Hallo collega’s
Ik ben op zoek naar een tweede autootje naast mijn GS.
De GS moet momenteel gerapareerd worden (zie hier ) maar heb wel een auto nodig voor woonwerkverkeer.
Ik dacht meteen aan een AX en na enig zoeken kwam ik op zoe iets als deze:
link
of deze
link
uit.
Is dit iets of hebben jullie betere ideeen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties
it’s all in the family
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Op het eerste gezicht heeft de eerste een achterklep die niet helemaal dicht zit.. maar dat is meestal wel makkelijk te stellen.
Verder zien ze er op de foto piekfijn uit!
De axclub heeft ook een eigen forum met aankoopadviezen.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=18467
Is wel nuttig, lees eens door
De meeste AXjes (vooral de latere types) zijn trouwens hardstikke robuust, en onderhoud kost weinig want er staan genoeg reserveonderdelen op de sloop of zijn nog te krijgen bij de dealer. Dus ideaal 2e autootje
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Alle AX-jes zijn robuust.
Let op de bekende plekken:
- roestgaten achter de koplampen,
- dorpel..eh..‘krokantigheid’.. ,
- lekke koppakking (rechtsvoor, hoekje boven de dynamo),
- rammelende aandrijfasjes,
- vastzittende (achter-)remmetjes/ handrem.
Voor de rest: olie en peut erin en gáán!
‘Spirit of avant-garde’
Alvast bedankt voor jullie reacties (pdf was handig)
Ik laat binnen een week meer weten. (werk, weekend en zo).
En, oh ja, tot die tijd als extra vragen:
-moet ik voor een 1.1 of een 1.4 gaan
-moet ik voor een vier of vijf versnelling gaan
(ps: ik heb geen reishaast )
En ben natuurlijk nog steeds geinteresseerd in meer tips…
it’s all in the family
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
1.1 of 1.4; da’s afhankelijk van wat je wilt.
Ik denk dat je met een 1.1 ook uitstekend kunt redden, gezien het geringe gewicht van de AX.
Ga dan wèl voor een vijf-bak; de 1.1 ‘First’ werd ook met 4-bak geleverd maar dat merk je op de snelweg….snietprettigniet.
Een 1.4 heeft wat meer power, maar nogmaals: de 1.1 loopt ook goed 160 en da’s voor zo’n klein gebakje al hard zat.
Er is zat te koop, dus ga niet over één nacht ijs.
Succes met je zoektocht en aankoop!
‘Spirit of avant-garde’
1.1 met 5 bak. Heerlijk autootje. Je komt overal makkelijk bij en veel is zelf te vervangen. Hoop tweedehands spullen te verkrijgen voor niet teveel. En houderschapsbelasting + brandstof = nihil.
Wel kijken naar de puntjes die Pascal door gaf.
Succes!!!!
en da’s voor zo’n klein gebakje al hard zat.
..leuk als er mooie taal gebruikt wordt, ik krijg er een van!
En idd 160 is meerdanhardzat. Ik vermijd de snellewegen sowieso al, swelzoprettigwel!
Deze is dan wel 1.4. Is het wat?
Ik vind het wel een prettig uiterlijk.
Van deze weet ik het aantal versnelingen niet.
Ik houd jullie op de hoogstens twee weken.
(tips nog steeds welkom)
it’s all in the family
Optie 1 is een 1.4 TGS, mijn favoriete Type II. De lekkere 1.4-motor en de luxe van cv en electrische ramen.
Die tweede is geen Image, maar een Escapade. Verkeerd geadverteerd, deze heeft een 1.0-motor en 4-bak.
B_iks schreef:Optie 1 is een 1.4 TGS, mijn favoriete Type II. De lekkere 1.4-motor en de luxe van cv en electrische ramen.
Die tweede is geen Image, maar een Escapade. Verkeerd geadverteerd, deze heeft een 1.0-motor en 4-bak.
Grappig, optie 1 was eigenlijk de eerste waar ik aan dacht.
Stoer autootje. Ik ga toch maar even kijken deze week.
Ik ben eigenlijk wel voor de 1.1 redenatie van Pascal maar als deze ok is…
...laat ik het natuurlijk snel weten.
it’s all in the family
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
De TGS is een hele prettige uitvoering van de AX.
Volgens mij ook standaard met een toerenteller en een koelwatertemperatuur metertje.
Maar als je voornamelijk binnendoor rijdt is een 1.1 vierbak ook prima.
Mijn ervaring is dat een AX met vierbak boven de 110 herrie begint te maken wat na enige tijd begint te irriteren.
Let ook op roest aan de achterkant van de auto. Kijk even in de achterklep naar de aansluiting van de bodem met de wielkasten, rondom de benzinedop en aan de onderkant van de klapruitjes aan de zijkant achter.
Laatste tijd heb ik bij meerdere type 2 (vanaf de zomer van ‘91) daar toch wel lelijke roest gezien.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Rio97 schreef:De TGS is een hele prettige uitvoering van de AX.
Volgens mij ook standaard met een toerenteller en een koelwatertemperatuur metertje.
Inderdaad een heel fijne en complete (luxe) uitvoering…
Maar als je voornamelijk binnendoor rijdt is een 1.1 vierbak ook prima.
Mijn ervaring is dat een AX met vierbak boven de 110 herrie begint te maken wat na enige tijd begint te irriteren.
Och..ik red me prima met ‘Pino’, en da’s maar 42 pk.
Als je je niet stoort om met 110-115 de wereld om te moeten tuffen is een 4-bak inderdaad ook goed te doen, een vijfbakje is wel prettiger..
Let ook op roest aan de achterkant van de auto. Kijk even in de achterklep naar de aansluiting van de bodem met de wielkasten, rondom de benzinedop en aan de onderkant van de klapruitjes aan de zijkant achter.
Laatste tijd heb ik bij meerdere type 2 (vanaf de zomer van ‘91) daar toch wel lelijke roest gezien.
Heel goed punt Rogier; let ook op de achterbalk!
Die van ‘Pino’ is ook compleet verrot, daar moet een ander in.
In die balk zit een geultje, daar waar de klep op sluit, dus het water kan nergens heen.
Als ze doorrotten blijft er water in de balk staan en rot op een gegeven moment ook je kofferbak door op de aansluiting met de achterbalk.
Goed controlepunt dus..
‘Spirit of avant-garde’
Vandaag naar twee ax-en wezen kijken.
deze
Dat was nix, beetje afgeragd en een testrit zat er niet in. Koppelingetje vervangen a raison +300 euri, dan wel. Onderkant zag helemaal roestrood. Ik vertrouwde het niet. Laten staan dus en zeg maar niets meer.
Daarvoor echter:
deze
Daar heb ik wel in gereden. Te gek zo’n AX! Het was mijn eerste keer, maar wat een lekker karretje!!!!
Maar.. wat vinden jullie van rotte plekjes ( links , rechts ) bij de achterwielen, antenne afgebroken, distributieriem vervangen op 72.0000 (nu 164.231). Vervangen was niet nodig want “ik zou het niet doen, die dingen gaan nooit kapot”?
Verder vond ik het wel een prima wagentje..
Hier nog meer foto’s
onder het wiel
het blokje
Nu ben ik ook nog aan het kijken naar deze:
link , helemaal gezellig
en als ik het dan snel wil hebben
deze
En morgen natuurlijk even naar Nieuwegein
Wederom, alle meningen, tips en adviezen zijn welkom
it’s all in the family
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Daar heb ik wel in gereden. Te gek zo’n AX! Het was mijn eerste keer, maar wat een lekker karretje!!!!
Maar.. wat vinden jullie van rotte plekjes (links, rechts) bij de achterwielen, antenne afgebroken, distributieriem vervangen op 72.0000 (nu 164.231). Vervangen was niet nodig want “ik zou het niet doen, die dingen gaan nooit kapot”?
Verder vond ik het wel een prima wagentje..
Hier nog meer foto’s
Laten staan.
Er zijn gewoon veel betere te vinden.
Die rode vind ik persoonlijk wel een leuke.
Jeroen
“ik zou het niet doen, die dingen gaan nooit kapot”
Laat hem dan maar staan, verklaart veel van het onderhoud, verder is hij ook niet onderhouden, laat hem maar lekker verder roesten….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zoek dus rustig verder….
(wel net een mailtje naar ‘ de rooie ’ gestuurd)
it’s all in the family
paso schreef:“ik zou het niet doen, die dingen gaan nooit kapot”
Laat hem dan maar staan, verklaart veel van het onderhoud, verder is hij ook niet onderhouden, laat hem maar lekker verder roesten….
Volledig mee eens. Het zou de eerste riem niet zijn die het begeeft. Zegt idd al veel over onderhoud.
De meetings van de AXclub zijn wel leuk Kijk daar maar eens rond en stel er gerust je vragen. Mss vind je daar wel een leuke AX. En die zullen wel onderhouden zijn Al eens bij het ‘te koop aangeboden’ gekeken bij de AXclub?
Doe ze daar morgen de groeten van mij , zou eigenlijk ook nog eens moeten gaan ( jammer genoeg met de C5).
BTW: hoor net van een collega dat ie een AX 11TRE verkoopt, met de, in B verplichte, keuring voor verkoop. Ik vraag nog wel wat info over dat karretje, en dan plaats ik het hier bij aangeboden
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95