Titel spreekt voorzig. Is misschien ook wel handig als je erbij verteld wat je technische achtergrond is. Of je automonteur bent, of hobby-ist. Of tuinman of leraar wiskunde…..
Ik ben autobus-monteur (geweest, thans chauffeur op die gekke dingen), en heb ooit een DKDL600 motor van Daf gereviseerd. Dat zijn die 6 cylinder lijnmotoren die in die gele Daf Den Oudsten streekbussen zaten. Was best een hele klus, maar het ding liep weer als een zonnetje. Had toen al 1.4 miljoen km gedraait. Op naar de 3 miljoen!!!
Test
toch wel de ashoezen vervangen van mijn eend. Zonder verder enige ervaring (wel al demper, schokbrekers ed vervangen).
Vol goede moed aan de klus begonnen…En alles is nog gelukt ook!
De andere kant kwam een paar weken later, ging al een stuk sneller
Oefening baart kunst…..Al doende leert men.
Test
Koppeling vervangen (nooit gedaan, maar had veel hulp)
‘Nieuwe’ draagarmen voorop gezet en tevens nieuwe wiellagers in de lagerhuizen gezet. Daarna de sporing gesteld (sporing stellen is lastig, niet ingewikkeld).
Eend hoger op de vering gezet. Daarbij draaide de schroefdraad van 1 van de trekstangen. Moest dus een nieuwe onder. Ging wat moeilijk want die moeren zaten vastgeroest. Toen ik door de kracht die ik op de bahco de Eend van z’n blokken tilde, heb ik de moeren maar in 2-en gebikt met een beitel. Echter, bij de ‘nieuwe’ veerpot werkte de schroefdraad ook niet mee. Dus die schroefdrad lag er ook af. Toen beide veerpotten open geslepen en van 2 kapotten 1 hele gemaakt en met wat roest dat ik bij die ‘nieuwe’ veerpot kreeg de hele handel weer onder m’n Eend geschroefd.
Ik zit in het laatste jaar van de opleiding werktuigbouw.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het lastigste was denk ik wel de kachelradiator van mijn oude Renault 19. Ik ben hiervoor zo’n 11 uren aan de slag geweest. Moeilijk was het overigens niet.
Dat is met stip het wisselen van een 16V motor in een BX voor een jonger exemplaar. Incl. schoonmaken en de nodige storingen.
kijken hoe mijn buurman mijn contactpunten verving…
ops:
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
By far de waterpompkeerring in de SM! Die zit achterop het blok en je kan er niet bij…
Je moet zelf een soort trekker maken om de waaier eraf te trekken. Er brak toen ook nog een boutje af….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:By far de waterpompkeerring in de SM! Die zit achterop het blok en je kan er niet bij…
Je moet zelf een soort trekker maken om de waaier eraf te trekken. Er brak toen ook nog een boutje af….
Bij de (normale) BX turbodiesel een bevestingsbout van de voorpijp van de uitlaat op de turbo die dolgedraaid was moeten doorzagen. Je komt er bijna niet bij met een zaagje en dan zit je echt te prutsen onder zo’n auto die op bokken staat.
Misschien niet het moeilijkste maar wel een van de meest vervelende klussen.
De ervaring leert meestal wel dat het niet altijd zo moeilijk hoeft te zijn als je maar goed inschat wat je te wachten staat. Als je dat weet kan het ook niet tegenvallen. Als dat inschatten fout gaat en je loopt veel langer te prutsen dan dat je verwachtte ga je balen.
Gr,
Marten
Ik ben nog niet zo technisch maar ben begonnen met de bx:
- alle stekkerverbindingen opnieuw gemaakt
- bougies, kabels en verdelerkap vervangen(vond ik al knap van mezelf )
- 4 wielen vervangen voor LM velgen
- hydrauliekpomp vervangen.
- en nog wat kleine klusjes
aan de Xantia:
- LHM olie ververst
- Hoogteregelaar achter de hoogte afgesteld (nog niet perfect maargoed)
- Remmen ontlucht en gebleed
- openluchtfilter gemonteerd
dat waren mijn moeilijkste klussen ops: (ja ik ben een beginner)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Moeilijkste klus: Motorblok van een BX 14 TGE op gas vervangen… Heeft 2 dagen geduurt, en toen moesten we hem nog weer op gas aan de gang krijgen… Was wel leerzaam..
