1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wat is de lastigste technische-klus,die je ooit gedaan hebt?
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 08 juli 2005 12:53 AM

Titel spreekt voorzig. Is misschien ook wel handig als je erbij verteld wat je technische achtergrond is. Of je automonteur bent, of hobby-ist. Of tuinman of leraar wiskunde…..

Ik ben autobus-monteur (geweest, thans chauffeur op die gekke dingen), en heb ooit een DKDL600 motor van Daf gereviseerd. Dat zijn die 6 cylinder lijnmotoren die in die gele Daf Den Oudsten streekbussen zaten. Was best een hele klus, maar het ding liep weer als een zonnetje. Had toen al 1.4 miljoen km gedraait. Op naar de 3 miljoen!!!

Test

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 08 juli 2005 12:55 AM
  [ # 1 ]

toch wel de ashoezen vervangen van mijn eend. Zonder verder enige ervaring (wel al demper, schokbrekers ed vervangen).

Vol goede moed aan de klus begonnen…En alles is nog gelukt ook!

De andere kant kwam een paar weken later, ging al een stuk sneller Laughing

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 08 juli 2005 01:02 AM
  [ # 2 ]

Oefening baart kunst…..Al doende leert men.

Test

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 juli 2005 01:03 AM
  [ # 3 ]

Koppeling vervangen (nooit gedaan, maar had veel hulp)

‘Nieuwe’ draagarmen voorop gezet en tevens nieuwe wiellagers in de lagerhuizen gezet. Daarna de sporing gesteld (sporing stellen is lastig, niet ingewikkeld).

Eend hoger op de vering gezet. Daarbij draaide de schroefdraad van 1 van de trekstangen. Moest dus een nieuwe onder. Ging wat moeilijk want die moeren zaten vastgeroest. Toen ik door de kracht die ik op de bahco de Eend van z’n blokken tilde, heb ik de moeren maar in 2-en gebikt met een beitel. Echter, bij de ‘nieuwe’ veerpot werkte de schroefdraad ook niet mee. Dus die schroefdrad lag er ook af. Toen beide veerpotten open geslepen en van 2 kapotten 1 hele gemaakt en met wat roest dat ik bij die ‘nieuwe’ veerpot kreeg de hele handel weer onder m’n Eend geschroefd.

Ik zit in het laatste jaar van de opleiding werktuigbouw.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 juli 2005 03:27 AM
  [ # 4 ]

Het lastigste was denk ik wel de kachelradiator van mijn oude Renault 19. Ik ben hiervoor zo’n 11 uren aan de slag geweest. Moeilijk was het overigens niet.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 08 juli 2005 03:37 AM
  [ # 5 ]

Dat is met stip het wisselen van een 16V motor in een BX voor een jonger exemplaar. Incl. schoonmaken en de nodige storingen.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 juli 2005 03:43 AM
  [ # 6 ]

kijken hoe mijn buurman mijn contactpunten verving…

Surprisedops:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juli 2005 01:19 PM
  [ # 7 ]

By far de waterpompkeerring in de SM! Die zit achterop het blok en je kan er niet bij…
Je moet zelf een soort trekker maken om de waaier eraf te trekken. Er brak toen ook nog een boutje af….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juli 2005 01:51 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

By far de waterpompkeerring in de SM! Die zit achterop het blok en je kan er niet bij…
Je moet zelf een soort trekker maken om de waaier eraf te trekken. Er brak toen ook nog een boutje af….

Bij de (normale) BX turbodiesel een bevestingsbout van de voorpijp van de uitlaat op de turbo die dolgedraaid was moeten doorzagen. Je komt er bijna niet bij met een zaagje en dan zit je echt te prutsen onder zo’n auto die op bokken staat.

Misschien niet het moeilijkste maar wel een van de meest vervelende klussen.

De ervaring leert meestal wel dat het niet altijd zo moeilijk hoeft te zijn als je maar goed inschat wat je te wachten staat. Als je dat weet kan het ook niet tegenvallen. Als dat inschatten fout gaat en je loopt veel langer te prutsen dan dat je verwachtte ga je balen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 juli 2005 06:15 PM
  [ # 9 ]

Ik ben nog niet zo technisch maar ben begonnen met de bx:

- alle stekkerverbindingen opnieuw gemaakt
- bougies, kabels en verdelerkap vervangen(vond ik al knap van mezelf Cool )
- 4 wielen vervangen voor LM velgen Twisted Evil
- hydrauliekpomp vervangen.

- en nog wat kleine klusjes


aan de Xantia:

- LHM olie ververst
- Hoogteregelaar achter de hoogte afgesteld (nog niet perfect maargoed)
- Remmen ontlucht en gebleed
- openluchtfilter gemonteerd

dat waren mijn moeilijkste klussen Surprisedops: (ja ik ben een beginner)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 08 juli 2005 08:06 PM
  [ # 10 ]

Moeilijkste klus: Motorblok van een BX 14 TGE op gas vervangen… Heeft 2 dagen geduurt, en toen moesten we hem nog weer op gas aan de gang krijgen… Was wel leerzaam..

Ook het vervangen van een distributieriem van een BX 16 TGI is geen leuk grapje. zoiets moet je doen als het blok er naast ligt Wink

Wat ook veel werk was, was het vervangen van een versnellingsbak + tussenbak van een Land Rover Discovery.. Maar gelukkig mochten er toen vele proefkilometers gemaakt worden Very Happy

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 09 juli 2005 03:43 AM
  [ # 11 ]

Re: Wat is de lastigste technische-klus, die je oit gedaan h

Als eerste ik ben scheepsdieselmonteur
1 van de grootste uitdaging vond ik een 10 cilinder 2 tact dieselmotor die inwendig in de brand had gestaan hiervan moest vanuit de krukas het hard van de cilinderlijn opnieuw worden bepaald (het fram was krom getrokken) en uitgemeten en daarna het motor fram machinaal bewerken zodat er ringen in konden worden gevroren waarin de cilinder dan weer komen.
Ook bij een v16 twee tact de krukas bedding lijnboren waarbij de bedding 4 mm moest worden opgelast ook deze 3040 pk sterke motor draait nog.
Maar ook van citroen’s bijvoorbeeld de ds fuseekogels wisselen en afstellen, stuurhuisje wisselen, achterwiellagertjes, cilinderkopje nokkenas ketting.dieverse onderdelen van lhm systeen uitlaatje enz.enz
Xantia; lhm wissel, cilinderkop, aandrijfriem, koelwater pomp.Cruise control inbouwen remmen remschijven enz enz
Ach, de techniek verveelt me nooit het blijft een uitdaging sommige dingen zijn simpel en mooi, andere weer een technisch hoogstandje maar het blijft leuk.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 juli 2005 04:10 AM
  [ # 12 ]

De verende spanrol+multiriem van mijn Xantia Diesel vervangen, ben er 9 uurtjes mee bezig geweest, incl 4 uurtjes oefenen om te kijken of ik die rol eruit kon krijgen en weer terug monteren. Diverse monteurs hadden me al verteld dat de motorsteun voor dit klusje los moet en dan de motor iets oplichten, ik heb dit klusje geklaard door alleen de dynamo te demonteren en je kan er zo bij.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 juli 2005 05:01 PM
  [ # 13 ]

Re: Wat is de lastigste technische-klus, die je oit gedaan h

roland schreef:

Als eerste ik ben scheepsdieselmonteur
1 van de grootste uitdaging vond ik een 10 cilinder 2 tact dieselmotor die inwendig in de brand had gestaan hiervan moest vanuit de krukas het hard van de cilinderlijn opnieuw worden bepaald (het fram was krom getrokken) en uitgemeten en daarna het motor fram machinaal bewerken zodat er ringen in konden worden gevroren waarin de cilinder dan weer komen.
Ook bij een v16 twee tact de krukas bedding lijnboren waarbij de bedding 4 mm moest worden opgelast ook deze 3040 pk sterke motor draait nog.
Maar ook van citroen’s bijvoorbeeld de ds fuseekogels wisselen en afstellen, stuurhuisje wisselen, achterwiellagertjes, cilinderkopje nokkenas ketting.dieverse onderdelen van lhm systeen uitlaatje enz.enz
Xantia; lhm wissel, cilinderkop, aandrijfriem, koelwater pomp.Cruise control inbouwen remmen remschijven enz enz
Ach, de techniek verveelt me nooit het blijft een uitdaging sommige dingen zijn simpel en mooi, andere weer een technisch hoogstandje maar het blijft leuk.

Ha ha, het valt me op dat monteurs die aan groter spul sleutelen het altijd over ‘blokjes’en ‘bakjes’en ‘kopjes’ hebben. Een vriend van mij is dieselmonteur bij de marine, en die praat ook zo. Ondergetekende ook, want bus en vrachtwagen motoren zijn toch wat groter dan het doorsnee PSA ‘blokje’. Al is een scheepsdiesel wel wat lomper…

Test

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 juli 2005 06:42 PM
  [ # 14 ]

lastigeste technische klus..

ik zou zeggen alles wat je voor het eerst doet is lastig Wink
een aantal klusjes zijn:
- me PC tjoenen (neon spuiten windoos erin 4 stuks Cool )
- een bx demonteren (erg leerzaam)
- spoiler spuiiten van me broer (goed gelukt en als mis ging niet zo erg dan als die van mij dat zou zijn geweest Laughing  )
- en vandaag 4 deur ramen van een Bx vervangen ( hier komt nog een draadje over Cool  :photo )

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 juli 2005 07:57 PM
  [ # 15 ]

De V-riem vernieuwen en spannen van een BX tzd-turbo, waarvan de HP-pomp nog op de oude plek zit. Confused

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook