Ik heb na een lange periode van schorsen mijn 22TRS weer op de weg gezet en de distributie o.a. laten vervangen en nieuwe NGK BP6EFS bougies gemonteerd. Het valt me op dat de motor niet meer pingelt, voorheen altijd wel. Maar ik heb er ook wat voor terug gekregen, namelijk dat de uitlaat nogal behoorlijk ploft bij gas loslaten.
Zou dat aan die NGK bougies kunnen liggen? De ontsteking staat op tijd (10 gr.)
Gr.
Sjaak

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Geen lekkage in de uitlaat, een lekkend uitlaatspruitstuk geeft nl. ook deze problemen…

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zou het inderdaad zoeken, zoals al aangegeven, in de diverse uitlaatklemmen en pakkingen.
Denk dat er eentje los zit of doorgeslagen is of het spruitstuk zit los.
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Inderdaad, zonder zuurstof in de uitlaat geen ploffen, maar er hoort zich daar óók geen brandstof te bevinden, zelfs niet als je het gas loslaat.
Staan je kleppen goed?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bedoel je de klepspeling?

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ja.
Er kan ook zuurstof in je uitlaat komen omdat de vonk niet goed is. dan komt het mengsel inclusief benzinedamp en zuurstof in je uitlaat en kan daar door de temperatuur ontploffen.
Maar kijk eerst eens naar je uitlaat. Dat is het makkelijkst
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij was je CX 1 van de luidste tijdens de CX rit
Ja hoor!!!!
Ik kom dit oude draadje weer toevallig tegen en kan melden dat het ploffen verdwenen was nadat Beau tijdens de sleutelmeeting van de CX club vorig jaar aan o.a. stelschroefjes van CO en stationair gedraaid had. Ziet iemand hier een verband tussen?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sjaak81 schreef:Ik kom dit oude draadje weer toevallig tegen en kan melden dat het ploffen verdwenen was nadat Beau tijdens de sleutelmeeting van de CX club vorig jaar aan o.a. stelschroefjes van CO en stationair gedraaid had. Ziet iemand hier een verband tussen?
Carburateur stond te rijk afgesteld en onverbrande benzinemoleculen kwamen in de uitlaat tot ontploffing door de hoge temperatuur aldaar (zoal Ree ook suggereerde).
Stonden je kleppen overigens wel goed; klepspeling dus?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Leo, dat klinkt plausibel maar ik kan me herinneren dat bij de APK werd opgemerkt dat ie veel te arm stond.
Klepspeling is niet gecontroleerd, het ploffen (bij gas los) is verdwenen na het gedraai aan de schroefjes van de carb.
Misschien berust het allemaal op toeval, i.i.g. ben ik blij dat dat geknal nu voorbij is.