De volgende vraag: Ik wil mijn auto, ID 19 F break preventief met anti-roest middelen behandelen. Nu wil ik het eerst proberen zonder bijvoorbeeld een volledige dinitrol behandeling.
Ik dacht aan de volgende zaken te gaan doen.
Alle “holle” carroserie delen volspuiten met Tectyl ML, de onderkant van de auto behandelen met Bitumen.
Op dit moment zijn er geen punten waar roest o.i.d is , de onderkant is volgens mij in het verleden behandeld met een coating maar ik kan niet bepalen wat voor coating.
Mijn vraag is nu aan jullie, hebben jullie suggesties,
Wat doe ik bijvoorbeeld met de onderkant van de deuren, of de onderkant van de achterklep? Wat doe ik met de binnenkant van de spatborden en van de deuren? En wat doe ik met de bodem binnenin de auto ?
Waar gebruiken jullie Owatrol olie voor of Corroless voor, is er misschien een bepaalde volgorde die ik het beste kan hanteren ?
alvast bedankt voor de suggesties
bitumen kun je beter niet doen!!
Dat droogt namelijk en dan kan het gaan scheuren!
In die scheuren kan dan weer water gaan staan.
Je kunt het beter ook met tectyl oid insausen, dat blijft zacht en scheurt dus niet!
Holle delen (ook deuren): Indien de wagen behandeld is met Tectyl:
Olie -sommigen zeggen afgewerkte olie- of Tectyl ML. In ieder geval iets dat nat of soepel blijft. Je hebt zeker een schema nodig om de holle delen -je weet niet hoeveel het er zijn- te behandelen. Ik ben in het bezit van een paar ML-schema’s en elk schema is weer net iets anders. Compressor en spuitpistool is eigenlijk nodig. Indien het al behandeld is met Owatrol-olie of Dinitrol, daarmee behandelen.
Bodem, binnenzijde spatborden e.d.: Behandelen met Tectyl ML, indien er nog een goede laklaag op zit. Inderdaad niet met iets wat hard wordt.
Binnenzijde zou ik zo goed mogelijk reinigen, eventueel verven met Owatrol en dan aflakken.
Altijd geldt, alles zo goed mogelijk van te voren reinigen. Maar ook daarna alles stof en zandvrij houden. Zorg er voor dat water altijd via gaatjes je auto kan verlaten.
Succes, ik behandel mijn Break om de twee jaar, ben er wel een kleine zaterdag mee bezig.
Mag ook op een andere dag
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Dus geen Bitumen op de bodem hmm ik heb er net twee potten van gekocht om dat een automatriaalzaak dit aanbeveelde, is er een speciaal soort tectyl dan waar ik dit mee kan in-sausen ?
Frank zou je mij die schema’s kunnen toe mailen ? Ik heb er ook een paar van de rode CD van Tonny Jackson maar misschien heb jij andere
Pete, ik zal morgen even kijken, tis nu een beetje laat :45 . Ik weet niet hoeveel haast je hebt, kan misschien wat schema’s op me werk scannen en je dan mailen; kga wel nog eerst op vakantie.
Truste, Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Morge,
Digitaal heb ik ook een schema van Tony Jackson. Verder heb ik een handleiding met schema uit La Bombe, 17e jaargang nr. 153. Wellicht heb je die of kun je er aan komen. Van een andere van Citroen zijn de foto’s te slecht om te scannen.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Ik zie nu dat het schema “dsrust bmp.pdf” hetzelfde is als het schema uit La Bombe. Dus ik denk dat je met de schema’s van Tony Jackson een heel stuk komt..
Ook “Oiling a D.pdf” ziet er goed uit. Ze spreken ook over regelmatig behandelen en olie gebruiken!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Let wel op, afgewerkte olie is zuur dus gebruik verse olie.
Jeroen wat bedoel je met verse olie ?, Owatrol bijvoorbeeld ?
Met “olie” bedoelen we motorolie.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd motorolie. Ben zelf geen voorstander van de olie methode. Ben ook nog aan het zoeken wat goed is. Er zijn zo ontzettend veel manieren. Bv bij onze duitse buren het geliefde fluid film. Tot nu toe neig ik naar een mengsel van ML met owatrol. Heb bij mijn huidige project RX5 en RX7 in de voorsnep gepompt, tot nu toe blijft het er goed uit zien. Wel erg belangrijk is om alles goed schoon te maken. Er is bv een slang die je op de hogedrukreiniger kunt aansluiten die eigenlijk bedoelt is om riolen mee te ontstoppen. Hiermee krijg je er erg veel troep uit. Daarna alles met nebol doorgespoeld. En toen de preventieve middelen.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej Vik,
Ik denk dat epoxy hars te hard word en zal breken/scheuren door de bewegingen van de deur. Er loopt dan water tussen de epoxy en het kale ijzer. Je deur zal nog harder gaan roesten!
Volgens mij is owatrol of wax-oil beter.
Verder zitten er in de DS deur al drie gaten (origineel) ...
groet
Joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK die gaten zitten er in, maar epoxy blijft flexibel. Ik ga er van uit dat je deur niet beweegt als een slappe vod..
En ik heb enkel de onderste 5 cm ingesmeerd.. tot nu toe ziet het er nog prima uit..
Ik moet toegeven dat dinitrol zeker ook helpt, maar niet tegen staand water op langere termijn..
Groeten Vik