zeer snel warmlopen, normaal of niet ?
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 16 april 2009 10:09 PM

Beste Ds liefhebbers,

ik merk dat mijn ds21 steeds na een tiental minuten rijden heel warm loopt.  Ik durf er dus niet langer mee rijden omdat het mij niet normaal lijkt.  De luchtfilter en al worden ook heel heet (hand niet opleggen!). 

Misschien is dat normaal, of moet het beter gekoeld zijn ?
Het is een dsuper5 en ik rij er korte afstandjes mee rond de blok.

Het koelwater is pas vervangen, de motorolie ook, en de lhm is ververst. ik weet het ook niet meer !

  Is het nomaal of scheelt er hier iets ?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 april 2009 10:42 PM
  [ # 1 ]

Heb je een watertemperatuurmeter in de DS? Meten is weten!

Citroen!

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 16 april 2009 10:56 PM
  [ # 2 ]

ok, ik ken uw leuze en u hebt gelijk !
Maar ik heb geen meter.  Als dit water toch te warm wordt hoe komt dat dan ? 
Dat is toch niet normaal ?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 april 2009 10:59 PM
  [ # 3 ]

Het luchtfilter van mijn DS is na 10 minuten ook te warm om aan te raken, maar dat betekent niet dat de motor te heet loopt.

Citroen!

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 16 april 2009 11:29 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

intussen heeft mijn vader me verteld dat het de termostaat kan zijn.  Weet iemand waar die zit bij een auto uit 1973 ?  Mijn gok is tussen die dikke leiding vanuit de radiator en de bovenkant van het motorblok .

  Jozef

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 april 2009 11:43 PM
  [ # 5 ]

Daar hoort ie te zitten.

Citroen!

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 17 april 2009 12:20 AM
  [ # 6 ]

Komt de naald van de temperatuurmeter ook in het rood? Dat lijkt me de beste aanwijzing dat je motor te warm wordt. Overigens kan ook ik mijn hand (beter) niet op het luchtfilter van mijn DSuper5 leggen wanneer ik een stuk gereden heb - dus dat zegt niets.

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 17 april 2009 12:31 AM
  [ # 7 ]

warmlopen

jef,
de geijkte dingen:
thermostaat warm maken in een pannetje met warm en kijken of hij open gaat.
waterpomp controleren: radiateurdop eraf en gas geven moet je water zien stromen.
Is de radiateur schoon? Je hebt ververst dus weet je wat er uit kwam, als hij op water is gekoeld het je veel kans op afzetting. Kijk door de dop naar binnen en anders een lekker doorspoelen met de tuinslang.

Let wel: koelwater thermostaat regelt tusser 70 á 90 C dus daar kan je niet aan pakken hoor!
gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 17 april 2009 01:31 AM
  [ # 8 ]

jef, kijk ook eens op topic   .
Misschien herken je dingen uit het lijstje van mogelijke oorzaken ?
Je hoeft waarschijnlijk geen electrische fan te monteren, maar een thermometer zou prettig zijn.
Het feit wil wel (tenminste bij mij) dat als je ooit onzeker wordt van je koeling, een thermometer plaatst (zie elders op dit forum, die van mij komt ook van Arno van Dokkum uit Hengelo) die deze angst bevestigt, je de radiateur en koelsysteem eens goed schoonmaakt, de kachel eens goed doorspoelt, een nieuwe thermostaat bevestigt en een electrische fan monteert. Ik kan nu bij wijze van spreken de thermometer weer uitbouwen omdat ik van m’n koelsysteem weinig problemen hoef te verwachten.

Ik had echter wel via de thermometer 2 jaar terug een defecte thermostaat ontdekt. Deze bleef open staan in de vol open stand, waardoor de motor ook na een langere rit niet veel warmer werd als 50 graden (in het voorjaar).

Succes !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 17 april 2009 10:59 AM
  [ # 9 ]

Ik zou eerst maar eens checken of er überhaupt iets aan de hand is, want dat hand op het luchtfilter-verhaal klinkt als een complete varkensstal op een drumstel. Als je geen meter in je kar hebt; inbouwen! Maakt niet uit of het origineel, namaak, universeel, uit een cx of een bmw komt, want een tempmeter kan je blok redden en de moeite en kosten van het inbouw zijn nihil. Voor de tussentijd zou ik -mocht je er zelf geen hebben liggen in je huisapotheekje- even bij een lokaal bejaardenhuis langsgaan, trek daar een thermometer uit diens of geens achterwerk, afvegen, blokje rijden met je kar, voorzichtig dop van het koelreservoir verwijderen, thermometer in het reservoir inbrengen en luisteren wat ie zegt. Tot de 90graden is top.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 april 2009 11:50 AM
  [ # 10 ]

Simpele check: Als het blok heet wordt voelen of de radiator ook heet wordt. Nee? Thermostaat kapot.

Je luchtfilter staat op het uitlaatspruitstuk! er horen wel rubbers tussen de steun en het luchtfilter te zitten. Zitten die er wel?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 17 april 2009 12:50 PM
  [ # 11 ]

je kan de thermostaat er even uit laten en een nylon kous over de dikke rubber darm schuiven. na 50 km de zaak er uithalen. prima filter voor loszittend vuil in je koelsysteem.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 17 april 2009 08:20 PM
  [ # 12 ]

um… maar je hebt dus geen temperatuur meter in je dash?

96 graden, wordt ie en dat kun je nooit met je hand voelen.

.komma

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook