













Totaal aantal Berichten: 1363
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:Net de startonderbreker aan de gang gekregen
Meer info:De auto ook even in de hoogste stand gezet, nu werkt ook het parapluutje weer in het LHM vat. Heerlijk als dingen zichzelf fixen
![]()
Ik had het idee dat de veerpoten voor een beetje kraken bij het laten zakken in de laagste stand. Het mag eigenlijk geen naam hebben, maar het laatste stukje gaat langzaam en duurt wat langer.
Ik hoor vaak teflonspray erin spuiten, of is dat een slecht idee?
Bij een BX zitten daar van die mooie gaatjes voor, maar bij de CX zag ik die zo snel niet, of moeten die er wel zitten?
Een CX heeft geen veerpoten zoals de BX en XM.
De CX heeft veercilinders die steunen op de bovenste draagarmen,de veercilinder is door de LHM zelf smerend.
Als deze om 1 of andere reden stroef/vast of krakend beweegd is er iets serieus mis en moet hij vervangen worden,dit is echter wel een zeldzaamheid.
Het kraken dat jij hoort zijn de draagarmen, meestal zit het in de onderste waar de silentblock’s dan van uitgesleten zijn.
In de bovenste zitten draagarmlagers net zoals bij de beruchte achterste draagarmen, als deze lagers versleten zijn heeft de auto moeite om echt helemaal te zakken.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dat verklaard waarom het er dus totaal anders uit ziet.
Het viel me ook al op dat de bollen veel lager zitten, dat zal ook wel komen door het ontbreken van de veerpoten
Ik hoor met rijden helemaal geen geluiden, dus ik ga er even vanuit dat er nog iets aan de hand is.
De CX zakt ook nog gewoon in, dat betekend ook dat het nog goed is?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Je hebt wel altijd je mobiel bij je neem ik aan?
Oplossing: Teken een schaal op de zijkant van je mobiel en de volgende keer kun je foto’s maken EN de afstand opmeten
Arjan Verkade schreef:Tja moet je ze wel weten te vinden
Ik houd me ogen open, maar ik heb natuurlijk ook niet altijd een meetlint bij me…
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
trxke was me net voor:-)
Ik heb even de plaatjes erbij gezocht. De BX ophanging ziet er zo uit:
http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_7/60/10/get.aspx
Het wiel met naaf zit onder aan de veerpoot bevestigd en het wiel met veerpoot draait met sturen om de veerzuiger.
De veerpoot zit bovenaan vast aan het chassis. Alle krachten die in hetzelfde vlak als het wegdek plaatsvinden, worden door de veerpoot opgenomen die ook nog ff moet veren. Daarom is de BX McPherson vering ook stugger dan bijvoorbeeld de CX vering. Daar is de verende werking gescheiden van de krachtopname: dat gebeurt door de dubbele draagarmen:
Daarom gebeurt het geregeld dat de veerpoten van een BX verslijten en stug worden. Uiteindelijk slijten ze zover uit en komt er daardoor zoveel interne lekkage dat ze vervangen moeten worden.
Het zijn de meest duidelijke plaatjes die ik kon vinden. Ik heb er wel een heel mooi boekje over met mooie plaatjes, maar was te lui om ze in te scannen.
Arjan Verkade schreef:Oké, dat verklaard waarom het er dus totaal anders uit ziet.
Het viel me ook al op dat de bollen veel lager zitten, dat zal ook wel komen door het ontbreken van de veerpoten
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
403…? Ook leuk!
Het plaatje van de CX vering doet het dus niet. Kan je nog een poging wagen, want ik zou het graag willen zien.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Beetje creatief zijn met de URL kom ik hier op uit:
Als je een pagina terug gaat daar begint het verhaal






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
leuk !
Arjan Verkade schreef:Beetje creatief zijn met de URL kom ik hier op uit:
Als je een pagina terug gaat daar begint het verhaal
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net weer eens gezocht naar de peilstok van de bak.
Maar ik kan hem echt niet vinden
Wat ik wel zie op de bak:
2 draadjes
schakelstangen
massakabel
Ik heb ook onder het reseve wiel gekeken. En ook die plaat verwijderd dan zie ik:
ABS blok
stang naar het stuur
En veelste veel draden
Iemand een idee waar ik die peilstok van de bak kan vinden
In de Haynes staat wel 1 plaatje van een stok met een ring, maar er staat eigenlijk nergens waar je moet zoeken voor die stok…
Gelukkig waren alle andere vloeistoffen (Olie, LHM en KVS) nog prima op peil, nog niet iets hoeven bijvullen



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je moet veel dieper kijken. Volg je kilometertellerkabel en de diravikabel. Die gaan ergens het blok in. Daarnaast vind je je peilstokje.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Aan welke kant?
Onder die plaat van het reserve wiel of hoeft die er niet af?
niet onder het reservewiel maar voor het subframe langs is even zoeken in de diepte ik bedoel het plaatje hoeft niet weg wiel aan de kant leggen



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wacht even hoor, niet voor het subframe, maar tussen het subframe en het schutbord dus.
Met andere woorden, achter het subframe.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
cx gti turbo schreef:niet onder het reservewiel maar voor het subframe langs is even zoeken in de diepte ik bedoel het plaatje hoeft niet weg wiel aan de kant leggen
Niet onder het reserve wiel.
garagestmarien schreef:Wacht even hoor, niet voor het subframe, maar tussen het subframe en het schutbord dus.
Met andere woorden, achter het subframe.
Wel onder het reserve wiel, die plaat moet er volgens jouw wel af?
Zo kom ik er natuurlijk helemaal nooit uit
Zover ik tot nu toe zelf heb ik kunnen zien zie ik onder die plaat niks meer van de bak zitten.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
garagestmarien schreef:Je moet veel dieper kijken. Volg je kilometertellerkabel en de diravikabel. Die gaan ergens het blok in. Daarnaast vind je je peilstokje.
Volg dit maar. Dat plaatje moet je wel even weghalen hoor ik net.
Edit; ze gaan natuurlijk de bak in, niet het blok. Foutje mijnerzijds.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe herken ik de Diravi kabel en km teller kabel? ops:
Probleem is dat bij mij onder die plaat totaal geen ruimte is, alles zit prop vol