klopt het dat de sensor voor het aanslaan van de ventilatoren van een 92 benzine 2L op de motor zit en niet op de radiateur. De fans van mijn vader slaan niet meer aan, wel als hij de draden los trekt van een sensor die op de motor zit (ze draaien dan continu). `( er zat ooit airco in de auto)
Totaal aantal Berichten: 359
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Re: ventilator
pietjan schreef:klopt het dat de sensor voor het aanslaan van de ventilatoren van een 92 benzine 2L op de motor zit en niet op de radiateur. De fans van mijn vader slaan niet meer aan, wel als hij de draden los trekt van een sensor die op de motor zit (ze draaien dan continu). `( er zat ooit airco in de auto)
Hallo PietJan,Ik meen dat de thermoswitch onderaan de radiator zit.Als je VOOR de auto staat aan de linker onderhoek v/d radiator,daar zitten 2 of soms 3 kabeltjes op.Wanneer deze 2 draden loshaalt en doorverbind moeten de fan(s) draaien,mits het relais en de eventuele zekering defect zijn.Succes.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als je een airco wagen hebt worden de fans gestuurd vanuit een module onder het handschoenkastje .
Als je de draad lostrekt van die sensor op de motor heeft de module geen info over de motortemperatuur en gaat hij in “safe” mode : dus fans aan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En ook,de XM’s zonder airco hebben een thermocontact op de radiator.
Deze met airco,is zoals wbogaerts zegt.
Totaal aantal Berichten: 217
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
dus als mijn ventilatoren niet gaan draaien als de airco aan staat kan ook liggen aan de module onder het handschoenkastje??
hoe is deze te herkennen?
airco drukschakelaar = okee
relais koppeling pomp = okee
relais richting koelfan = okee (schakeld massa)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^