Schiet me nu net te binnen: ik weet niet of de kop van een gewone 1.9 diesel past op een 1.9 TD, want anders weet ik wel waar die kop heen gegaan is. Zo’n 2 maanden geleden kwam ik daar langs op zoek naar een 1.9TD break. Hij had er idd 1 staan, waar ze toevallig net mee bezig waren in de garage. Er was een slang oid losgeschoten van de radiateur (schijnt een bekent Xant probleem te zijn) en daardoor was de kop eraf gevlogen. Ik kon ‘m meenemen voor €2750. Geen gekke prijs voor een wagen met 320dkm op de teller, de nodige deuken en een kletsnatte kofferbak.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zo’n 2 maanden geleden kwam ik daar langs op zoek naar een 1.9TD break.
Op het Xantiaforum wordt een eerlijke 19 TD break aangeboden. Ook 97. De enige handicap is de kleur. (volgens sommige dan)
Jeroen
ZX1.4i schreef:Vandaag ben ik tijdens de sleutelmeeting in Leek effe op en neer geweest naar garage Keulen & Co met Serge, hij had een brandstoffilterhuis nodig.
En wat zie ik daar in de hoek liggen? de oude motor uit mijn Xantia, jawel de motor die 1 liter olie op 250km zoop.
Die motor doet nu dienst als donor/onderdelen, er is hier en daar al wat van afgesloopt, maar dat maakt niet uit hij mocht die motor van mij hebben.Wel effe gevraagd of hij iets heeft kunnen vinden wat het extreem hoge olieverbruik verklaart, want ik zag dat de kop er al afgehaald was (deze lag er niet naast). Nee zegt hij, zal wel een zuigerveer zijn die vastzit of gebroken is, ik zag bij de eerst cylinder aan de distributiezijde een groef die over de hele lengte van de cylinder zit. De groef was c.a. 5mm breed en 1mm diep en zat dus over de hele lengte van de cylinder, ik heb er effe een tekening van gemaakt, het rode gedeelte moet de groef voorstellen. Misschien ben ik wel gek hoor, maar volgens de garage is dit niet zo erg en kan dat niet de oorzaak van het hoge olie verbruik zijn
Niet zo erg? Reken maar niet dat de zuigerveren daar nog lekker op kunnen dichten. Dat zorgt echt wel voor genoeg compressieverlies. Het lijkt mij dan ook wel een probleem dat al duidelijk heeft gespeeld voor je de wagen hebt gekocht.
1.5 mm opboren om van die kras af te komen is trouwens ook wel wat gortig. Ik denk dat dat onderblok daardoor echt waardeloos is geworden, mocht men het nog hebben willen hergebruiken.
Gr,
Marten
toniclight schreef:Zo’n 2 maanden geleden kwam ik daar langs op zoek naar een 1.9TD break.
Op het Xantiaforum wordt een eerlijke 19 TD break aangeboden. Ook 97. De enige handicap is de kleur. (volgens sommige dan)
Jeroen
Ik heb 1,5 maand geleden m’n XM gekocht en daar ben ik momenteel erg blij mee, dus voorlopig (hoop ik) geen Xant.
Animal triste post coitum
mpostma schreef:Niet zo erg? Reken maar niet dat de zuigerveren daar nog lekker op kunnen dichten. Dat zorgt echt wel voor genoeg compressieverlies. Het lijkt mij dan ook wel een probleem dat al duidelijk heeft gespeeld voor je de wagen hebt gekocht.
1.5 mm opboren om van die kras af te komen is trouwens ook wel wat gortig. Ik denk dat dat onderblok daardoor echt waardeloos is geworden, mocht men het nog hebben willen hergebruiken.
Compressie verlies kan wel kloppen ja, er kwamen best wel flinke drukstoten uit de opening van de peilstok als je deze eruit trok. Ook het verbruik van 1 op 14 was erg hoog, en dan was er nog dat nokkelende geluid ergens rechts (distributie-zijde).
Als je zegt 1,5mm opboren, dan ben je nog erg optimistisch, die groef zag er echt diep uit, niet normaal meer.
Het grappige is dat de garagehouder met een stalen gezicht zegt dat het daar niet aan kan liggen
Dit is eigenlijk een verhaal voor het topic “Wat hebben ze jou allemaal geprobeerd wijs te maken”
Tien tegen een dat dat het probleem wel was….. je hebt er gewoon een spoelpoort bij!
