5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
hoger brandstofverbruik door (te) lage koelwatertemperatuur?
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 maart 2009 02:21 AM
  [ # 61 ]

Ik heb hem ook maar weer vervangen, blijft nu op 79 graden. Mooi dus, en een ruim uurtje werk inclusief ontluchten. Ben ik toch blij dat ik een brug heb…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 07 april 2009 02:33 AM
  [ # 62 ]

aangezien ik in m’n eige topic maar één antwoord heb gekregen over mijn koel probleem (waarvoor dank Brain) stel ik hem hier nog maar eens.

Mijn dame 1990 V6 automaat.

Mijn KVS temperatuur liep vandaag bij 85 á 90 kmh (provinciale weg) op tot 95 á 100 graden, dan pas komen de fans in de hoogste stand in Rolling Eyes
(ze doen het dus wel maar voor m’n gevoel te laat)

De temperatuurmeter zakt onmiddelijk 10 graden bij het afzetten van het contact… Confused 

Als je ervoor staat zit rechtsvoor op het blok een sensor (met bruine ring) stekker eraf is meteen fans in hoog toeren.

Vragen;

a) wat is een correcte bedrijfstemperatuur bij een buiten temp. van zeg voor het gemak 20 graden ?

b) bij welke temperatuur zouden de fans naar hoog moeten gaan ?

c) kan het zo zijn dat mijn thermostaat te laat of slecht opent ?, ik heb n.l. na nog geen 4 km al 90 graden KVS temperatuur.

d) is de sensor (met de bruine ring) rot ?

 

Elektrisch lijkt alles dus voor zover ik het kan beoordelen wel in orde, mijn gevoel gaat meer uit richting sensoren en/of thermostaten Rolling Eyes


Ik maak me een beetje zorgen over m’n koppakking Rolling Eyes

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 11 april 2009 03:13 AM
  [ # 63 ]

Niemand een idee ?  Sad

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 april 2009 05:25 AM
  [ # 64 ]

nope, ik iig niet. Mijn sugestie zou zijn om iig die ene sensor eens te vervangen. Het kost je niet de kop, sorry voro de woordspeling Confused

Mocht dat niet werken…

M’n pa heeft op zijn oldtimer naast de standaard temp sensor, een aparte gemonteerd. Die kan hij heel eenvoudig bijstellen op gevoeligheid. In de winter wat later, in de zomer of bergen wat eerder.

Eventueel kan hij dan tijdens het rijden ook de fan nog ff apart inschakelen.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 12 april 2009 01:51 PM
  [ # 65 ]

[quote author=”

De temperatuurmeter zakt onmiddelijk 10 graden bij het afzetten van het contact… Confused 

Mark,
Ik ben totaal niet bekend onder de kap van een XM V6 maar dit verschijnsel klinkt me normaal in de oren.
Als je het contact afzet valt het boordnet terug van dynamo-spanning (14V) naar batterij-spanning (12V).
Als gevolg geeft de temp meter een lagere waarde aan, de brandstof indicatie zal hetzelfde doen (als ie niet in één van de hoeken staat).

Ik denk zelf dat de indicatie te laag aangeeft als gevolg van contactweerstand, na goed schoonmaken van de contacten zul je zien dat ie hoger aangeeft.

Normale bedrijfstemperatuur zal voor jouw auto tussen 85 en 90 graden liggen denk ik.
Als je dat al bereikt na 4 km is er inderdaad iets mis Confused

Verbruikt de auto koelvloeistof, danwel overmatig veel brandstof?

Groet, Piet

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 12 april 2009 03:06 PM
  [ # 66 ]
Piet Visser schreef:

Verbruikt de auto koelvloeistof, danwel overmatig veel brandstof?


Nee, ik heb geen KVS verbruik, en ik rij zo ongeveer 1:10,5 (merendeel proviciale weg)

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 april 2009 02:06 AM
  [ # 67 ]
Mark Nijenhuis schreef:

aangezien ik in m’n eige topic maar één antwoord heb gekregen over mijn koel probleem (waarvoor dank Brain) stel ik hem hier nog maar eens.

Mijn dame 1990 V6 automaat.

Mijn KVS temperatuur liep vandaag bij 85 á 90 kmh (provinciale weg) op tot 95 á 100 graden, dan pas komen de fans in de hoogste stand in Rolling Eyes
(ze doen het dus wel maar voor m’n gevoel te laat)

De temperatuurmeter zakt onmiddelijk 10 graden bij het afzetten van het contact… Confused 

Als je ervoor staat zit rechtsvoor op het blok een sensor (met bruine ring) stekker eraf is meteen fans in hoog toeren.

Vragen;

a) wat is een correcte bedrijfstemperatuur bij een buiten temp. van zeg voor het gemak 20 graden ?

b) bij welke temperatuur zouden de fans naar hoog moeten gaan ?

c) kan het zo zijn dat mijn thermostaat te laat of slecht opent ?, ik heb n.l. na nog geen 4 km al 90 graden KVS temperatuur.

d) is de sensor (met de bruine ring) rot ?

 

Elektrisch lijkt alles dus voor zover ik het kan beoordelen wel in orde, mijn gevoel gaat meer uit richting sensoren en/of thermostaten Rolling Eyes


Ik maak me een beetje zorgen over m’n koppakking Rolling Eyes

Ik heb geen specifieke V6 kennis, maar meer algemeen:

a) een graad of 90 lijkt me prima, misschien nog iets hoger.

b) ik denk nog steeds 118 graden. In ieder geval behoorlijk hoog. Hoog toeren voor de fan wordt alleen gebruikt als de temp echt hoog is opgelopen.

c)Is misschien wel wat vlot. Op welke temp hoort die te openen. Wordt pas een probleem als de temp blijft stijgen, snel stijgen naar 90 en dan stabiel is dus helemaal OK

d) ik heb geen idee (waar je het over hebt)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 14 april 2009 03:20 AM
  [ # 68 ]
Brian schreef:

d) ik heb geen idee (waar je het over hebt)

Dat is de temperatuursensor die de fans naar een hoger toerental stuurt, en die heeft een bruine ring.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 april 2009 03:34 AM
  [ # 69 ]
Mark Nijenhuis schreef:

aangezien ik in m’n eige topic maar één antwoord heb gekregen over mijn koel probleem (waarvoor dank Brain) stel ik hem hier nog maar eens.

Mijn dame 1990 V6 automaat.

Mijn KVS temperatuur liep vandaag bij 85 á 90 kmh (provinciale weg) op tot 95 á 100 graden, dan pas komen de fans in de hoogste stand in Rolling Eyes
(ze doen het dus wel maar voor m’n gevoel te laat)..................

...

Ik denk dat je verkeerd denkt in deze ? Die hoge toeren zullen wel op tijd ingrijpen schat ik zo in, maar de vraag in deze is waarom je zo heet wordt bij 90 km/u. Daar ligt je probleem denk ik. En dat zal je moeten zoeken in een verstopte radiator of geen laagtoeren fan ? Of idd een slecht open gaande thermostaat…

EDIT: maar met gewoon toeren @ 90 km/uur zou de rijwind m.i.z. voor genoeg koeling moeten zorgen.., dus toch je koelsyteem eens na laten kijken ? (radiator, thermostaat, waterpomp ?)

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook