Zit wat in
Maar alles wordt toch vervangen.. alhoewel dat kleed eruit halen wel betekent dat al je kabelbomen ook los moeten enzo. Dat levert vast veel gezeur op
Ouwe mopperkont
Gister op de A1 stil komen te staan Eerst deed de electra aan boord vna de auto al een beetje merkwaardig. Zo ging de toeter af als ik knipperlicht gebruikt, versterkers die zoemden. Kachel deed niets. Ik dacht een massa probleem of een zekering.
Later begon de auto ineens te bokken en te stinken en meteen viel de motor uit, uiteraard zat ik op de linkerbaan omringt door tunnelstaarders. Zonder knipperlicht is het helemaal lastig om aan te geven dat je er af moet maar het is wel gelukt.
Na inspectie van de ANWB bleek de startmotor te hangen. Deze had dus een goeie 15min meegelopen en door het vermogen dat deze trok is mn + kabel naar de startmotor gesmolten en de startmotor overleden.
Gelukkig had ik een setje doppen achterin liggen in mn nood-kistje en kon ik de massa van de accu afdoppen, anders was mn XM een mooi paasvuur geweest
Sfeerfoto’s komen nog
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
WOW dat is even schrikken…
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Fijn dat het verder goed is afgelopen.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het zit je ook niet mee met de XM’s, hè? Eerst de TCT door zijn hoeven, en nu de DSL weer. Gelukkig is dit minder ernstig.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Mja t ging nog net goed. Heb de onderdelen wel liggen gelukkig (Toch handig zon magazijn ) maar toch weer werk. Er is nooit eens een eind in zicht.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hmm nee dat klopt. Je bent nooit echt klaar met de dames
Sjesus, was ben jij een pechvogel wat XM betreft! Ik heb veel respect voor je doorzettingsvermogen, hulde! Misschien is het een fijne gedachte dat er ook mensen jarenlang probleemloos in een XM rijden, wellicht ligt dat ook voor jou in ‘t verschiet.
Gr, Michiel
Matthijs309 schreef:Gister op de A1 stil komen te staan Eerst deed de electra aan boord vna de auto al een beetje merkwaardig. Zo ging de toeter af als ik knipperlicht gebruikt, versterkers die zoemden. Kachel deed niets. Ik dacht een massa probleem of een zekering.
Later begon de auto ineens te bokken en te stinken en meteen viel de motor uit, uiteraard zat ik op de linkerbaan omringt door tunnelstaarders. Zonder knipperlicht is het helemaal lastig om aan te geven dat je er af moet maar het is wel gelukt.
Na inspectie van de ANWB bleek de startmotor te hangen. Deze had dus een goeie 15min meegelopen en door het vermogen dat deze trok is mn + kabel naar de startmotor gesmolten en de startmotor overleden.
Gelukkig had ik een setje doppen achterin liggen in mn nood-kistje en kon ik de massa van de accu afdoppen, anders was mn XM een mooi paasvuur geweestSfeerfoto’s komen nog
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
mcwezel schreef:... Misschien is het een fijne gedachte dat er ook mensen jarenlang probleemloos in een XM rijden, wellicht ligt dat ook voor jou in ‘t verschiet.
Gr, Michiel
Optimist!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
ik denk dat de mensen voor mij jaren lang probleemloos hebben gereden
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Hahahaha dat vermoeden heb ik bij mijn wagen ook
Nou hier dan de aftermath (en howto-startmotor wisselen en howto-contactslot modificeren):
Ik heb maar 1 foto van de smelterij. Moet je ook het lood zien dat om de pool heen zit
Overview; pooltjes los. De drukbuis in het midden van de foto moet weg;
Daaronder de 3 bouten (steek/ring 16)
De plusdraad moet los (dopje 13) en de stuurdraad (dopje
Boven de ‘new-to-me’ startmotor, onder de ‘oude’. De bovenste komt van een type1 en is een versie met een extra vertanding. moet zeggen dat deze een stuk sneller loopt en sneller start nu ook. Nadeel is dat er beugeltje weg moest waar de hydroliek op steunt.
Goed:
The bad&ugly; (als je goed kijkt zie je dat de ietwat schuine vlakjes er compleet af zijn, zon +-3mm staal!)
Montage is eigenlijk omgekeerde volgorde dus daar heb ik geen foto’s van. Je bent hier +- 30min tot een uurtje mee zoet afhankelijk van hoeveel buren komen kijken
Dan nu het contactslot. Demontage is vrij simpel vind ik. De foto’s gaan dan ook vooral over hoe je je oude sleutel kan gebruiken op een ander slot. Ik had namelijk geen zin om met OF 2 sleutels rond te lopen, OF mn hele slotenset te vervangen (muchooooo werk). Dit kost je hoogstens een ochtendje als je 2 linker handen hebt.
Men neme 1 slot:
Draai het slot een kwartslag zodat het slacht-klaar voor je ligt. Hierbij is het belangrijk dat je het sleutel-insteek-geval links hebt, en het stuurslot mechanisme rechts. Of andersom. Haha
Je ziet hier het zwarte plastic met daaronder het zwarte magie van het slot. Wip dit voorzichtig los:
De veertjes kan je er zo uitpulken met je schroevendraaiertje (of wat je ook gebruikt).
De cilindertjes zijn wat lastiger. Die zitten namelijk in het slot met wat vet en dat komt er niet zo makkelijk uit. Je kan beetje met het slot op de tafel meppen en goed opletten welke pin uit welk gat komt (belangrijk!!!!) of beetje remreiniger erin spuiten. Dat lost het vet op en dan kan je ze er eenvoudiger uittikken. Ook hier is het nog steeds belangrijk dat je voorzichtig te werk gaat, je moet namelijk de pinnen op volgorde houden.
Veer - vul cilinder - maat cilinder
Mijn manier van alles bewaren:
Nadat je deze 4 hebt gedaan en lekker de slag te pakken hebt draai je het slot een kwart de ene kant op, of 3 kwart de andere kant op (hangt er vanaf of je een links- of rechtsdraaiend type bent ) en pak je de volgende 5(!).
Goede tip is om eerst je ‘nieuwe’ slot leeg te trekken, dan krijg je beetje gevoel wat voor geweld je moet gebruiken om die pinnen eruit te kloppen en hoe snel ze eruit vallen. Met dit slot maakt het niet uit als je een pinnetje verkeerd hebt liggen, want die gebruik je toch niet meer. Het leeghalen van je nieuwe slot is het belangrijkste.
Nu je 2 lege hulsen hebt, pak jeje favoriete smeer (ik gebruik speciaal kabouter oorsmeer):
Smeer je leeggespoten huls ff lekker vol met smeer:
Hierna heb ik eerst alle maatcilinder op volgorde erin gelegd, nog wat smeer, de vulcilinders erin, nog wat smeer en dan de veren. Daarna leg je de plastic kap er weer terug in:
Tip: ga nu NIET testen of je sleutel al werkt. Het werkt namelijk heus wel. Als je namelijk nu je sleutel te ver doordraait vallen je maatcilinders in de lege hulzen van de 5-rijige cilinders die je nog moet gaan vullen. En dan kan je opnieuw beginnen. Ik heb het voor je getest zodat je zelf die fout niet hoeft te maken
Anyhow; vul de andere 5 ook ff, op dezelfde manier. Druk je sleutel even in de pot met oorsmeer zodat je de binnenkant van je slot ook smeert. Hierna is je sleutel nog wel een paar keer vies als je hem gebruikt maar ach. Je hebt nu toch al vieze handen
Als het goed is kan je je slot nu goed ronddraaien. Goed gedaan, applaus voor jezelf
Mijnes werkt iig goed en ben dr heel blij mee.
Na deze klus heb ik nog ff mn K&N inleg filter in de auto gelegd. Goed resultaat De auto is het iets veerkrachtiger laag op toeren.
Nu maar hopen dat ze eens paar 1000 wil rijden zonder poespas
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Daar ben je weer lekker bezig mee geweest!. Zeker de hele fotoserie over het contactslot verdient wel een plekje in de tiplijst.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
fantastisch! wat een %^$@#klus! maar tot een mooi einde gebracht!