Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Aah, ik dacht dat dat deel nog openbaar was. Dit schema stond ook op de BX site van Roel, maar daar kan ik hem niet meer vinden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dan zo maar even:
Aansluitingen op het LHM-vat:
A Aanvoerleiding HD Pomp
B Retour hogedrukregelaar en hoogteregelaars voor + achter
C Retour remservo + evt. ABS servo
D Retour hoogteregelaars
E Retour veerpoten voor + achter (voor individueel te testen aan de wielcylinders)
F Luchtslang voorveerpoten
De slangen aan de octopus zelf:
Schema retourslangen inclusief kleine & grote octopus:
Lichtblauw=kleine octopus
Rood=grote octopus
Groen=aanvoerslang HD pomp
Geel=remservo retourslang
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Timo1990 schreef:Aah, ik dacht dat dat deel nog openbaar was. Dit schema stond ook op de BX site van Roel, maar daar kan ik hem niet meer vinden.
Daar was het volgens mij, maar dit is idd het schema dat ik bedoelde.
Jullie zijn ook heulemaal niet snel he?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
karel schreef:bx-cannes schreef:In het CX gedeelte heb ik wel eens foto’s gezien wel een zelf gemaakt octopus-achtig apparaat. Dat was een afgedopte koperbuis met daarop gesoldeerd een aantal aansluitingen voor rubber slang. Erg mooi, maar ik denk erg lastig als je niet precies weet hoe je zoiets moet maken.
bij een simpele bx heb je volgens mij alleen retour uit beide voorveerpoten, 2 retouren die van achter komen uit hard plastic leidingen, retour uit de hoogteregelaar(s), en wellicht nog 1 die ik zo snel even niet weet. Dat zou je met wat rubber slang en wat T-stukken in elkaar moeten kunnen zetten. Zo’n octopus ziet er complexer uit dan hij is.
Als je een zaterdagje gaat hobbyen kom je vast een heel eind. Het is geen rocket science.
Maar het zit wel iets slimmer in elkaar dan je misschien denkt. Er zijn een paar strikt gescheiden circuits, dat is volstrekt onvergelijkbaar met de CX-octopus-imitatie. Eén van die circuits is ontworpen om lucht in, en LHM uit de voorveerpoten te pompen. Als je die verkeerd aansluit komt het niet goed.
Daar heb je gelijk in. Ik vraag me wel hoe dat in z’n werk gaat. Ik heb wel eens zo’n veerpoot retour slang erop gezet, en dan zie eigenljik 1 groot gat in je veerpoot. vervolgens klem je daar een retourslang op met 1 gat, wat vervolgens wel in 2 slangetjes splitst. Daarvan zou er dan 1 voor lucht zijn?
En waar komt die lucht vandaan? Achter heb je geen lucht ‘retour’ toch?
Maar dan nog, als je die 2 luchtretouren hebt kun je die toch ook op je vat aansluiten, op ingang F? Dan blijven ze alsnog gescheiden van de lhm retouren.
Top, al die reacties!
Bij Citroen Dealer Reusink kunnen ze een BX octopus in ieder geval niet leveren.
Vandaag alle BX leidingen nog eens goed nagelopen. Uiteindelijk ontdekte ik een miniscuul gaatje in een ‘tussen stukje’. Van dit tussenstukje post ik nog wel een foto. Via de sloop uit een oude BX een stuk leiding geknipt en dat heb ik er vandaag tussen gezet. Niet te vroeg juichen, maar t lijkt te werken…. Kleine 50 km mee gereden en vooralsnog geen lekkage. Hopen dat het weer een tijdje goed is nu
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Robrob, ook Enschede zie ik en ook ‘n Chic, waar staat jouw BX meestal? Mijne bij Deppenbroek. Je hebt niet toevallig een krulletter-chic met stickers?
bx-cannes schreef:karel schreef:bx-cannes schreef:In het CX gedeelte heb ik wel eens foto’s gezien wel een zelf gemaakt octopus-achtig apparaat. Dat was een afgedopte koperbuis met daarop gesoldeerd een aantal aansluitingen voor rubber slang. Erg mooi, maar ik denk erg lastig als je niet precies weet hoe je zoiets moet maken.
bij een simpele bx heb je volgens mij alleen retour uit beide voorveerpoten, 2 retouren die van achter komen uit hard plastic leidingen, retour uit de hoogteregelaar(s), en wellicht nog 1 die ik zo snel even niet weet. Dat zou je met wat rubber slang en wat T-stukken in elkaar moeten kunnen zetten. Zo’n octopus ziet er complexer uit dan hij is.
Als je een zaterdagje gaat hobbyen kom je vast een heel eind. Het is geen rocket science.
Maar het zit wel iets slimmer in elkaar dan je misschien denkt. Er zijn een paar strikt gescheiden circuits, dat is volstrekt onvergelijkbaar met de CX-octopus-imitatie. Eén van die circuits is ontworpen om lucht in, en LHM uit de voorveerpoten te pompen. Als je die verkeerd aansluit komt het niet goed.
Daar heb je gelijk in. Ik vraag me wel hoe dat in z’n werk gaat. Ik heb wel eens zo’n veerpoot retour slang erop gezet, en dan zie eigenljik 1 groot gat in je veerpoot. vervolgens klem je daar een retourslang op met 1 gat, wat vervolgens wel in 2 slangetjes splitst. Daarvan zou er dan 1 voor lucht zijn?
En waar komt die lucht vandaan? Achter heb je geen lucht ‘retour’ toch?
Maar dan nog, als je die 2 luchtretouren hebt kun je die toch ook op je vat aansluiten, op ingang F? Dan blijven ze alsnog gescheiden van de lhm retouren.
Luchtretouren: is het geen gesloten LHM systeem dan?
En het lijkt mij dat je de juiste slangetjes moet vinden, en de overige bestaande onderdelen schoonmaken en blijven gebruiken?
Heeft er iemand een plaatje van een gedemonteerde octopus?
Interessante discussie dit, en een onderwerp waar, wij, BX-rijders toch een keer een mooi schema voor moeten kunnen maken, want ooit gaan ze stuk
2CV 1985
Robrob, ook Enschede zie ik en ook ‘n Chic, waar staat jouw BX meestal? Mijne bij Deppenbroek. Je hebt niet toevallig een krulletter-chic met stickers? Smile
@raoel, Ja! Enschede inderdaad! de mijne staat meestal in Pathmos, net binnen de singel bij de haaksbergerstraat / janninksweg. Nee, niet die met drie krul leters + bestickering….
Interessante discussie dit, en een onderwerp waar, wij, BX-rijders toch een keer een mooi schema voor moeten kunnen maken, want ooit gaan ze stu
Een goed schema zou super zijn! Alle kennis uit dit (En andere draadjes) bij elkaar leggen en een belangrijke stap is gezet…
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
robrob schreef:Bij Citroen Dealer Reusink kunnen ze een BX octopus in ieder geval niet leveren.
Kunnen ze hem niet leveren, of willen ze hem niet leveren? Op service.citroen.com is het kreng namelijk nog steeds niet NFP.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Kunnen ze hem niet leveren, of willen ze hem niet leveren?
Ik kreeg daar inderdaad de indruk dat ze hem niet willen leveren… Zonder dat hij wist wat ik exact nodig had, zou het al heel erg (echt heel erg) duur worden.
Ik kreeg wel de tip om eens te kijken bij Bert Ebben . Daar ga ik dus eens informeren.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Ik zou anders eerst een andere dealer proberen. Er zijn er nog genoeg die niet te bedonderd zijn om even in het systeem te kijken.
Je kan ook nog Ruessink bellen en zeggen dat je het volgende onderdeelnummer wil bestellen: 96 030 258
Dat is dus de grote octo.
Zie hier voor een printscreen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik zou anders eerst een andere dealer proberen. Er zijn er nog genoeg die niet te bedonderd zijn om even in het systeem te kijken.
Je kan ook nog Ruessink bellen en zeggen dat je het volgende onderdeelnummer wil bestellen: 96 030 258
Dat is dus de grote octo.
Zie hier voor een printscreen.
Thanks voor je reactie! Hier kan ik wat mee. Ik ga eens bellen morgen en informeren wat de mogelijkheden zijn.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van die grote Octo? Is dat goed zelf te doen?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Ja, ik heb het inmiddels 3 keer gedaan. De eerste keer is wel een gepiel. Gewoon goed kijken hoe alles zit als je de oude loshaalt. Een beetje doe-het-zelver klaart de klus zonder grote problemen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dat de octopus niet meer leverbaar is is grote onzin. Kun je ook wel uit de verschillende reacties halen. Ga eens bij Wil Wijnhoven in Boxmeer informeren. Dat is iemand die zich bij de feiten houdt en geen duur garage pand moet betalen. Ik heb vorig jaar de kleine en grote octopus laten vervangen bij een citroen dealer (heythuizen) en dat voelde aan alle kanten niet goed. De monteur zij het niet letterlijk maar indirect werd mijn BX DIGIT behoorlijk afgekraakt. Daar gaan we dus niet meer naar toe.
Ja, ik heb het inmiddels 3 keer gedaan. De eerste keer is wel een gepiel. Gewoon goed kijken hoe alles zit als je de oude loshaalt. Een beetje doe-het-zelver klaart de klus zonder grote problemen.
@prutsyLJ, deze reactie geeft vertrouwen! Ik ga het dan ook proberen aangezien vandaag zich weer een (nieuw) lhm probleempje heeft voorgedaan. Een T stuk (onderdeel van de grote octopus) is in de naad gescheurd en dit is niet meer op te lossen met zelf gefabriceerde tussenstukje. Lhm spuit er snoeihard uit.
Om de LHM problemen structureel op te lossen ga ik de volgende onderdelen vervangen.
- Grote Octopus (rood)
- Kleine Octopus (licht blauw)
- Remservo retourslang (geel)
Waarom ik de HD aanvoerslang niet vervang? De aanvoerslang van de HD Pomp (groen) vervang ik (vooralsnog) niet. Deze slang is lomp, daar komt weinig druk op en ziet er nog goed uit. Mochten er toch ook problemen komen bij deze slang, dan kan ik hem alsnog vervangen.
bestelnummer grote octo; 96 030 258
@PrutsyLj, Dank voor dit bestelnummer! Ik zie dat je toegang hebt tot service.citroen.com. Heb je toevallig ook de bestelnummers van de Kleine octopus en de Remservo Retourslang? Ik heb een Bx Chic 1.6 uit 1992 met het kenteken DL-TF-01. Dan kán het zelfs niet met een onwillige citroen dealer niet fout gaan.
Ga eens bij Wil Wijnhoven in Boxmeer informeren. Dat is iemand die zich bij de feiten houdt en geen duur garage pand moet betalen
@rondjeNederland; ik ga inderdaad op zoek naar een dergelijke dealer / leverancier van citroen onderdelen in Oost Nederland (omgeving Enschede - Deventer.). Mocht ik vastlopen met het monteren van de octopussen en de remservo dan kan ik het altijd nog bij de leverancier van het materiaal laten doen.
Paar vraagjes waar ik benieuwd naar ben.
- Worden die octopussen op maat geleverd of krijg je gewoon een rol slang en moet je ze zelf op maat knippen?
- Weet iemand wat redelijke consumentenprijzen voor de grote octo, de kleinde octo en de remservo retourslang?
- Weet iemand wat een redelijke prijs is voor de montage van deze octopussen (groot, klein) en remservo Retourslang?
- Alle tips en opmerkingen waarvan je denkt dat ze me van dienst kunnen zijn, kunnen hier gerust gepost worden.
Ik laat hier wel weten hoe het gegaan is.
Robrob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Een T stuk (onderdeel van de grote octopus) is in de naad gescheurd en dit is niet meer op te lossen met zelf gefabriceerde tussenstukje. Lhm spuit er snoeihard uit.
Als dat het geval is moet je eerst even kijken of dit wel “klopt”. Uit wielretouren en hoogteregelaars hoort in ieder geval niets te spuiten. Bij een SB-model kan de veiligheidsklepretour wel aardig sproeien omdat daar de drukregelaarretour op aangesloten zit.
De aanvoerslang v/d pomp gaat vaak scheuren in de scherpe bocht; dit hangt van de uitvoering v/d bx af.
Octopussen zijn kant-en-klare onderdelen, met misschien 1 te lang slangetje (afh. van uitvoering).
De kleine octopus is verrassend genoeg altijd al duurder geweest dan de grote. De laatste keer mocht ik 105 eur aftikken. De grote octopus is ook duurder geworden dan de plm 60 eur die ik ooit betaalde. Remretourslang heb ik nog nooit nieuw gekocht maar is ook geen goedkopert, ik heb er wel eens een rekening van gezien.
Dit laten doen is een dure zaak omdat garages er een hekel aan hebben en de expertise ontbreekt (hoe vaak doen ze het nou helemaal…). Het kán in een paar uur (ook volgens factureertijdenboek), maar vind maar eens een garagist die dat redt.
Ich bin ein Breaker