hoihoi,
ik merkte vorige week dat het schakelen zwaarder gaat bij mijn saxo 1.1i. Ik merkte het pas na zo’n 25 km. Een paar dagen later na een km of 10. Bij een koude motor heb ik dus geen probleem en gaat het heel soepel.
Ik rij er elke dag mee naar mijn werk ( zo’n 30 km), op een binnenweg, met heel veel stoplichten. Ik schakel dus erg veel.
Ik heb afgelopen week een keer over de snelweg gereden om het vele schakelen te vermijden, maar ook toen ik van snelweg af kwam schakelede hij zwaarder dan normaal.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik heb hem pas 4 maanden, dus hopelijk niet iets ernstigs
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
Re: zwaarder schakelen
misschien versnellingsbak olie aan verversen toe
Bakolie verversen kan nooit kwaad, maar dat het met koude motor wel goed is en warm niet, is een vreemd probleem, meestal is het andersom bij PSA bakken.
Wat bedoel je precies met zwaar, de pook gaat zwaar heen en weer, of je moet de pook met kracht in zijn versnellingen forceren, vooral de 1, 2 en achteruit ??? In het laatste geval, controleer eens de hoogte van het koppelingspedaal, wellicht te laag en komt de koppelingsplaat niet goed vrij, als de boel warm is, dan blijft het “plakken”.
“Wat bedoel je precies met zwaar, de pook gaat zwaar heen en weer, of je moet de pook met kracht in zijn versnellingen forceren, vooral de 1, 2 en achteruit ??? “
de pook gaat zwaar heen en weer…. Vooral van 2 naar 3 en 4 naar 5.
Vanmorgen weer geen probleem. Op de terugweg na zo’n 20 km weer zwaarder. Lijkt ook te schelen of de auto in de zon heeft gestaan (warmte).
Zal morgen m’n garage eens bellen. Kan alleen pas vrijdag langs komen, hopelijk is het geen probleem om er nog 2 daagjes mee te rijden (totaal ca 120 km).
In dat geval verdenk ik de schakelstangen, de gewrichten droog of versleten, het binnenste is van kunststof.
Er zijn maar weinig garages die ze bij een grote beurt even doorsmeren.
even een update,
Ik ben vrijdag bij de garage geweest (waar ik hem in december kocht), het bleek een of ander scharnierpunt te zijn. Deze liep wat stroef, waardoor bij een warme motor hij nog meer uitzette en nog stroever ging.
Het hele goedje is uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gesmeerd (kosteloos). Hij schakelt weer als een veertje. Ik heb er alleen nog geen lange afstanden mee gereden. Dat ga ik vanmiddag doen, dus hopelijk blijven de klachten weg…
ZX1.4i schreef:In dat geval verdenk ik de schakelstangen, de gewrichten droog of versleten, het binnenste is van kunststof.
Er zijn maar weinig garages die ze bij een grote beurt even doorsmeren.
jij bedoelt die onder de pookhoes?
of echt onder de auto? ik zal de mijne ook eens moeten smeren… maar als ik vraag of dat er een smeer nippel opzit dan zal dat wel niet zeker
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.