Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zoals ik in mijn topic over de Bniks had beschreven, is mijn lichtschakelaar oververhit geraakt e blijk ik een relais te moeten inbouwen. Dat heb ik zojuist geprobeerd, maar ik durfde het (door te weinig kennis) niet aan om zomaar kabels te gaan doorknippen.
Ik heb van patje74 al uitgelegd gekregen wat ik moet doen. Dit is wat hij schreef:
—————-
Op 86 komt de kabel die nu vanuit de schakelaar naar de lampen gaat.
Pooltje 85 zet je op een massapunt.
Op 30 komt een aftakking van de constante + die naar je schakelaar gaat.
Op 87 komt de kabel die naar je koplampen gaat.
Ik hoop dat je er zo uit gaat komen!
Als je meer werk/verwerk-ruimte wilt, kun je dit ook onder de motorkap wegbouwen.
Dus… Zodra je de schakelaar omzet komt er spanning op 86 waardoor het spoeltje de schakelaar om gaat zetten. 30 (constante spanning) wordt doorverbonden met 87 waardoor er stoom naar je lampen gaan.
—————-
Heel duidelijk verder, maar nu weet ik domweg niet welke van alle kabels ik moet hebben. Welke kabel is welke????
Nu heb ik wat fototjes gemaakt van alle kabels achter de lichtschakelaar. Kunnen jullie me vertellen over welke kabels bovenstaand verhaal gaat?
De (volgens mij relevante) kabels zijn dus (van boven naar beneden):
Deze zitten bij elkaar en komen uit het gedeelte waar het plastic het meest verbrand is::
- groen/geel (komt terug in elders in de schakelaar)
- zwart wit (gaat direct weg naar voren)
- dikke blauw/witte (gaat weg naar voren)
- dikke wit/rode (gaat weg naar voren)
- (niet goed zichtbaar) dikke witte (gaat naar voren)
- (niet goed zichtbaar) een blauwe
- een rode die direct terug komt
- en zwarte die terug komt
Dit is het relais dat ik heb:
En zoals je kan zien is het bij twee plekken best hard doorgefikt. Vooral de bovenste.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het identificeren van de kabels.
Alvast bedankt..
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Waarom dat geklooi achter die schakelaar, als je veel makkelijker de boel in de motorruimte kan doen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Waarom dat geklooi achter die schakelaar, als je veel makkelijker de boel in de motorruimte kan doen?
Strak plan, daar heb ik hem ook gehangen voor mijn mistlampen, ideale plek en makkelijk bereikbaar.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Aha… dankje.
In dat geval moet ik weten welke kabels ik onder de kap moet hebben.
Waar vind ik de kabels en waar moet ik dat relais inbouwen? Ik meen dat alle electro rechts onder de motorkap loopt nietwaar?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat het het makkelijkst is om voor voor beide koplampen zo’n relais ertussen te knopen.
En dan inderdaad zoals Patje het beschreef, dus een schakling maken die gestuurd wordt door je lichtknop, zodat daar niet de volle mep aan vermogen op komt te staan.
Is al eerder ergens beschreven ook, dacht ik.
Hilko16TZI schreef:Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat het het makkelijkst is om voor voor beide koplampen zo’n relais ertussen te knopen.
En dan inderdaad zoals Patje het beschreef, dus een schakling maken die gestuurd wordt door je lichtknop, zodat daar niet de volle mep aan vermogen op komt te staan.Is al eerder ergens beschreven ook, dacht ik.
Stond toch ook in de EA?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nu je het zegt… ops:
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CitZX1.8iFurio schreef:Aha… dankje.
In dat geval moet ik weten welke kabels ik onder de kap moet hebben.
Waar vind ik de kabels en waar moet ik dat relais inbouwen? Ik meen dat alle electro rechts onder de motorkap loopt nietwaar?
Onder de kap is het helemaal een eitje!
Laten we het relais er nog even bij pakken;
Je kunt de stroomvoerende kabel naar je lamp doorknippen en op 85 plaatsen, 85 moet je verbinden met een massapunt.
Vervolgens zet je 30 (met een zwevende zekering!) rechtstreeks op je accu en 87 sluit je aan op de andere kant van de eerder doorgeknipte kabel naar je lamp.
Succes!
(Maar als je zin hebt, mag je ook best even langs komen voor een bakje hoor!)
2 draadjes op 85 gaat niet lukken, massa op 86
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
patje74 schreef:CitZX1.8iFurio schreef:Aha… dankje.
In dat geval moet ik weten welke kabels ik onder de kap moet hebben.
Waar vind ik de kabels en waar moet ik dat relais inbouwen? Ik meen dat alle electro rechts onder de motorkap loopt nietwaar?
Onder de kap is het helemaal een eitje!
Laten we het relais er nog even bij pakken;
Je kunt de stroomvoerende kabel naar je lamp doorknippen en op 85 plaatsen, 85 moet je verbinden met een massapunt.
Vervolgens zet je 30 (met een zwevende zekering!) rechtstreeks op je accu en 87 sluit je aan op de andere kant van de eerder doorgeknipte kabel naar je lamp.Succes!
(Maar als je zin hebt, mag je ook best even langs komen voor een bakje hoor!)
Dankje.
En hoe identificeer ik de stroomvoerende kabel? Ik heb namelijk erg veel kabels gezien bij de lampen.
En: wat is een zwevende zekering en wat bedoel je met direct op de accu zetten?
Owja.. ik zou graag op de koffie komen, maar om daarvoor nu 1500 km heen en 1500 terug voor te gaan rijden…
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
CitZX1.8iFurio schreef:[
En hoe identificeer ik de stroomvoerende kabel? Ik heb namelijk erg veel kabels gezien bij de lampen.En: wat is een zwevende zekering en wat bedoel je met direct op de accu zetten?
Owja.. ik zou graag op de koffie komen, maar om daarvoor nu 1500 km heen en 1500 terug voor te gaan rijden…
Ohw… ik dacht dat je in NL was! Haha, dan kom je dat bakje later maar eens halen.
Weet je wat? Ik heb hier weer/nog een B[ni]X voor de deur staan. Ik maak wel even foto’s, dat is net iets handiger.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
CitZX1.8iFurio schreef:Dankje.
En hoe identificeer ik de stroomvoerende kabel? Ik heb namelijk erg veel kabels gezien bij de lampen.
En: wat is een zwevende zekering en wat bedoel je met direct op de accu zetten?
Owja.. ik zou graag op de koffie komen, maar om daarvoor nu 1500 km heen en 1500 terug voor te gaan rijden…
stroomvoerend: kun je meten met de multimeter, 1tje op een aarde-punt en 1tje aan het uiteinde van de kabels (zit vast wel ergens een stukje zonder plastic eromheen). Dat kun je doen met licht aan en licht uit.
Zwevende zekering: volgens mij zo’n zekering die op het draad zit. Zoiets Klik
2CV 1985
als je van de week nog langs zwolle komt op een avond dan help ik wel even een handje.
Groeten,Rob
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
rob marklin schreef:als je van de week nog langs zwolle komt op een avond dan help ik wel even een handje.
Groeten,Rob
Vanuit Spanje is Zwolle, eh…, Best wel een stukje sturen
ik zie : woonplaats groningen. Dus ik denk….....
maar zoals jij het brengt is het een wat onlogisch aanbod.
Groeten, Rob
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Sorry voor de verwarring, maar bedankt voor het aanbod. Erg aarrdig, maar het is inderdaad net iets te ver rijden.
Aha, dus dat is een zwevende zekering. Eens kijken hoe ik die in het spaans ergens ga regelen.
Dan nog. Ik heb geen multimeter hier. Ik heb veel meegenomen in de auto voor reparaties, maar dat niet helaas. Hoe kom ik er dan achter?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)