Bijna heel mijn Sm is gedaan bij van der Laan in Abbenes. Was er niet tevreden over, maar ok. Heb er nu 20.000 Euro in zitten. >Hij kwam uit een museum en had 30.000 op de teller ongeveer. Inmiddels dus helemaal ok, maar na de revisie etcetc nooit de olie gecontroleerd. Heb nu een 2500 gereden. Maar bij controle van de Peilstok bleek deze volledig droog (warme motor) Nou kan het zijn dat er een hoop achterblijft in de olie koeler hoorde ik van een technieker. Ik heb er een liter (10W60) bij gedaan, maar de peilstok blijft droog?! Mijn technieker (het zuiden) zei dat ik op moest letten bij het bijvullen want bij teveel olie kan er een soort van onderdruk onstaan en gooit het dan overal uit.
Maar ok, dus een litertje erbij gedaan dus en de peilstok bleef droog?! (oliedrukmeter onder de helft)
Wat is normaal de ervaring bij gereviseerde motoren van SM? Wat doet de peilstok bij jullie? En wat geeft oliedrukmeter aan? En wat voor type olie gebruiken jullie? Mij is aangeraden 10W60 (volsynthetisch) te gebruiken, deze blijft dikker bij warme motor en dunner bij koude motor.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Oliedruk meter?
Dit heb ik nog niet in mijn SM.
Maar komt er wel in.
Bon! Die 2500 km,is dit onmiddelijk na de revisie?
Is dit een totaal revisie?
Zo ja,dan moet er eerst mineraal 20 W 50 olie in om de zuigerveren opnieuw te laten inbedden.
En het kan logisch zijn,na 2500 km,dat er olie moet bijgevuld worden.
Voor revisie van mijn blok, was het olie verbruik 1 liter op 500km.
Het concept van de maserati motor,lust wel een slokje olie en zeker na revisie.
Mits gebruik van de juiste"EERSTE” olie,en laten inbedden van de zuigerveren,en een correcte inrijperiode,moet het olieverbruik,bij een correct gereviseerde motor bijna tot niets herleid worden.
Die peilstok zit er niet voor niets! Er moet dus wel iets te zien zijn…Ik zou er dus maar snel olie bijgooien. Het niveau moet ergens tussen mini en maxi zitten. Je hebt 2 types peilstok. Zelf heb ik een gegolfde. Bei koude motor moet daarbij het niveau tegen max staan.
Gutta cavat lapidem…
OK te gek zeg. Mijn garage vertelde me dat ik toch moest uitkijken bij het vullen omdat er wel eens wat achterblijft in de oliekoeler. Maar een droge peillstok wat ik hem vertelde kan toch inderdaad niet lijkt me.
Goed ga er gewoon bijgooien totdat ik olie op de stok heb!
Revisie was in 2002. Vanaf die tijd 2500 mee gereden ongeveer, moet het nakijken.
Ja er zitten bij mijn in de middenbovenconsole drie metertjes, één ervan is de oliedruk, ander de benzine en de andere de watertemp.
Maar ok ze zien er niet echt betrouwbaar/gevoelig uit vindt ik, alhoewel ze wel uitslaan.
Maar en die olie snap ik ook niks van
Mijn garagehouder vertelde mij dat de beste olie was 10W60, deze olie blijft schijnbaar dikker bij hoge temperaturen.
Maar die minerale olie 20W50 olie moet er dus in? snap niks van die olies. En deze minerale kan ik er ook weer niet zomaar bijgooien nu omdat er volsynthetische olie in zit dus?
Wat kan ik doen?
Wellicht begrijp ik je verhaal niet helemaal. Maar de revisie was in 2002, das 7 jaar geleden als dan nu pas gaat peilen en ondekt dat er geen olie meer in je motor zit dan denk ik dat je de hand in eigen boezem moet steken en niet naar ome Willem van der Laan moet gaan wijzen.
Als Willem van der Laan de hele motor heeft gereviseerd zal je ook wel een warmte wisselaar hebben i.p.v. een oliekoeler..??
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat je moet doen is je olie aftappen en er voldoende 20W50 indoen. Gewone olie dus. Dan 3000 km gaan rijden en dan kan je besluiten om terug te gaan naar volsyntheet. Dat hangt af van je rij gedrag . Als je heel weinig rijdt zoals jij dat noooooit volsysntheet gebruiken. Die is veel te weinig plakkerig om na die stilstand periodes nog voldoende koude start smering te hebben!!
In je oleikoeler blijft eenmalig olie achter. Dat is normaal. Koud moet er ALTIJD olie op je pijlstok te zien zijn. tussen min en max.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En verder is je linkermeter de watertemperatuur, de middelste de benzinemeter en de rechtse de olietemperatuur. Niet de oliedruk! Daar is een lampje voor.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: oliedruk en peilstok
loviest schreef:
Wat is normaal de ervaring bij gereviseerde motoren van SM? Wat doet de peilstok bij jullie?
Wat noem jij revisie? Zitten er nieuwe zuigers in? Uitgeboorde cilinders? Nieuwe zuigerveren? Nieuwe klepgeleiders? Indien ja: 1 liter op 1000 km mag. 1 liter op 1500 km is normaal. Dus 2 liters op 2500 lijkt me geen probleem.
Maare…. na 2500 km pas peilen?? Lijkt me dat je dan helemaal niet mag klagen…
Heb je nou geen nieuwe zuigers, veren en dat bovengenoemde, dan mag je niet echt spreken van een volledige revisie en mag je blij zijn als ie maar een liter op 1000 km aan olie lust..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja misschien toch eens een goede garage zoeken als je er zelf niet zo veel van ken….. er zijn er wel enkele
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Alles is er aan gedaan, name it, ik heb alles laten doen bij verschillende garages. Heeft me meer als 20.000 Euro gekost!
Maar ben er nu vollop mee aan het rijden.
En dus ook nieuwe zuigers, klepzittingen en kleppen etc etc
Heb er nu precies tot de waarde aan olie ingedaan en blijft ok verder.
Vreemd wel dat er te weinig in zat, maar ja.
Gelukkig niet veel mee gereden, moet nog steeds rustig aan doen ivm inrijden!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bij het inrijden verbruikt je sm zowieso meer olie dan als ie ingereden is.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
loviest schreef:Alles is er aan gedaan… Heeft me meer als 20.000 Euro gekost!
Dat valt erg mee dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ben regelmatig in eindhoven kan wel een keer meekijken
Ik lees met verbazing deze thread, de naam van de garage wordt genoemd in combinatie met de ontevredenheid. Daar moet je altijd goed mee uitkijken en die ontevredenheid moet je goed (technisch) kunnen onderbouwen.
Een SM is bepaald geen standaard autootje, het is een bizondere machine met een aantal bizondere eigenschappen. Een daarvan is kennelijk dat een zeker oliegebruik als normaal wordt beschouwd. Bij iedere auto moet je regelmatig de olie controleren en als één keer in de zeven jaar regelmatig is, dan heb ik het een en ander gemist.
Zeker na een volledige revisie moet je heel goed uitkijken en al na betrekkelijk weinig kilometers de olie verversen. Veel kost het niet en je kunt beter de olie te snel verversen dan er te lang mee door te rijden. Als de boel goed is ingelopen wordt het een ander verhaal. Ik weet niet of er ook een instructieboek bij een SM hoort, maar ik heb ze bij alledrie mijn auto’s en ik vrees dat in elk boekje iets staat van ‘wekelijks de olie nakijken’.
En als een motorrevisie zo kostbaar is, mag je beter een keer te vaak peilen, anders ben je zomaar aan een volgende revisie toe.