Als het nou een kreidler was
Het verhaal word nog droeviger, ik zag op de oude motor nog een spanrol van de distributieriem zitten
Volgens de garage was die rol nog vrij nieuw en heeft hij deze overgezet op de Berlingo motor die er nu in ligt, lijkt me sterk dat hij dan de rol die uit de Berlingo motor kwam terugzet op de oude motor :
De spanrollen van de multi-riem waren ook allemaal rot, hij heeft me wijs gemaakt dat het normaal is bij een motor met Airco, nu ik ze allemaal vervangen heb piept er niets meer.
Ik kan dan ook bijna niet anders concluderen dat de spanrol+distributieriem niet zijn vervangen.
Binnenkort gaat iemand mij hiermee helpen, ik ben wel handig en word steeds handiger, maar dit lijkt me effe iets te ingewikkeld.
Heb de beruchte Xantia-kofferbak lekkage gehad met al die hoosbuien, water lekt via een barst in de achterlichten de kofferbak in. Heb er een klodder loctite erin gedaan en tape erop, staat niet mooi maar dicht wel af tot ik andere achterlichten heb.
Heb effe de bak-olie gecontroleer, bleek te weinig in te zitten, heb er 250ml bij moeten doen.
Ik hoor de laatste tijd toch iets piepen, waarschijnlijk de rol die ik nog niet vervangen heb, zaterdag ga ik deze vervangen. Bij de Peugeot was deze rol bijna €10 goedkoper dan bij de Citroen. Word dus een duur geintje al die rollen, de verende kostte €150, de vaste spanrol €90, de riem €30 en deze laatste kost €118
Ik heb verder een raar probleem met de vering, de voorkant heeft af en toe de neiging om bij het stoplicht spontaan een stuk naar beneden te zakken. Ook hobbelt de voorkant nogal, net een stoomboot, ik raakte gisteren het wegdek met de neus na het nemen van een drempel.
Iemand enig idee/advies wat het kan zijn???
ZX1.4i schreef:Ik heb verder een raar probleem met de vering, de voorkant heeft af en toe de neiging om bij het stoplicht spontaan een stuk naar beneden te zakken.
Dat heeft deze Xantia ook….ik dacht dat het iets te maken heeft met je voet op de rem houden.
Je zou eens bij een stoplicht wachten, de handrem aan kunnen trekken en voet van de Rem af….en kijken of ie het dan nog doet.
De achterkant zakt dan ook weleens bij een stoplicht…..ik zie dat al jaren bij heel veel Xantia’s en ook BX’en trouwens.
Tijdens het remmen zakt de kont…...du sbij het stoplicht komt hij omhoog…
soms lijkt het of de voorkant zakt maar dat is niet zo!
zakt de voorkant toch? dan is er iets vreemds aan de hand….
met stuur helemaal uitgedraaid wil hij ook wel eens gek doen….is normaal.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
ZX1.4i schreef:
Ik hoor de laatste tijd toch iets piepen, waarschijnlijk de rol die ik nog niet vervangen heb, zaterdag ga ik deze vervangen. Bij de Peugeot was deze rol bijna €10 goedkoper dan bij de Citroen. Word dus een duur geintje al die rollen, de verende kostte €150, de vaste spanrol €90, de riem €30 en deze laatste kost €118
Waterpomp er ook nog bij?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:ZX1.4i schreef:
Ik hoor de laatste tijd toch iets piepen, waarschijnlijk de rol die ik nog niet vervangen heb, zaterdag ga ik deze vervangen. Bij de Peugeot was deze rol bijna €10 goedkoper dan bij de Citroen. Word dus een duur geintje al die rollen, de verende kostte €150, de vaste spanrol €90, de riem €30 en deze laatste kost €118
Waterpomp er ook nog bij?
Dit gaat volgens mij over de multri-riem en nietover de distributieriem. Waterpomp is dus niet echt voor de hand liggend.
Gr,
Marten
Waterpomp zit op de distributie toch? bij mij wel… (1.8 8v)
René van Maren schreef:Waterpomp zit op de distributie toch? bij mij wel… (1.8 8v)
Bij alle Xantia’s met XU blokken en de V6 in ellk geval. Voor de HDI weet ik niet.
Bij de BX wordt alleen bij de 150 motoren de waterpomp niet door de distributie aangedreven. Bij de XM is de 90 graden V6 (zonder distr. riem de uitzondering).
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bij mij gaat waterpomp via de distributieriem.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl