







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mooi dat je ons even mee laat kijken DriverD.
Ik heb mijn motor ook uit elkaar liggen en raad eens?
Ook die scheurtjes tussen mijn bougiegat en inlaatklepzetel: exact hetzelfde.
Een 23-probleem?
Hoe ga je dat aanpakken?
Mijn stoterbussen waren ook allemaal redelijk gepit (niet zo erg als de jouwe weliswaar). Die laat ik slijpen bij CTA, het schijnt dat nieuwe niet de kwaliteit halen van de oude. (ik laat bij CTA tevens de nokkenas slijpen en uitbalanceren en ik haal daar nieuwe zuigers en bussen).





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die scheurtjes zijn geen probleem. Als de kop lekt tussen olie- en koelvloeistofgedeelte is het vervelender.
Met slijpen van de stoterbussen moet je oppassen: De bussen zijn gehard en je wil niet met bussen gaan rijden die er mooi uitzien maar onvoldoende slijtvast zijn. Nieuwe orginele bussen zijn toch gewoon te koop?
Ben benieuwd naar de kwaliteit van de nieuwe zuigers/bussen.
Citroen!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
DriverD schreef:Geen schone olie op de cilinderkop, maar een beetje een smurrie (waarschijnlijk olie en koelvloeistof gemengd).
Dat noemt men ‘mayonaise’.
Weet je nu al waar het koelwater bij de olie komt?
Bekijk de kop ook eens zonder de koppakking, die zit er volgens mij nog op zo te zien.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koppakking is er al af. Niks vreemds te zien…
Citroen!
ds23 driverd
Koelvloeistof en motorolie kunnen met elkaar in aanraking komen via een scheurtje tussen uitlaatklep en bougiegat; deze scheurtjes zijn moeilijk waarneembaar, misschien is het raadzaam deze plekken te zandstralen, en dan moet je nog heel goed kijken!
Originele Citroen-stoterbusjes zijn dacht ik niet meer in de handel, wel nagemaakte, maar deze schijnen niet betrouwbaar te zijn. De nokkenas ‘vreet’ ze op, het slijpsel verdwijnt in je motorruimte, met alle gevolgen van dien.
Ik dacht dat je ze wel kon laten slijpen, maar zeker weet ik dat niet.
Je kunt ook op zoek gaan naar goede gebruikte, maar waarschijnlijk krijgen die ook snel pitten, omdat je nokkenas daar mede debet aan is.
Wat is nou verstandig?
Ik hoop dat de reactie van Ted Kampen je ook aan het denken heeft gezet.
DriverD schreef:Koppakking is er al af. Niks vreemds te zien…
Hoi DriverD, leuk om te mogen mee kijken
Nu hoop ik wel dat je lek in de kop zit en niet in het blok.
Kun je je kop laten testen op druk ofzo ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ha Driver D! Ik heb m’n winterbanden maar eens van de auto gehaald - maar jij hebt een betere manier bedacht om de pasen door te komen. Altijd goed, wat mayonaise om de eitjes te vullen. Al ontdekt wat de oorzaak is van het waterlek? Of ‘gewoon’ een rottige pakking?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bedankt voor alle reacties!
De koppakking zag er goed uit. Geen lekkages te zien.
De kop ga ik af laten persen.
Zoals ik al schreef: Er zitten 4 zichtbare scheurtjes in de kop, deze lopen steeds van de inlaatklepzetel naar het bougiegat.
Als ik meer informatie heb over kop of stoterbussen post ik dat hier.
Citroen!
Ga je de nokkenas nog controleren? Als de klepstoters zo ver heen zijn, dan kan de nokkenas ook behoorlijk aangevreten zijn ( ik spreek uit ervaring)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed idee, maar ik wil geen complete motorrevisie doen nu. De motor liep ook prima. Ga de nokkenas wel bekijken door de stoterstangtunnels, misschien zelfs met een endoscoop.
Vandaag de kop weggebracht naar Hijnekamp Motorrevisie Wageningen. Hun eerste indruk: kop heeft op verschillende plaatsen langs koppakking gelekt (lekkage tussen waterkanalen in de kop en verbrandingsruimten). Kop wordt gevlakt, ook aan de zijkanten, indien nodig.
Kleppen liggen “mooi hoog” (ofwel: klepzetels zijn niet of nauwelijks ingeslagen).
Ik houd jullie op de hoogte van de eventuele vorderingen.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De kop is gereviseerd. Foto’s daarvan volgen later.
Vandaag heb ik de centrifugaalregelaar gereviseerd (nieuw lager, nieuwe afdichtingen, nieuwe silent-bushes). Het oude lager was echt slecht (zware punten in het lager).
Na het verwijderen van de poelie zag je de klinknagels zitten. Na het afslijpen van de klinknagelkoppen zie je dit:
Daarna kan je de klinknagels makkelijk uit het huis tikken:
De borgring achter het lager kan je nu verwijderen:
Het lager in het huis:
Het lager zit in het huis geperst, dus dat persen we eruit in de bankschroef:
Het oude lager (links) en het nieuwe lager (rechts):
Ook de silent-bushes waren helemaal vergaan, dus die zijn ook eruit geperst en vervangen door nieuwe:
Morgen verder met de cilinderkop.
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Mooi reportage… dat ga ik dus ook doen!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is echt een eitje!
Citroen!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Goed bezig!
Indrukwekkend om te zien, voor een beginner als ik.
Peter.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dank U!
Vandaag verder gewerkt. De gereviseerde kop:
Meteen de uitsteeklengte van de bougieschachten gemeten:
Resultaat:
Uitsteeklengte tussen 54,65 en 54,95 mm.
De complete motorpakkingset:
Zo komt de koppakking erop:
Nieuwe pakkingen aan de inlaatzijde:
De kop zit er nu op. Waarschijnlijk kan ik zaterdag pas verder.
Citroen!