Ook het vervangen van een distributieriem van een BX 16 TGI is geen leuk grapje. zoiets moet je doen als het blok er naast ligt
Wat ook veel werk was, was het vervangen van een versnellingsbak + tussenbak van een Land Rover Discovery.. Maar gelukkig mochten er toen vele proefkilometers gemaakt worden
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Re: Wat is de lastigste technische-klus, die je oit gedaan h
Als eerste ik ben scheepsdieselmonteur
1 van de grootste uitdaging vond ik een 10 cilinder 2 tact dieselmotor die inwendig in de brand had gestaan hiervan moest vanuit de krukas het hard van de cilinderlijn opnieuw worden bepaald (het fram was krom getrokken) en uitgemeten en daarna het motor fram machinaal bewerken zodat er ringen in konden worden gevroren waarin de cilinder dan weer komen.
Ook bij een v16 twee tact de krukas bedding lijnboren waarbij de bedding 4 mm moest worden opgelast ook deze 3040 pk sterke motor draait nog.
Maar ook van citroen’s bijvoorbeeld de ds fuseekogels wisselen en afstellen, stuurhuisje wisselen, achterwiellagertjes, cilinderkopje nokkenas ketting.dieverse onderdelen van lhm systeen uitlaatje enz.enz
Xantia; lhm wissel, cilinderkop, aandrijfriem, koelwater pomp.Cruise control inbouwen remmen remschijven enz enz
Ach, de techniek verveelt me nooit het blijft een uitdaging sommige dingen zijn simpel en mooi, andere weer een technisch hoogstandje maar het blijft leuk.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
De verende spanrol+multiriem van mijn Xantia Diesel vervangen, ben er 9 uurtjes mee bezig geweest, incl 4 uurtjes oefenen om te kijken of ik die rol eruit kon krijgen en weer terug monteren. Diverse monteurs hadden me al verteld dat de motorsteun voor dit klusje los moet en dan de motor iets oplichten, ik heb dit klusje geklaard door alleen de dynamo te demonteren en je kan er zo bij.
Re: Wat is de lastigste technische-klus, die je oit gedaan h
roland schreef:Als eerste ik ben scheepsdieselmonteur
1 van de grootste uitdaging vond ik een 10 cilinder 2 tact dieselmotor die inwendig in de brand had gestaan hiervan moest vanuit de krukas het hard van de cilinderlijn opnieuw worden bepaald (het fram was krom getrokken) en uitgemeten en daarna het motor fram machinaal bewerken zodat er ringen in konden worden gevroren waarin de cilinder dan weer komen.
Ook bij een v16 twee tact de krukas bedding lijnboren waarbij de bedding 4 mm moest worden opgelast ook deze 3040 pk sterke motor draait nog.
Maar ook van citroen’s bijvoorbeeld de ds fuseekogels wisselen en afstellen, stuurhuisje wisselen, achterwiellagertjes, cilinderkopje nokkenas ketting.dieverse onderdelen van lhm systeen uitlaatje enz.enz
Xantia; lhm wissel, cilinderkop, aandrijfriem, koelwater pomp.Cruise control inbouwen remmen remschijven enz enz
Ach, de techniek verveelt me nooit het blijft een uitdaging sommige dingen zijn simpel en mooi, andere weer een technisch hoogstandje maar het blijft leuk.
Ha ha, het valt me op dat monteurs die aan groter spul sleutelen het altijd over ‘blokjes’en ‘bakjes’en ‘kopjes’ hebben. Een vriend van mij is dieselmonteur bij de marine, en die praat ook zo. Ondergetekende ook, want bus en vrachtwagen motoren zijn toch wat groter dan het doorsnee PSA ‘blokje’. Al is een scheepsdiesel wel wat lomper…
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
lastigeste technische klus..
ik zou zeggen alles wat je voor het eerst doet is lastig
een aantal klusjes zijn:
- me PC tjoenen (neon spuiten windoos erin 4 stuks )
- een bx demonteren (erg leerzaam)
- spoiler spuiiten van me broer (goed gelukt en als mis ging niet zo erg dan als die van mij dat zou zijn geweest )
- en vandaag 4 deur ramen van een Bx vervangen ( hier komt nog een draadje over :photo )
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
De V-riem vernieuwen en spannen van een BX tzd-turbo, waarvan de HP-pomp nog op de oude plek zit.