In eerste instantie komen de 16v velgen eronder, die banden hebben allemaal voldoende profiel al zijn het wel b-merk banden. Denk dat ik een goede set plakbanden om de 205 velgen leg voor het betere stuurwerk.
Maar er is nog genoeg te doen, voorkant gaat verre van soepel. Heb het idee dat de rechterkant eerst omhoog komt en dan pas de linker en dat gaat schokkend (vanaf de laagste stand) Achterkant staat veel te hoog in de normale rijstand. Snaar van de LHM-pomp is begonnen met slippen.
Daarnaast lijkt er iets speling te hebben in de stuurinrichting, als ik het stuur lichtjes heen en weer beweeg met de wielen op de grond hoor/voel je dat.
Handremkabels moeten worden afgesteld, uitlaat lekt nog, ontsteking afstellen, nog wat laswerk, ramen gaan moeizaam, achterremmen ontluchten en zo gaat de lijst maar door Komt ook nog veel witte rook uit de uitlaat, ik hoop maar dat dat condens is wat na een goede rit wel verdampt.
Vandaag nog even gespeeld met de hoogteregelaar
Eerst de linkerachtercilinder vervangen want daar lekte ze, nu niet meer. Vervolgens erachter gekomen waarom achter zo hoog stond, de hevel op het subframe zit in een sleufgat dus die weer ongeveer op de juiste stand gezet.
Vervolgens omhoog, naar beneden, omhoog, naar beneden. Auto van pa aan de kant en dit keer een meter of 30 afgelegd Gelijk maar even omgedraait.
Wat mij het meeste zorgen maakt is het feit dat de poten voor helemaal onderin superstug gaan. Heb er al wat teflon in gespoten maar echt dat onderste stukje blijft moeizaam gaan.
Omhoog vanaf de laagste stand duurt ook even, eerst druk opbouwen en op een gegeven moment schiet de voorkant door het stroeve stuk en komt de achterkant ook mee omhoog. Op rijstand veert het allemaal supersoepel, achter iets te soepel maar die heeft volgens mij bollen die elke BX achter heeft?
Vanaf rijstand naar boven gaat ook heel erg snel dus al met al begin ik er al een beetje vertrouwen in te krijgen.
Maar nu eerst, wassen Wilde ik eigenlijk bewaren tot allerlaatste maar ze is zo vies dat het gewoon zielig is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het wassen is iets bekends
Alleen denk ik dat het op rood nog wat meer zichtbaar is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
maak je maar niet al teveel zorgen over dat veersysteem, ik had ook ongeveer zoiets na 5 maanden stilstaan op bokken was het voor ook in de war dwz eerst veel te hoog dan weer helemaal naar beneden dan weer omhoog tot ie goed stond kon ik hem met een vinger weer helemaal omlaag drukken, maar goed een nachtje laten staan, mischien lucht in de veerpoten of zo maar de volgende dag geen probleem meer.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gebeurt hier nog wat?
Laatste toevoeging is alweer efkes geleden…
‘Spirit of avant-garde’
Kwamen wat andere dingen tussendoor, dit weekend weer tijd om wat te klussen.
Vandaag gaatje in binnenscherm dichtgebakken en de achteremmen ontlucht en een poging gewaagd om de uitlaat dicht te krijgen (laatste niet gelukt)
Daarnaast heb ik nog een probleempje, blok rookt behoorlijk. Ik hoop dat ze alleen te rijk loopt, zometeen oliepeil nog een keer controleren om dat uit te sluiten.
Morgen deur eruit halen om het scharnier te kunnen lassen.
Wat zijn diesels dan toch simpel. Ik heb afgelopen week een break uit de stalling gehaald; daarin bleken maar liefst 3 rouge florentin bumpers te liggen (was ik helemaal vergeten); 2 voor en 1 achter.
Het ding startte gewoon zonder problemen in 1 keer, niet slecht na 6 jaar stilstand.
Rookt ie bij constant draaien of gas loslaten?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:daarin bleken maar liefst 3 rouge florentin bumpers te liggen (was ik helemaal vergeten); 2 voor en 1 achter.
Mag ik een setje overnemen?
Rookt ie bij constant draaien of gas loslaten?
Constant en bij gas geven. Olie is nog op peil, koelvloeistof ook dus ik verdenk de koudestartverrijking. Deze werkt wel maar ik denk dat er iets mis gaat bij het uitschakelen, dat doet ze niet (of een enkele keer)
BX staat klaar om alle losse delen weer terug te krijgen (spatborden, deur, bumper ed.) en moet nog wat kleine dingetjes vastzetten. Hopelijk kan ik ergens volgende week mijn eerste rondje om de kerk doen om vervolgens voor de apk te gaan (duimen maar )
Oja, achteruitrijlicht werkt nog niet (schakelaar doet het wel), net zoals het mistlicht.
Ik zit alleen nog even met het volgende. Zoals ik hierboven al had gezegd rookt mijn BX nogal omdat ze nogal rijk loopt.
Als ik het goed begrijp is de koudestartverrijking niets meer dan een klep welke wat lucht voorbij de gasklep haalt, voor een iets hoger toerental? Daarnaast denk ik dat de bijbehorende temperatuursensor door de module gebruikt wordt om meer benzine in te spuiten.
Klopt het dat de klep standaard (zonder spanning erop) open staat? Weerstandswaarde is hetzelfde als de andere klep die ik heb liggen.
Temperatuursensor in het blok zit rond 2,5kOhm, deze waarde zakt zodra ze warm wordt. Klopt het dat het een NTC is? Overigens gaf de andere sensor die ik heb 3k aan, als het een NTC is zou de module minder moeten inpuiten zodra de weerstand zakt en kan ik de sensor uitsluiten.
