speciaal samengesteld, want Citroen verkoopt het ook niet samen, maar goed, wat kost zo een setje incl. koppakking dan in Belgie?

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 10 april 2009 11:44 PM
  [ # 15 ]

Re: .

ZX1.4i schreef:
tmoons schreef:

De garagist had het ook over een set met hoedjes en allerlei dingen die hij niet altijd allemaal gebruikt. De koppakking zelf moest hij dan nog los bestellen.

Die zitten bij een set hier in NL ook inbegrepen, zo een set is op de koppakking na helemaal compleet. Dat het in Belgie wel compleet is, verbaasd me, dan word het speciaal samengesteld, want Citroen verkoopt het ook niet samen, maar goed, wat kost zo een setje incl. koppakking dan in Belgie?

110euries

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook