2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Licht schakelaar relais inbouwen vraag
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 20 april 2009 11:27 PM
  [ # 16 ]

Een multimeter kopen Wink  De gemiddelde bouwmarkt met een electronica afdeling heeft wel zo’n ding Wink  Of je pakt 2 draadjes met een lampje. De ene kant van het lampje doe je een draadje naar min van je accu en het andere ga je spanning zoeken Wink  Als het lampje gaat branden betekent het dat dat een + is en als die wegvalt als je je koplampen uitzet heb je het goede draadje te pakken.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 april 2009 12:13 AM
  [ # 17 ]

Let op!

Zoals ik in meerdere topics aan geef. Probeer de storingsmarge te verlagen door links en rechts te scheiden. Dus 2 relais, 2 zekeringen ed. Zo voorkom je dat alles uitvalt

Overigens heeft Hella hele mooie relais(voetje) waar ook gelijk de zekering in kan.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 april 2009 12:15 AM
  [ # 18 ]

Hoe meer relais, hoe meer kans op brakke verbindingen, hoe meer kans op storingen. Wel eens een xm gehad?? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 21 april 2009 12:58 AM
  [ # 19 ]
waterman771 schreef:

Hoe meer relais, hoe meer kans op brakke verbindingen, hoe meer kans op storingen. Wel eens een xm gehad?? Wink

nou durf ik niet in discussie te gaan met een SM-bezitter, maar je hebt van die mooie voetjes met plastic eromheen.. dat zal we deugdelijk zijn toch? ik heb een hele constructie in m’n ax zitten als vervanging voor het contactslot.. heel veel draadjes en relaitjes, in de stoppenkast geduwd Smile

2CV 1985

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 april 2009 01:14 AM
  [ # 20 ]

Hahaha discussie mag altijd hé Laughing

Ik ben van mening: hoe meer niet originele meuk, hoe meer kans op storingen. Ook de verlichting van de genoemde xm’s is met relais geschakeld… daar smelten de stekkers gewoon dwars door de plastic voet heen Shocked

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 21 april 2009 01:17 AM
  [ # 21 ]
waterman771 schreef:

Wel eens een xm gehad?? Wink

Nee. Ik heb een léuke auto Wink.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 21 april 2009 01:18 AM
  [ # 22 ]
raoel schreef:
waterman771 schreef:

Hoe meer relais, hoe meer kans op brakke verbindingen, hoe meer kans op storingen. Wel eens een xm gehad?? Wink

nou durf ik niet in discussie te gaan met een SM-bezitter

Niet zo onderdanig he? Wink

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 21 april 2009 01:24 AM
  [ # 23 ]
Hilko16TZI schreef:
raoel schreef:
waterman771 schreef:

Hoe meer relais, hoe meer kans op brakke verbindingen, hoe meer kans op storingen. Wel eens een xm gehad?? Wink

nou durf ik niet in discussie te gaan met een SM-bezitter

Niet zo onderdanig he? Wink

Zeker niet met dié pipo!  Wink

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 21 april 2009 01:38 AM
  [ # 24 ]
BasisBIX schreef:
Hilko16TZI schreef:
raoel schreef:
waterman771 schreef:

Hoe meer relais, hoe meer kans op brakke verbindingen, hoe meer kans op storingen. Wel eens een xm gehad?? Wink

nou durf ik niet in discussie te gaan met een SM-bezitter

Niet zo onderdanig he? Wink

Zeker niet met dié pipo!  Wink

Nou ok dan (alhoewel ik van mening ben dat als je een SM blijvend kan laten rijden je van goeie huize moet komen):

Type 1 lichtschakel schijnt een zwak punt te zijn, hoe origineel ook Wink relais lijkt mij dat een goeie oplossing. Vraag me dan af, bij zo’n XM: welke kant smelt door, die waar de stuurstroom doorgaat of de andere kant?

2CV 1985

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 april 2009 01:43 AM
  [ # 25 ]
waterman771 schreef:

Hahaha discussie mag altijd hé Laughing

Ik ben van mening: hoe meer niet originele meuk, hoe meer kans op storingen. Ook de verlichting van de genoemde xm’s is met relais geschakeld… daar smelten de stekkers gewoon dwars door de plastic voet heen Shocked

Ha fijn, een principiële discussie, daar hou ik van! Smile

Het is een feit dat meer componenten meer kans op storingen geeft.

Helaas, is er wel één ingreep nodig bij de BX-en van de 1e serie, en dat is een relais om de stroomsterkte door de (erg prullerige) lichtschakelaar te beperken. Dus enige toevoeging van componenten is helaas onvermijdelijk. Hoe minder je er toevoegt, hoe kleiner de (additionele) foutkans.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 april 2009 10:10 PM
  [ # 26 ]

Maar probleem is wel dat het lichtbeeld brak word als je schakellaar door smelt, en bij een relais dat al het licht uitvalt in een keer…

Leuk als je over een bochtig landweggetje zweeft.
Kans op meer storingen door een 2e relais ernaast, mits goed gemonteerd, is nihiel

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 25 april 2009 03:06 PM
  [ # 27 ]

En een belangrijke (en misschien domme) vraag (ik ga vandaag en anders morgen eraan klussen): Een van de draden moet direct naar de accu. Wat wordt daarmee bedoeld?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 25 april 2009 04:12 PM
  [ # 28 ]

Ik zoek nog antwoord op de bovenstaande vraag, maar intussen wil ik nog iets anders vragen. Ik kon hier in bilbao geen goede winkels vinden (zijn er natuurlijk wel, maar ik zag ze gewoon niet) en daar waar ze electronica hadden wisten ze niet wat een zwevende zekering is. Ik ga het nu maar bij conrad bestellen.

Nu heb ik ook nog een relais nogig, maar welke in godsnaam? Als ik bij conrad naar relais zoek voor de auto kan ik kiezen uit tientallen verschillende.

Een zwevende zekering heb ik er iig al gevonden.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 25 april 2009 07:14 PM
  [ # 29 ]
CitZX1.8iFurio schreef:

En een belangrijke (en misschien domme) vraag (ik ga vandaag en anders morgen eraan klussen): Een van de draden moet direct naar de accu. Wat wordt daarmee bedoeld?


Gewoon op de pluspool van je accu plaatsen met een zweefzekering ertussen Wink  De zekering moet zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden.
Voor een zweefzekering kan je ook 2 AMP stekkers nemen waar een zekering inpast en die goed isoleren Wink
Neem een simpel relais met 4 of 5 aansluiting. Zo 1 als op de foto van Patje hier eerder in dit topic Wink

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 april 2009 03:17 PM
  [ # 30 ]

naughty

Zweefzekeringen, zweefrelais onder een motorkap of los in een dashboard en zo wil men storingen vermijden….

Nou blijf er dan vanaf zou ik zeggen, dat is juist vragen om ellende.

Over zekeringen: Ik heb het al vaak gezegt; koplampen zijn normaal niet gezekerd om uitval te voorkomen, daarom zit er ook geen relais tussen. Juist om de foutmarge zo klein mogelijk te houden. Goed de schakellaar fikt er eens in de 15 - 20 jaar eruit, maar tja welke auto gaat normaal zolang mee.

Nogmaals rijd eens op een bochtig, donker landweggetje en schakel voor de grap je lampen eens uit en kijk eens hoe goed jij in het donker kan handellen, ben je tenminste voorbereid als je verlichting ineens uitvalt straks onderweg Twisted Evil

Tegenwoordig zekerd men wel, maar dan links en rechts appart, zo ook voor relais. 2 relais en 2 zekeringen. De kans dat dan echt alles in een keer uitvalt is nihiel. Wel verstandig, mocht je relais het ooit begeven, om ze alle 2 te vervangen want anders heb je kans de ander de volgende ronde begeeft.

Verders: verdiep je eens wat meer in de mogelijkheden. Ooit had ik eens inzage gevonden in de grote Hella Gids Online waar alles in stond met nummer en tekeningen in plaats van sumiere omschrijvingen over wat ze leveren.

Monteer ergens een fatsoenlijke zekering en relaiskast. Daf gebruikte vroeger iets wat lijkt op dit Foto is helaas brak. Allicht is er ergens iets op een sloop te vinden, er zijn diverse auto’s die een basis relais / zekeringskast voor koplampen onder de motorkap hebben. Kwestie van demonteren, en in je wagen plakken. Wel even je ervaring hier plaatsen, is wel zo leuk voor de rest.

In hoofdlijn blijft een ding duidelijk: Weet wat je doet en waar je mee bezig bent, geen verstand, blijf er dan vooral vanaf om erger te voorkomen Exclamation

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook