Ploffen uit uitlaat bij gas los [CX22TRS]
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 16 april 2009 02:49 PM

Ik heb na een lange periode van schorsen mijn 22TRS weer op de weg gezet en de distributie o.a. laten vervangen en nieuwe NGK BP6EFS bougies gemonteerd. Het valt me op dat de motor niet meer pingelt, voorheen altijd wel. Maar ik heb er ook wat voor terug gekregen, namelijk dat de uitlaat nogal behoorlijk ploft bij gas loslaten.
Zou dat aan die NGK bougies kunnen liggen? De ontsteking staat op tijd (10 gr.)

Gr.
Sjaak

Profiel  
 
Gepost: 16 april 2009 03:45 PM
  [ # 1 ]

Geen lekkage in de uitlaat, een lekkend uitlaatspruitstuk geeft nl. ook deze problemen…

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 april 2009 04:03 PM
  [ # 2 ]

Ik zou het inderdaad zoeken, zoals al aangegeven, in de diverse uitlaatklemmen en pakkingen.
Denk dat er eentje los zit of doorgeslagen is of het spruitstuk zit los.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 april 2009 04:08 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad, zonder zuurstof in de uitlaat geen ploffen, maar er hoort zich daar óók geen brandstof te bevinden, zelfs niet als je het gas loslaat.

Staan je kleppen goed?

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 16 april 2009 04:17 PM
  [ # 4 ]

Bedoel je de klepspeling?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 april 2009 04:34 PM
  [ # 5 ]

Ja.

Er kan ook zuurstof in je uitlaat komen omdat de vonk niet goed is. dan komt het mengsel inclusief benzinedamp en zuurstof in je uitlaat en kan daar door de temperatuur ontploffen.

Maar kijk eerst eens naar je uitlaat. Dat is het makkelijkst Wink

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 april 2009 10:21 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij was je CX 1 van de luidste tijdens de CX rit Wink

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 16 april 2009 10:37 PM
  [ # 7 ]

Ja hoor!!!!  Razz

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 13 april 2010 10:24 PM
  [ # 8 ]

Ik kom dit oude draadje weer toevallig tegen en kan melden dat het ploffen verdwenen was nadat Beau tijdens de sleutelmeeting van de CX club vorig jaar aan o.a. stelschroefjes van CO en stationair gedraaid had. Ziet iemand hier een verband tussen?

Profiel  
 
Gepost: 13 april 2010 11:47 PM
  [ # 9 ]
Sjaak81 schreef:

Ik kom dit oude draadje weer toevallig tegen en kan melden dat het ploffen verdwenen was nadat Beau tijdens de sleutelmeeting van de CX club vorig jaar aan o.a. stelschroefjes van CO en stationair gedraaid had. Ziet iemand hier een verband tussen?

Carburateur stond te rijk afgesteld en onverbrande benzinemoleculen kwamen in de uitlaat tot ontploffing door de hoge temperatuur aldaar (zoal Ree ook suggereerde).

Stonden je kleppen overigens wel goed; klepspeling dus?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 14 april 2010 12:54 AM
  [ # 10 ]

Leo, dat klinkt plausibel maar ik kan me herinneren dat bij de APK werd opgemerkt dat ie veel te arm stond.
Klepspeling is niet gecontroleerd, het ploffen (bij gas los) is verdwenen na het gedraai aan de schroefjes van de carb.
Misschien berust het allemaal op toeval, i.i.g. ben ik blij dat dat geknal nu voorbij is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook