Ik bol sinds gisteren in een mooie rooie C5Tourer voorzien allerhande toeters en bellen, waaronder ook een bandenspanningkontrole. Wie hier op het forum zou me kunnen vertellen hoe dat ding werkt.
Dirk
Bij mijn Ph1 werkt het als volgt:
Zijn de banden te zacht, krijg je een melding: Bandenspanning te laag.
Rijd je lek, krijg je een melding: Lekke Band.
En als ze er niet op zouden zitten krijg je de melding dat er één mist.
(of als je een lekke band in de kofferbak hebt liggen mogelijk gewoon de melding lekke band).
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bij de nieuwste C5 druk je op de knop “Check” en in de snelheidsmeter komt een bovenaanzicht van de auto met bij ieder wiel “ok” als alle banden goed op spanning staan.
Bij een te zachte bandenspanning of een lekke band zal weer die bovenaanzicht in de snelheidsmeter komen, maar wat er bij het desbetreffende zachte of lekke band wordt aangegeven weet ik niet. Het kan een getal in bar zijn of iets van “niet ok”.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
oeps ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld heb.
Ik weet wel hoe ik het moet gebruiken maar ik vroeg me eigenlijk af op welke manier de druk gemeten wordt in de banden en hoe deze meting dan uiteindelijk terecht komt in de boordcomputer. Meer bepaald de techniek die erachter zit.
Dirk
druksensoren aan je ventiel.
batterij erin en zenden naar een ontvanger.
Kijk anders eens op http://www.c5club.nl
Thanks,
Dat is het wat ik zocht,
Ik vermoede al wel dat het in het ventiel zou zitten, het was me al opgevallen dat dat er net iets anders uitziet dan een standaard ventiel.
dirk
Wees wel voorzichtig met je ventielen! Ze zijn wat kwetsbaarder.
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 10-01-2006
- CX Prestige Gti turbo II
Werk volgt: in de ventiel zit een kringetje dat bestaat uit een Spoel en condenstar deze varieert door de druk in de band gezamelijk met een stukje electronica aan boord vorm dit een radiografisch circuit (oscillator) vergelijkbaar met de detector poortjes in de meeste grote winkels..
CX Prestige gti turbo 2 (‘85)
C5 Exclusive V6-24 (‘05)
Jumper 3.0 HDI (‘12)
Ik had afgelopen maandag zowaar een melding “Li achter lekke band”. Uitgestapt aan de kant van de weg en de band bekeken, maar er was niets aan te zien, stond zo te zien ook goed op spanning, ook was er niets te voelen aan de stuurkarakteristiek van de auto, dus weer doorgereden (slechts korte rit). Thuisgekomen heb ik met mijn compressor de bandenspanning gescheckt (stond op 1,5 bar!) en geprobeerd de band wat op te pompen. Tot mijn verbazing wilde de luchtdruk echter niet boven de 1,5 bar komen. Ook even later bij de benzinepomp aan het luchtapparaat (moet je tegenwoordig trouwens 50 euroct voor betalen ) wilde die niet boven de 1,5 bar komen.
Naar de dealer toe, en die zei dat de band inderdaad lek was en nu gerepareerd was (helaas niet de monteur zelf gesproken). Overigens, ik heb in geen dertig jaar een lekke band gehad, dus een verrassende ervaring…
In het boekje staat niets over een blokkering van het ventiel op 1,5 bar. Weet iemand hoe dit systeem werkt? Is het een veiligheidsmaatregel dat de je de band niet kunt oppompen boven de 1,5 bar? Ik ben zeer benieuwd.
Groet.
Is er niemand die hier iets van af weet??
Dit is natuurlijk niet goed. Je moet gewoon tot 2.2 bar op kunne pompen. En nog wel meer ook (ca 3 bar)
Kennelijk had je een lek wat fungeerde als overdrukventiel bij 1.5 bar.
Nu de band geplakt is moet je wel kunnen bijpompen Ik zou zeggen probeer het eens.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Ja, dat moet ik nog doen, want ik zet de banden altijd ca 10% hoger op druk dan wat de dealer oppompt. ‘ns Kijken wat die dan doet.
Groet.