Hallo iedereen.
Ben nieuw op dit forum. En sinds kort een zeer tevreden Xantia rijder. Alleen dit: de auto veert erg stug op korte oneffenheden. Elk richeltje voel je duidelijk. Vooral op het nieuwe donkere asfalt dreunt elke oneffenheid door. Onlangs met de auto naar Renard geweest. Die heeft vier bollen opnieuw gevuld en (iets) opgeboord. Verder heb ik nu blauwe LHM. Na deze behandeling is de auto wel iets soepeler geworden, maar korte ribbels worden nog steeds dreunend doorgegeven. De banden zijn uitgebalanceerd. Voor zit Michelin, achter Tyfoon (T- band). Wat kan ik nog doen, dat trillen is echt irritant.
Re: stugge Xantia
bon vivant schreef:Hallo iedereen.
Ben nieuw op dit forum. En sinds kort een zeer tevreden Xantia rijder. Alleen dit: de auto veert erg stug op korte oneffenheden. Elk richeltje voel je duidelijk. Vooral op het nieuwe donkere asfalt dreunt elke oneffenheid door. Onlangs met de auto naar Renard geweest. Die heeft vier bollen opnieuw gevuld en (iets) opgeboord. Verder heb ik nu blauwe LHM. Na deze behandeling is de auto wel iets soepeler geworden, maar korte ribbels worden nog steeds dreunend doorgegeven. De banden zijn uitgebalanceerd. Voor zit Michelin, achter Tyfoon (T- band). Wat kan ik nog doen, dat trillen is echt irritant.
Snel langs Chyparse (Soesterberg) gaan….(waarbij ik overigens niks ten nadele van Renard wil zeggen hoor)....waar ik ook binnenkort een afspraak ga maken voor mijn 97’er TD.
(ik heb namelijk hetzelfde als bij jouw Xantia)
Vaak kan het ook iets anders zijn dan (alleen) de bollen….en bij Chyparse zijn het echte LHM specialisten.
Het kan zijn dat er een bol lek is, die heeft het vullen niet overleefd, ik heb dit ook gehad, mijn Xantia veerde alsof het een verlaagde golf was. Bij Chyparse heb je 6 maanden garantie op je gevulde bollen, ik weet niet of Renard dat ook doet, als hij ook garantie geeft, kun je het beste even naar hem terug gaan
Bij Chyparse geloven ze niet zo in die blauwe smurfen olie, op verzoek willen ze best blauwe LHM erin gooien, ze zeggen dat de winstmarge daarop zelfs hoger is voor hun. Bij Chyparse ben je c.a. 50% goedkoper uit voor een rondje bollen vullen, filters schoonmaken en LHM verversen.
Heb ik nu helaas niet veel meer aan dat Chyparse 50% goedkoper is. Ik was ruim 275 euro kwijt voor 4 bollen vullen, blauwe olie en een paar banden balanceren. Leek mij ook niet al te goedkoop, maar zoals gezegd, ik ben nieuw in de Citroën wereld.
Overigens was het stugge veren ook voor de beurt bij Renard al aanwezig. Dus dan zou de bol al voor die tijd moeten zijn overleden?
Misschien kan er iets anders mis zijn? Speling op bijvoorbeeld stabilisatorstangen, fuseekogels, aandrijving? Ik noem maar wat..
Nieuwe suggesties zijn welkom! Heren techneuten?
Ik ben zelf een paar keer bij Renard geweest en ze geven prima garantie!
maar ik vind dit wel een beetje veel geld! is er niks anders gedaan??
Het was zo gezellig bij Renard dat er in totaal 2 uur aan de Xantia is besteed. Een beetje testrijden, bolletjes een beetje uitboren, uitleg geven over de werkzaamheden.. Dat tikt aan!
Kijk, het is natuurlijk prima dat het systeem weer eens is nagegeken en frisse LHM heeft. Maar het probleem, waar ik in de eerste plaats voor kwam, is niet opgelost.
Zouden andere banden misschien het trillen verhelpen? :susp
Gewoon eerst met dit verhaal even terug gaan….ze zijn de moeilijkste niet..
Tuurlijk! Ga ik zeker doen. Ik kreeg echt een zeer professionele indruk van de twee heren. Ze namen ruim de tijd voor me (helaas merkte ik dat wel in de prijs)
P.s zou de wagenhoogte misschien niet helemaal goed zijn? Dat de Xant daarom zo stug is? Zeg maar iets
bon vivant schreef:Tuurlijk! Ga ik zeker doen. Ik kreeg echt een zeer professionele indruk van de twee heren. Ze namen ruim de tijd voor me (helaas merkte ik dat wel in de prijs)
P.s zou de wagenhoogte misschien niet helemaal goed zijn? Dat de Xant daarom zo stug is? Zeg maar iets
Voor mij (en andere Citrofielen) is Renard vooral de dieselspecialist voor Citroens.
Lees dit maar eens op hun site : http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=4
Voor de vering ben ik al enkele malen bij Chyparse geweest en tot nu toe ben ik zeer tevreden over ze.
De laatste keer was ik daar samen met Serge en zijn XM en ik met de BX tzd-turbo…..die we gezamenlijk onder handen hebben laten nemen door hen.
Ik was kwijt aan 4 bollen vullen (plus opboren), nieuwe spoelolie en filters schoonmaken…Plus ook nog een nieuwe retourslang….iets van 110.- euro.
Voor 2 banden balanceren vragen ze bij garage meestal een 8 tot 10 euro per wiel…..dus… ops:
Mocht ik echter ooit weer (onverhoopt) problemen hebben met de dieselmotor van deze Xantia….dan ga ik er mee naar Renard.
Het is maar welke keuze je maakt.
Had je je iets eerder op dit forum aangemeldt…..dan zou je de tip’s van diverse forummers ter harte hebben kunnen nemen….maar ja, daar heb jij nu natuurlijk niks aan. ops:
@ Bram: Voor jou, als ervaren Citrofiel is die keuze snel gemaakt. Maar voor mij als leek is alles nieuw.
Geeft ook niet, zolang het probleem van het stuiterende weggedrag maar een keer wordt opgelost. In ieder geval zijn de veerbollen weer gevuld en is de LHM vloeistof ook weer nieuw. Kan nooit kwaad.
Wel prettig dat ik zoveel reakties krijg. Leer ik weer van. Bedankt!
bon vivant schreef:Heb ik nu helaas niet veel meer aan dat Chyparse 50% goedkoper is. Ik was ruim 275 euro kwijt voor 4 bollen vullen, blauwe olie en een paar banden balanceren. Leek mij ook niet al te goedkoop, maar zoals gezegd, ik ben nieuw in de Citroën wereld.
Geen zorgen, wij maken je wel wegwijs
Bij Chyparse ben je voor een rondje bollen vullen, LHM verversen en filters schoonmaken c.a. €100 kwijt en dat is een vast bedrag, incl. uitleg van de monteur
Bedankt ZX 1.4. Overigens: probleem vrijwel opgelost! Renard heeft niets fout gedaan (hooguit wat duur) Het probleem zat ‘m in de banden. Nieuwe Michelins energy E3A laten monteren: rijdt en veert stukken beter!
Bedankt voor jullie reakties!
Lekker rollen met Citroën veerbollen!!
fftopic
Op de link naar de site van Renard staat:
“Ook andere gerenommeerde merken, zoals Jaguar, Toyota, Suzuki en Ford, maken gebruik van Peugeot diesels.”
Toyota ook : , die maakt toch zijn eigen diesels :
Als het wel zo is, dan heb ik weer wat om mijn broertje uit te lachen, hij rijd nog steeds in een Crolla