Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, een GTI. Nee, doe mij maar een 1.4-tje. Lekker degelijke blokjes die ik overigens ook al ken uit mijn ex-205.
Maar goed, dat is toch nu niet aan de orde. Eerst moet mijn GS maar weer eens draaien, zien we daarna weer verder.
@LE
In eerste instantie ga ik toch voor een nieuw/goed onderdeel i.p.v. repareren.
Ten eerste kost dat tijd, en dat heb ik nu net even niet over. Daarnaast steek ik dan tijd in iets dat slecht een tijdelijke oplossign zou zijn. Ik doe het liever in een keer goed.
En gezien ik mij voorlopig ook met mijn 2cv kan redden is de druk niet mega-groot. Al mis ik haar nu al….
Het leuke is dat zelfs Tamara aan de GS is gaan hechten, ze heeft wel gezegt dat hij eigenlijk nooit meer weg moet. Als hij echt slecht wordt dan moeten we gewoon sparen voor een restauratie. Tot die tijd stallen we hem dan wel. Maar voorlopig gaan we er gewoon lekker mee rijden, daar is ie voor.
Oplossing is ook tijdelijk, dan kan jij een nieuw, goed, perfect onderdeel halen met je GS en ter plekke uitproberen of dat nieuwe onderdeel het doet
Schijt aan originaliteit.
Als je naar schemertreffen gaat ben je niet zo ver verwijderd van belgie.
Dus meteen even korte vakantie van maken. Ligt er alleen even aan hoe ver je belgie in moet.
En anders is er vast wel een servo te vinden in nederland of zijn de
C-matics hier relatief weinig geleverd?
En oja…schakelbak is natuurlijk een tijdelijke oplossing om je c matic bakte vervangen tot dat je nieuw onderdeel/bak heb gevonden. Zou niet durfen om boosheid in je op te wekken.
Tis maar net hoe snel je aan een servo voor deze C-matic kan komen.
Vandaag of morgen duikt er wel 1 voor je op en kan je je schuifdak maar weer openen om te gaan toeren in de GS.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Bull Frog Bleu schreef:En oja…schakelbak is natuurlijk een tijdelijke oplossing om je c matic bakte vervangen tot dat je nieuw onderdeel/bak heb gevonden. Zou niet durfen om boosheid in je op te wekken.
Probleem is niet de bak, die is in orde, probleem is de koppeling…
Als je een gewone schakelbak installeert, moet er ook een ‘manuele’ (voet-uele) koppeling inkomen, en da’s natuurlijk meer werk,
en kost meer tijd dan op je onderdeel wachten.
Schermertreffen is in Noord-Holland, dus niet handig om ‘even’ een onderdeeltje uit België te halen
Maar ik geloof dat de koets geschikt is voor een koppelingspedaal. Maar om nou een complete versnellingsbak te vervangen vanwege zo’n klein onderdeeltje ... DAn zou ik het eerst even hobby-bob in elkaar klooien om dan naar België te kachelen voor een vervangend/alternatief onderdeel.
Schijt aan originaliteit.
Twee meetings door elkaar gehaald denk ik…want was inderdaad nog 1 in zeeland… ops:
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
Deze club levert ook veel (zelfs nieuw) GS spul. Het staat welliswaar niet op de site, maar misschien kunnen ze je wel zo’n losse servo leveren als je ze mailt. iets subtieler dan een hele bak + motor onklaar te maken voor alleen zo’n servo.
Gr,
Marten
Dit was een goede tip, nogmaals bedankt!
Deze mensen kunnen mij een elektromagneet leveren voor £50. Ik heb ze nu gemailt of ze ook het kleppenhuis kunnen leveren die door deze elektromagneet in beweging wordt gezet. Naar mijn idee zit de oorzaak namelijk daar in.
Als ze die kunnen leveren dan wordt het tijd om te rekenen, als het prijskaartje van deze club zijn onderdelen nu fors lager is dan €200,- dan laat ik het ze op sturen. En anders ga ik komend weekend naar België om dat complete blok + C-matic bak op te halen.
Ik heb dan gelijk een berg spare-parts.
patje74 schreef:mpostma schreef:
Deze club levert ook veel (zelfs nieuw) GS spul. Het staat welliswaar niet op de site, maar misschien kunnen ze je wel zo’n losse servo leveren als je ze mailt. iets subtieler dan een hele bak + motor onklaar te maken voor alleen zo’n servo.
Gr,
MartenDit was een goede tip, nogmaals bedankt!
Deze mensen kunnen mij een elektromagneet leveren voor £50. Ik heb ze nu gemailt of ze ook het kleppenhuis kunnen leveren die door deze elektromagneet in beweging wordt gezet. Naar mijn idee zit de oorzaak namelijk daar in.
Als ze die kunnen leveren dan wordt het tijd om te rekenen, als het prijskaartje van deze club zijn onderdelen nu fors lager is dan €200,- dan laat ik het ze op sturen. En anders ga ik komend weekend naar België om dat complete blok + C-matic bak op te halen.
Ik heb dan gelijk een berg spare-parts.
Ben je al verder gekomen?
Is dat blok met die C-matic nog goed? Ik begin ineens C-matic kriebels te krijgen.. een GS club break C-matic zou dat niet leuk zijn? Of is het onbegonnen werk omdat zomaar ipv een 4-bak te schroeven? Zomaar een ideetje hoor..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, even een update;
Komende donderdag zal ik het blok + bak uit België halen. Het blok heeft er ongeveer 1 ton op zitten en komt uit een auto die diverse schades heeft gehad. Echt een pech auto… Ik koop hem van een garagebedrijf die de GS waar het blok uit komt, zelf, nieuw heeft geleverd aan de eerste eigenaar. Hij is 2 maal ingeruild bij deze garage en de laatste jaren hebben ze hem zelf gebruikt.
Nu staat het blok al een tijdje goed geconserveerd en droog gestald, te wachten op mij!
Dus als het een beetje mee zit kan ik over een weekje weer in mijn GS zweven! Al moet ik toegeven dat het best weer eens leuk was om aangewezen te zijn op mijn 2CV.
@mpostma
Ik heb vernomen dat het niet veel werk is om een normale 4-bak om te bouwen naar C-matic.
Aloewel, het blok zal er wel uitgelepeld moeten worden. Maar ja, het is, als je het mij vraagt, de moeite waard!!!
patje74 schreef:
@mpostma
Ik heb vernomen dat het niet veel werk is om een normale 4-bak om te bouwen naar C-matic.
Aloewel, het blok zal er wel uitgelepeld moeten worden. Maar ja, het is, als je het mij vraagt, de moeite waard!!!
Sja, het is ff afwegen momenteel. De motor moet er sowieso uit om hem droog te maken en de originele 4-bak moet vervangen worden (overduidelijk “stuk”) dus dat werk heb ik sowieso. Daarbij zal ook de koppeling meegenomen worden. Ik heb overigens al een goede donorbak liggen. Gezien het werk wat ik toch al heb, zou het leuk zijn om er een C-matic in te hangen. Heb er een paar keer mee gereden (de GS van IJsbrant Smitt) en dat rijdt fantastisch. Het past helemaal bij het rustige rijkarakter dat je toch aanhoudt met zo’n soort auto. Nadeel is dat het de originaliteit van de auto aantast. De bedrijfszekerheid en verkrijgbaarheid van onderdelen zijn ook wel een duidelijk nadeel. Het is al lastig om voor de huidge bak nog onderdelen te vinden!
Aangezien de GS ook handig is als backup voiture mocht de Turbo d12 kuren vertonen, is het wel gewenst hem eens aan te gaan pakken.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even een update!
Afgelopen donderdag heb ik een compleet blok uit Mechelen gehaald. Vrijdag heb ik samen met l_E het kleppenhuis van de bak af geschroeft en schoongemaakt. (hij zat muurvast op de bak)
Vandaag heb ik een mal voor de nieuwe pakking gemaakt en daarmee een nieuwe pakking uitgesneden. Daarna heb ik het oude, defecte kleppenhuis van mijn eigen bak af gehaald. (dit was een klus op zich!)
Morgen (als ik mij fit voel) zal ik het “nieuwe” kleppenhuis monteren en dan maar duimendraaien!
Ik hoor het wel als je me weer nodig hebt
1 tip: als ik niet meteen opneem: nog een keer bellen. En nog een keer. En nog een keer ...
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmm, nadat ik het nieuwe kleppenhuis er op heb gezet wil hij nog steeds niet ontkoppelen. Het oude kleppenhuis was overigens zichtbaar defect.
Iemand nog suggesties??
patje74 schreef:Hmm, nadat ik het nieuwe kleppenhuis er op heb gezet wil hij nog steeds niet ontkoppelen. Het oude kleppenhuis was overigens zichtbaar defect.
Iemand nog suggesties??
heb je een elektrisch schema? Voor zover ik heb begrepen wordt de koppeling bediend middels een schakelaar op de pook. Krijg je spanning op de ontkoppelingsservo tijdens het schakelen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
heb je een elektrisch schema? Voor zover ik heb begrepen wordt de koppeling bediend middels een schakelaar op de pook. Krijg je spanning op de ontkoppelingsservo tijdens het schakelen?
Mijn pas gemonteerde kleppenhuis wordt keurig in werking gesteld als ik de versnellingspook beweeg. Dit kan ik duidelijk horen.
En toch ontkoppeld hij niet. Zijn er nog onderdelen waarvan de weking van de koppeling afhankelijk zijn? Of kan ik simpelweg concluderen dat ik ook een versnellingsbakwissel moet uitvoeren.
Helaas is het C-matic systeem erg sumier beschreven in de vraagbaak en het Kluwer autotechnisch handboek…
(ik voel opeens een partij moed in mijn schoenen zakken….)