Medezwevers,
Zaterdag na het boodschappen doen, we rijden bijna onze straat in, begint het dahsboard ons te melden dat het LHM niveau te laag is, niet lang daarna gevolgd door alle waarschuwingen die met het wegvallen van de druk te maken hebben.
Sturen en remmen ging nog wel, alhoewel het sturen wel iets zwaarder werd, gelukkig konden we nog net voor de deur parkeren, meteen onder de auto gekeken en de LHM zeek eruit.
Motorkap open en met een pulserende straal vertoonde zich een fonteintje van LHM.
Het leek in eerste instantie van een slang af te komen, degene die deels uit flexibele slang bestaat en deels uit remleiding zeg maar. Maar bij nadere inspectie denk ik dat de voorraadbol de boosdoener is, het lijkt wel vanaf de onderkant eruit te spuiten, dat gaat met zo’n kracht dat het via slangen en radiateur omhoog spoot, althans zo lijkt het.
Het is nou eenmaal moeilijk om in een spray van LHm goed te kijken, maar het eerst wat nat wordt is de bol.
Ook doet het zich pas voor als het hele systeem op druk is kwam ik vandaag achter, ik had de ANWB gebeld(tegen beter weten in een beetje, en dat klopt ook wel, want na één blik onder de kap was het van, ehhh, daar weet ik niks vanaf en daar doe ik niks aan), maar nog wel even gestart om te laten zien wat ik had gezien, maar toen duurde het wel even voordat ze weer begon te sproeien, pas nadat de voorraadbol weer op druk was.
Ik denk daarom dus dat het bij de bol vandaan komt en niet vanaf een slang, maar als jullie een andere mening hebben hoor ik het graag natuurlijk.
Twee vraagjes, ze staat nu in de hoogste stand, ik heb een anti zink bol, en ze blijft prima op hoogte, ondanks de lekkage. Wat gebeurt er als ik in deze stand de ontlastschroef losdraai? Klapt ze dan met een smak op de grond of zou ze in deze stand moeten kunnen blijven staan?
En, zou ik in deze stand, met de ontlastschroef open de voorraadbol los kunnen draaien zonder dat het systeem leegloopt en de resterende LHM ook over de parkeerplaats heen loopt?
Ik verdenk namelijk de keerring onder de bol, lijkt me de enige plek waar zo’n soort lekkage zou kunnen ontstaan.
Het is overigens een XM VSX TD12 Automaat van 1995, met hydroactief en antizinkbol. En ze was wel toe aan een nieuwe bol, gezien het getik om de seconde ongeveer, zou dat deze lekkage ook kunnen hebben veroorzaakt?
Ik hoor het graag van jullie.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Als het tussen de bol en de draad vandaan komt lijkt me dat de afdichings O-ring is gescheurd, Bak er onder en voorzichtig losdraaien zou ik proberen.
ik dacht in eerste instantie ook dat het die retourslang is, maar de druk is zo hoog dat ik die kan uitsluiten. Het spuit er echt met pulsen uit, en zo hard dat het boven de motorkap uitkomt als ie openstaat.
Maar wat ik zo kan zien in de spray is dat het ergens onderuit spuit en dan via de radiateur omhoog spat. De frequentie is ongeveer hetzelfde als de tik die ze had op de voorraadbol, zo ééns per seconde.
@ Han S, als ik zeker zou zijn dat het die ring is dan zou ik dat zeker doen, ik wil alleen eerst zeker weten of dit kan met de dame in hoogste stand, nu kan ik in ieder geval nog rijden in geval van nood, bijvoorbeeld om naar Chyparse te gaan als het mezelf niet lukt. Ik ben bang dat als ze eenmaal op de grond ligt ik haar nu niet meer omhoogkrijg.
En dan ga ik helemaal nergens meer heen, ja op de fiets
Zweven of sideways…..... that’s the question
Maar als hij met stilstaande motor niet lekt betekent het dat er geen druk op staat en als je de bol voorzichtig een slag los draait en het begint te lekken dan draai je hem weer vast want dan is de ring nog intact. Vast is vast hoor, die bollen hoeven niet zo enorm vastgedraaid.
Ik heb het zelf ook twee keer gehad in korte tijd.
Het is heel moeilijk te zien waar het vandaan komt omdat het zo lekker alle kanten op spuit. Ik weet niet wat er gebeurt als je de ontlastschroef losdraaid als de auto hoog staat maar ik zou de auto gewoon in de laagste stand zetten en langzaam de ontlastschroef opendraaien. Niet te ver, anders ben je het kogeltje kwijt.
Halve slag is voldoende.
Laatste keer lag de dame al op de straat dus heb ik het van bovenaf gedaan maar dan moet de accubak eruit om er een beetje bij te kunnen.
Vervolgens zou ik de leidingen één voor één losmaken en kijken of je daar geen lek ik kan bespeuren. Een piepklein lekje geeft al een hoop gesproei. Een nieuwe leiding van HD-pomp naar HD-regelaar kost €150,- bij de dealer. Alle andere leidingen kunnen nieuw geperst worden en zullen stukken goedkoper zijn.
Als het een leiding is deze vervangen. LHM olie in het vat gieten. Zorg dat de aanzuigslang van het vat naar de HD-pomp gevuld is. Auto starten. Even de boel rondpompen en dan de ontlastschroef weer dichtdraaien.
Hoppa…......zweven weer.
Oh ja….....niet meer mee rijden hoor.
Eerst geen stuurbekrachtiging en daarna zijn toch echt je remmen aan de beurt.
Omdat ik er niet zeker van ben waar de lekkage zit, en ik geen ander vervoer heb, heb ik maar besloten de ANWB haar af te laten slepen naar Chyparse.
Bedankt voor het meedenken en ik laat wel even weten wat het nou was.
Zweven of sideways…..... that’s the question
‘T ken zo simpel zijn he(als je Chypase in de buurt hebt dan )
Probleem was inderdaad een lekker retourslang, in combinatie met een compleet verrotte voorraadbol.
De slang was doorgesleten, en omdat de bol helemaal op was stond er continu, of beter, pomp pulserend, druk op. Daarom leek het in het hogedrukgedeelte te zitten maar was gelukkig alleen de slang.
Natuurlijk ook meteen de bol laten vervangen voor een nieuw exemplaar, stuk slang ertussen gezet, en draaien maar. Totale kosten, applaus is op z’n plaats, € 89.15.
Geweldige service toch altijd bij die mannen(lees Martin ), en zo blijft een XM, in ieder geval wat het hydraulische gedeelte betreft, een betaalbare hobby.
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Te gek man!
Martin for president
Mooi werk! :smt219