Allen,
Mijn auto heeft weer een VERSE APK…. De apk was overigens in 2 stappen, omdat er een paar lampjes niet werkte (kenteken, stadslicht en de spiegel in de linker knipper voor).
Ik zal in mechanisch een draadje openen, omdat ik vanavond ga beginnen met het verwijderen van de cilinder kop…..
Aangezien er hier nog geen verslagen staan van 1.8 XU koppen lijkt me dat helemaal geen slecht idee.
Hopelijk hebben jullie allemaal wat aan de informatie die ik op doe tijdens mijn avontuur en kunnen jullie me helpen als ik het niet meer weet
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gefeliciteerd!
Je mag overigens ook gewoon dit draadje blijven gebruiken hoor, dan blijft het allemaal mooi centraal.
Prima…
gelijk een moeilijke vraag….
zitten er tussen de cilinderkop en de onderkant van de motor pasbussen?
(om de kop en het blok uit te lijnen?)
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Ja er zitten 2 pasbussen.
Waarom moet de kop eraf?
Groetjes Harry
die moet er af, omdat ik olie lekkage heb, die niet rijdbaar is.
zie:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=198102
Ik had in hayens ook gevonden dat er pasbussen in zitten en dat ” wiebelen ” van de kop de verbinding tussen de bussen en de kop moet verbreken.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Gisteren rond 5 uur begonnen… eerst nog even het handboek (geprint) door genomen.
Alles eerst eens op foto vast gelegd… zodat ik later alles weer op zijn plek kon terug plaatsen.
Foto’s zal ik later hier plaatsen.
Alles ging redelijk soepel, tot ik bij de motorsteun aankwam…. Uiteindelijk blijkt dat als je dat “ei” weg neemt (dat rubberen ding waar de motor op hangt) je heel makkelijk de bouten los hebt… al doende leert men zeg maar.
Toen kwam de volgende uitdaging…. De 2 uitlaat bouten. 1 kwam verbazend makkelijk los… Keurig netjes. De andere (aan de bijrijders kant) heb ik uit eindelijk doorgezaagd. Beetje jammer dan te ontdekken als hij dan door is, dat je eerste zaagsnede halverwege was, maar dat je blijkbaar uit de groef bent geschoten en dus eigenlijk de bout 1,5 keer hebt door gezaagd .
Na dat de uitlaat los was, begon het zo donker te worden dat ik gestopt ben.
De auto staat nu zonder accu, zonder motorsteun, op een krik, zonder kleppendeksel, zonder luchtslangen (vacuüm en EGR etc.) voor mijn deur te wachten tot ik vanmiddag de volgende stap kan doen (de kop los maken).
Tijdens de werkzaamheden onder de auto (krik) zag ik dat mijn Multi riem niet alleen groefjes in lengte richting had… Maar ook een heleboel droogte scheurtjes in de breedte (over het loopvlak) dus die ga ik ook vervangen.
Vraag 1: welke riem heb ik nodig, ik heb stuurbekrachtiging, GEEN airco, en Hbase geeft 2 riemen, een 70/80 amp dynamo en een 90 amp dynamo. Verschil in lengte is 8 mm.
Vraag 2: waar kan ik de uitlaat schroefjes vinden? (ik heb er dus 1 doorgezaagd, die andere is erg roestig en vervangen lijkt me geen overbodige luxe).
Vraag 3: zijn er verschillen in de koppakkingen die verkocht worden? Ik gebruik Brezan voor mijn onderdelen (over het algemeen) maar mogelijk zijn hier andere ervaringen?
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Bedankt voor de tip, ik vraag zo even bij de Brezan na wat zo’n setje moet kosten als zij die verkopen.
Als dat niet lukt, zal ik je de maat door geven…
In tussen heb ik alvast de volgende dingen ondernomen:
Kop gereserveerd bij een sloperij,
6 revisie bedrijven gebeld met vragen over het vlakken van de kop. Prijzen lopen uiteen van 90 ex btw tot 40 ex btw.
Waarbij het allemaal ongeveer 1 dagje duurt.
De onderdelen (pakkingen etc.) besteld bij Brezan (dit zijn de payen/hbase artikelen).
En om een uurtje of 3 ga ik naar huis, en dan trek ik de kop er af.
Ik hou jullie op de hoogte!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
tmoons schreef:Bedankt voor de tip, ik vraag zo even bij de Brezan na wat zo’n setje moet kosten als zij die verkopen.
Als dat niet lukt, zal ik je de maat door geven…In tussen heb ik alvast de volgende dingen ondernomen:
Kop gereserveerd bij een sloperij,
6 revisie bedrijven gebeld met vragen over het vlakken van de kop. Prijzen lopen uiteen van 90 ex btw tot 40 ex btw.
Waarbij het allemaal ongeveer 1 dagje duurt.
De onderdelen (pakkingen etc.) besteld bij Brezan (dit zijn de payen/hbase artikelen).
En om een uurtje of 3 ga ik naar huis, en dan trek ik de kop er af.
wat ben je agressief ‘TREK ZIJN KOP ERAF’
SuccesIk hou jullie op de hoogte!
Hier zijn de slangen en buizen al voor een groot gedeelte verwijderd.
Hier een plaatje van de multi riem…. die heb ik ook maar op het lijstje van vervang onderdelen gezet.( niet alleen groefjes in de lengte richting).
De nokkenasaandrijf riem en een borg pennetje….
De beruchte ” wet liners ” nog keurig op hun plek!!! wel veel drap in het koel water deel… dat ga ik nog eventjes weg werken denk ik…..
Deep Throath….
De kop, op de bank…. inlaat weg, uitlaat weg…. nu even afwachten wat ik op de nieuwe kop terug zal krijgen.
Nog een close upje van de scheur…. het is echt dit kleine ielige klote dingetje geweest!
Dit is het resultaat
Helaas nog meer slecht nieuws… gebarsten spruitstuk…. De scheur loopt een aardig eind door aan de andere kant…
Die ook maar bij organiseren morgen….
al met al ging het vandaag erg voorspoedig, 1 gebroken torx bitje, weinig nieuwe snee-en in mijn handen, niet al te veel ernstige problemen gevonden (multi riem, spruitstuk)....
morgen eens kijken wat voor moois die mannen van de sloop hebben.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Zie pb wat betreft spruitstuk.
Als een andere kop hebt, gelijk de klephoedjes vervangen. Dan kun je gelijk natuurlijk ook de kleppen kontroleren.
Groetjes Harry
dat ga ik inderdaad doen.
heb slijppasta, heb een zuignap (van mijn motorfiets kop klusjes )
de kleppentang is onderweg.
Vandaag veel tijd besteed aan het losmaken van het losse deel waar oa de thermostaat in zit… de 2 onderste bouten waren helemaal vast gerot IN het huisje, het schroefdraad was prima, maar de buis was vol gelopen en geen beweging meer in te krijgen..
Nu is het er netjes vanaf.
Even wat kleine vraagjes: de inlaat kanalen zitten vol met zwarte rotzooi, is dit veroorzaakt door de EGR / carterventilatie? heeft het nut om dit schoon te maken?
Weet iemand of je de ruimte tussen de cilinderbussen en de rest van de motor kunt schoonspuiten (met bv een hogedruk reiniger?) mijne zit namelijk redelijk vol met drap….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Staat er een EGR op? Een link tussen het in en het uitlaat spruitstuk?
Vermoedelijk zal dat wel de carterventilatie zijn.
Ik heb de ruimte tussen de cilinders en de buitenmantel proper gemaakt met een poetslap en een schroevendraaier (geen perslucht aanwezig).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Je bent lekker op dreef! goed bezig!
tmoons schreef:
Tijdens de werkzaamheden onder de auto (krik) zag ik dat mijn Multi riem niet alleen groefjes in lengte richting had…
Maar hier zeg je toch niet dat je onder de auto kruipt als die alleen op de krik staat he
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nee, ik werk via de wielkast. ik lig niet letterlijk onder de auto.
Daarbij komt ook nog dat de auto NIET van de grond komt, het is enkel ondersteuning van het blok, bij afwezigheid van de bovenste motorsteun.
(ik ken de gevaren van krikken….. )
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ok duidelijk
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!