Verder staat en werkt de gasklepschakelaar zoals het hoort, gasklepstelschroefje zit nog een dopje overheen en voordat de boel dicht ging had ik al gecontroleerd of de gaskleppen goed sluiten, doen ze.
De stelschroef op de luchtmassameter heeft helaas geen afdekdopje meer, ik wil er niet teveel aan gaan draaien want misschien is er iets anders aan de hand. Is er toevallig een richtafstelling voor? (zoveel slagen uitdraaien)
Daarnaast viel het blok steeds uit, eerst dacht ik dat de benzine op was (20 liter er doorheen zonder te rijden…) maar na het bijvullen nog steeds hetzelfde verhaal. Stekkers bij de relais bleken uiteindelijk de boosdoener… Nu ik hieraan denk, die klep wordt ook via het relais aangestuurd (ga ik nog controleren)
Wat mij ook opvalt, ik heb een aantal gaskleppen en daar staat de stationairschroef veel verder omhoog dan bij mijn auto.
Luchtfilter is netjes schoon overigens.
Oja, nog wat foto’s van het binnenscherm.
Verder nog even bezig geweest met het zoeken naar waarom ze zo rijk loopt, inmiddels durf ik bijna te beweren dat ik het hele Jetronic systeem van een D6A wel ken
Vandaag even alle bedrading doorgemeten, doordat de draadjes naar een van de relais wat twijfelachtig was dacht ik dat er misschien een weerstand zat in die van de temperatuursensor (hoe hoger de weerstand hoe rijker ze loopt) Dat was allemaal goed, voor de zekerheid alle stekkers nog even ingespoten met contactspray. Vervolgens blok warm laten draaien om de temperatuursensor nog een keer te controleren, deze is gewoon goed. Koud ~2,6k en warm zat die rond de 250.
De klep voor de koudestartverrijking sluit zich ook af op het moment dat de motor warm is dus dat is ook uitgesloten, niet dat die klep invloed heeft op het mengsel.
Aangezien een vacuumlek al zo goed als uitgesloten is (zou ze juist armer van moeten gaan lopen) ben ik gaan draaien aan de mengselschroef, daar kreeg ik geen reactie op. Een uiterste stand kon ik ook niet vinden dus boel maar even open gehaald en zie daar, een potmeter welke je eindeloos rond kan draaien. Naar mijn idee is het een precisie(meerslagen)potmeter en die moet na een slag of 20 echt wel een keertje stoppen.
Helaas zit de printplaat definitief aan de behuizing gemonteerd dus ik ben opzoek naar een module welke bovenop de luchtmassameter gemonteerd zit.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig weer.
Voor wat betreft je LMM met ECU; plaats een zoekertje op Marktplaats.
Ik had binnen 24 uur tenminste 3 LMM’s aangeboden gekregen. Alledrie compleet. Ze zijn er dus nog wel, alleen zijn de prijzen ook zeer uiteenlopend.
Succes weer!
Vanochtend een andere luchtmassameter opgehaald voor 35 euro, nette prijs gezien de aanbiedingen die ik via marktplaats krijg. Nu reageert ze wel op het mengselschroefje, helemaal netjes afstellen is nog niet gelukt maar dat komt wel bij de APK. Daar hebben ze tenminste een CO meter, ontsteking moet ik ook nog even doen bedenk ik mij net.
Verder voorkant weer in elkaar gezet, alleen nog even de platen achter de voorwielen terug plaatsen. Interieur leeggehaald, schoongemaakt en 16v stoelen er weer in.
En toen, alles aan de kant en de BX eens uitgeprobeerd Eerste 4 kilometers gemaakt en dat beviel erg goed. Motortje loopt heerlijk, heb natuurlijk niet lopen trappen maar ze pakt zonder morren op en trekt goed. Vering is naar mijn idee aan de stugge kant maar een drempel iets sneller nemen reageerde ze wel goed op. Remmen doen het prima.
Stuurbekrachtiging doet nog een beetje vaag. Heb ook nog een ‘kloink’ in de stuurinrichting zitten, als ze stilstaat (motor uit) en je beweegt het stuur heen en weer hoor je dat.
Tja, en verder, ik ben dolgelukkig
Uitlaat moet nog even los want dat stomme schuifstuk lekt nog steeds. Nog tips daarvoor? Begreep van een klasgenootje dat ze daar altijd gaan lekken.
Verder nog wat lampjes vervangen, kijken waarom mistachterlicht het niet doet ennuh, maandag misschien maar eens een afspraak maken voor de keuring.
Oja, geen foto’s gemaakt want ze zit onder het stof. Dat blijft ook zo tot na de keuring in de hoop dat mijn voorruit heel blijft.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik vind dat je echt geweldig bezig bent! Respect voor deze restauratie, je hebt echt een hele mooie GTI van de sloop gered
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Dank je, heel erg mooi is ze overigens niet maar het is tenslotte een GTi met ervaring.
Overigens heb ik nog wat, als ik haar van achter snel naar beneden druk hoor ik een schurend geluid. Als je dat rustig doet hoor je het niet.
En mijn toerenteller doet raar, eerst deed ze gewoon normaal maar als je gaat rijden zwiept die heen en weer.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@ Stuurinrichting: Misschien je Hardy-schijf? De rubberen verbinding tussen stuurkolom en stuurinrichting.
@ Toerenteller: misschien tijd voor een nieuwe verdelerkap met rotor?