renz schreef:ON TOPIC!!!! ON TOPIC!!!!! ik scroll me een rolberoerte hier in Kandahar!!!!!!!
INDERDAAD ja…
Ik had ook al op de vorige pagina offtopic bijdrages verwijderd.
En Renz….ik ga morgenmiddag proberen je Sonyradio in je HDI te bouwen.
Die Herriebende (zoals Rene dat noemt)...dus extra versterker en zo, mag je samen met hem doen, als je terug bent.
Het enige kleine aandachtspuntje nog…is die onderste motorsteun….die dinsdag over een week door Jan zal worden nagekeken (vastdraaien) danwel worden vernieuwd.
Ik heb de berichten over de wagenhoogte verplaatst naar een nieuw draadje waar we verder kunnen praten over dat onderwerp.
Bram schreef:renz schreef:ON TOPIC!!!! ON TOPIC!!!!! ik scroll me een rolberoerte hier in Kandahar!!!!!!!
INDERDAAD ja…
Ik had ook al op de vorige pagina offtopic bijdrages verwijderd.
Bram,
Je laat de berichten van het niveau: “ik reed bij Bram en Renz de straat in en ramde vol op een midden in de straat staande HDI” toch wel staan?
Hmm….vanmiddag even een stukje wezen rijden met de HDI…..met de Airco aan. (climat-control)
Nu weet ik zeker dat ik de knop van de Airco AAN had gezet….en tijdens het rijden ging hij uit zichzelf UIT.
Volgens Renz (die ik een paar uur geleden op MSN sprak) zou dat kloppen, omdat Climat control zichzelf uitschakeld….maar IK houd niet zo van eigenzinnige knopjes die iets doen wat IK dus NIET wil.
En dan….in de TD van mij BLIJFT de airco aanstaan en blijft hij koude lucht blazen totdat ik die schakelaar weer uitzet en zo hoort het volgens mij ook te zijn !
Wie kan mij hier meer over vertellen….zou dit een relais kunnen zijn die niet helemaal fris meer is….of wat dan ook ??
Bij de AAN-stand koelt de airco van de HDI prima trouwens.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb ook CC en airco blijft echt aan, gaat niet vanzelf uit. Het is ook een standenschakelaar dus die kan zichzelf niet eens uitschakelen, dan zou het een tiptoets moeten zijn.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Airco schakelt zichzelf uit als er te weinig koudemiddel inzit, zo is mij verteld. Dit is ter bescherming van de aircopomp die door dat koudemiddel ook gesmeerd wordt. Tevens schakelt de airco uit bij zware belasting van de auto.
rb schreef:Airco schakelt zichzelf uit als er te weinig koudemiddel inzit, zo is mij verteld.
Dit is ter bescherming van de aircopomp die door dat koudemiddel ook gesmeerd wordt. Tevens schakelt de airco uit bij zware belasting van de auto.
Aha….dat is dus ook meteen een klusje voor Jan, onze huisspecialist…..die sinds kort ook Airco’s doet (en er e.o.a. certificaat voor heeft)
Kan ie gelijk meepakken als hij de motorsteun gaat repareren.
Bijvullen bedoel je waarschijnlijk, wat ook net bij mijn TD is gebeurd ?
Maar ik had hem ECHT niet *zwaar* belast hoor, de HDI van Renz
(ik zou niet durven)
Dank voor de tip, RB !
Wat een toerental-verschillen trouwens…..als je van de TD in de HDi (110 pk) stapt.
De airco eens per jaar naar de Aircoboer brengen is altijd een goed idee, dan word het systeem op lekkage gecontroleerd en weer bijgevuld.
Aangezien ik ook Airco/CC heb, merk ik het heel goed als dat ding aanstaat, met een 1.9D zonder een T. Als ik de temp. niet te laag instel, zeg maar 21 graden en de aanjager op auto (dan werkt de CC), dan merk ik dat de Airco soms uitschakelt om even later weer in te schakelen, het lampje blijft gewoon branden. Zet ik de temp.schuif helemaal naar links (koud) dan blijft de Aircopomp continue werken.
Volgens onze Citroen-specialist zou hij juist TE VOL zitten met koelmiddel…enfin…ik was in de war met de datum van de al gemaakte afspraak voor de HDI, ik dacht dat het a.s. dinsdag was maar het was al afgelopen dinsdag ops:
*Waar was je nou Bram, vroeg Jan toen ik binnenkwam ?*
Ehh…JA
Enfin, hij zit echt niet om werk verlegen dus maakte het weinig uit…en ik heb meteen even een NAP voor mijn TD gevraagd…..kreeg er geen uitdraai van (verboden volgens de website van NAP)....maar de km.st van mijn TD klopt dus exact !!
De eerste 3 jaar (controledatum 10-2000) heeft hij 1 ton gedraait…...in 2002 stond ie op 133.000 ....enz.
Toch fijn om te weten, nietwaar ?
(kosten zijn 6 euro )
Bram schreef:Bijvullen bedoel je waarschijnlijk, wat ook net bij mijn TD is gebeurd ?
Hoi Bram!
Ik dacht eerst ook dat ze bijvulden. Maar dat schijnt (aldus Coolcar) niet meer te gebeuren/mogen: men haalt ALLE koelmiddel eruit en vervangt dit plus vult dit aan tot de voorgeschreven hoeveelheid.
Groet,
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
ZX1.4i schreef:Zet ik de temp.schuif helemaal naar links (koud) dan blijft de Aircopomp continue werken.
Schiet me maar lek maar ik dacht dat als de schuif helemaal naar links staat (de temperatuurschijf bedoel ik uiteraard) dat de airco dan NIET meer werkte…
Vwb. wat hierboven staat over uitschakelen van de airco bij te laag niveau van het koelmiddel en/of bij zware belasting van de motor (lees: motortemperatuur): dat staat er correct. Heb ik ooit eens nagevraagd bij (dezelfde) Coolcar te Groesbeek.
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Higgy schreef:ZX1.4i schreef:Zet ik de temp.schuif helemaal naar links (koud) dan blijft de Aircopomp continue werken.
Schiet me maar lek maar ik dacht dat als de schuif helemaal naar links staat (de temperatuurschijf bedoel ik uiteraard) dat de airco dan NIET meer werkte…
was zx scheef klopt, als je hem ehelmaal naar links zet werkt de airco op volle toeren, CC werk dan natuurlijk niet meer
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Aha. Weer wat bijgeleerd.
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996
Wat een toerental-verschillen trouwens…..als je van de TD in de HDi (110 pk) stapt
Zit er, op constante snelheid, nou ook verschil in toerental tussen een 90PK HDI en een 110PK HDI?
Ja, de 90 is korter uitgelegd dan de 110. In 5e scheelt het 3km/u per 1000 toeren. Type bak verschilt ook (BE vs. ML) en de 110 heeft ook een hydraulisch bediende koppeling. Zoek anders eens op het paralleluniversum, daar zijn die gegevens voorhanden.