1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

Ax drama
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 379

Gepost: 21 april 2009 12:31 PM

Ik zit normaliter regelmatig op bx forum, maar nu het volgende.
Een vriend heeft een ax gekocht op mijn advies. Ik weet dat het hele fijne autootjes kunnnen zijn. Het is een 1.1 met 5 bak. Sinds de aanschaf wordt ik zo’n beetje elke dag gebeld door de vriend dat er weer wat kapot is aan dat ding.
Even op een rijtje:
Koplamp ligt gewoon los op de bumper
ruitenvloeistofpomp hangt los tegen het wiel te bungelen
ventilator slaat niet aan
olie in koelvloeistof
accu dood
hij gooit de koelvloeistof eruit door (waarschijnlijk) lekke koppakking

Hij heeft de auto voor 650 euro gekocht als eerste auto en als volkomen autoleek.

drie vragen:
Is dit te verhalen op autoverkoper?
Heeft het zin om bovenstaande problemen op te lossen?
Wat kost een koppakking vervangen?

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 april 2009 12:36 PM
  [ # 1 ]

klinkt als een beetje opgelicht Rolling Eyes

Al met al:
- koplamp los (even nieuwe klikdingen in de koplampen of andere koplampje erin drukken dat valt dus nog wel mee)
- ruitenvloeistofpomp terug stoppen
- ventilator, bekabeling nakijken (thermocontact “doorlussen”) zondig thermocontact vervangen
- olie in kvs (koppakking)
- accu vervangen
- kvs eruit (koppakking)

Al met al is de koppakking het ergste de rest valt nog wel mee, maar bekijk eerst maar is de algehele staat van de AX, ze kunnen goed rotten en als hij rot is met mischien nog wel meer gebreken zou ik de koppakking niet meer van vervangen.

kortom 650 was 400 euro te veel in mijn ogen..

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 492

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 21 april 2009 01:07 PM
  [ # 2 ]

Ja, jammer om te horen.. zijn heel betrouwbare autootjes, naar mijn ervaring. Hoeveel km zat erop?

En als de vorige eigenaar wist van de koppakking.. dan is het niet netjes om dit zonder te vertellen door te verkopen. Was het particulier of bedrijf?

2CV 1985

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 21 april 2009 01:21 PM
  [ # 3 ]

was een autobedrijfje in Zeist.

Het is waarschijnlijk als volgt gegaan.
Koelsysteem werkt niet naar behoren. (achteraf blijkt dat de ventilator niet aan slaat.
Met de auto is een lange rit gemaakt van 200 km.  (inclusief filerijden)
Waarschijnlijk is toen de koppakking kapot gegaan.

Ik weet niet in hoever zo’n verkoper nu weet wat hij verkoopt.

Profiel  

Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 21 april 2009 01:31 PM
  [ # 4 ]
Eric schreef:

was een autobedrijfje in Zeist.

Het is waarschijnlijk als volgt gegaan.
Koelsysteem werkt niet naar behoren. (achteraf blijkt dat de ventilator niet aan slaat.
Met de auto is een lange rit gemaakt van 200 km.  (inclusief filerijden)
Waarschijnlijk is toen de koppakking kapot gegaan.

Ik weet niet in hoever zo’n verkoper nu weet wat hij verkoopt.

Ik denk dat het er niet om gaat of zo’n verkoper weet wat hij verkoopt.
Als je een auto koopt bij een autobedrijf mag je er als leek van dat de verkoper als deskundige weet wat hij verkoopt. Als de lekke koppakking niet gemeld is door de verkoper dan is dit het bewust verzwijgen van informatie. Hier kun je hem op aanspreken.
Wat verder wel belangrijk is is met welke afspraken de koper de auto gekocht heeft. Met of zonder garantie, welke garanties, etc…
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk terug gaan naar de verkoper en hem met deze problemen confronteren en hem vragen hoe hij dit wil gaan oplossen. Succes

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 april 2009 01:43 PM
  [ # 5 ]

Tsja, juridisch gezien zal hij zeker rechten hebben. Check maar eens wat de ANWB er van zegt… Heeft hij een rechtsbijstandverzekering?

En toch denk ik dat het erg moeilijk is om bij wagens uit deze prijsklasse je recht te krijgen. De verkoper zal altijd zeggen dat je niet veel kunt verwachten voor zo’n prijsje, en dat is in zekere zin natuurlijk ook zo.
Hoe dan ook, wellicht valt er iets te regelen met de garage. Ik zou hem er gewoon rustig op aanspreken. Misschien heeft hij wel iets anders staan waarmee een deal kan worden gesloten.
Maar ik verwacht dat hier sprake is van een portie duur leergeld…. kortom, neem altijd iemand met verstand van wagens mee, en helemaal in dit segment, en dan zul je zien dat er dan best leuk spul te halen is!

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 april 2009 02:15 PM
  [ # 6 ]

Het hangt heel erg van de leeftijd af, en de km stand. Als de gebreken ‘normaal’ zouden kunnen zijn voor een auto van die leeftijd en km stand, en je hebt de auto zonder garantie gekocht,  valt de autoverkoper juridisch niets te verwijten. Het wordt lastig bij de discussie of een lekke koppakking ‘normaal’ kan worden geacht voor een auto in die staat, maar ik denk dat je bij een oudere auto van 650 euro een lekke koppakking niet als dusdanig onmogelijk of onredelijk wordt geacht dat je hier juridisch iets mee kan beginnen. Of het netjes was van de verkoper is natuurlijk een tweede.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 21 april 2009 02:25 PM
  [ # 7 ]

km stand is 140.000 uit 1993. Een lekke koppakking is nooit normaal. Een auto met lekke koppakking hoort op de sloop.

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 april 2009 02:52 PM
  [ # 8 ]

140.000 km is weinig voor een AX. Rond dat aantal km’s beginnen ze trouwens toch altijd olie te lekken door de kop op het beruchte hoekje. Dus dan is dat meteen voorkomen…

Als de auto hard is, er goed uitziet en goed rijdt, dan zou ik proberen ‘m opgelapt te krijgen. Ik heb op dit forum al meerdere draadjes gezien waarbij de ene de andere hielp in ruil voor een goede dagverzorging, onder andere met het vervangen van een koppakking van een TU…

Van de verkoper zou ik niet te veel verwachten. Dit is er weer zo een die de het vooroordeel van de oplichtende autoverkoper bevestigt. Jammer is dat. Rolling Eyes
Ik zou nog wel even proberen of er een schadevergoedinkje uit valt te halen. Al was het maar om ‘m bovenstaande nog even flink om zijn neus te wrijven.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 21 april 2009 03:25 PM
  [ # 9 ]
Eric schreef:

km stand is 140.000 uit 1993. Een lekke koppakking is nooit normaal. Een auto met lekke koppakking hoort op de sloop.

Kan niet gezegd worden. Kan een lekke koppakking optreden bij een auto van 16 jaar oud en 140,000? Ja dat kan. Zelfs al heb je je altijd keurig netjes aan alle voorschriften en onderhoudsbeurten gehouden. Is het dan direkt een sloper? Nee, zeker niet, en al helemaal geen AX, want veel werk is het niet, en daar moeten de koppakkingen vaan gedaan worden alleen al vanwege dat reeds genoemde beruchte olie lekkage’tje.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 april 2009 03:30 PM
  [ # 10 ]
Midfriesland schreef:

140.000 km is weinig voor een AX.

Dat kun je niet zo stellen. 1.4 ton aan stadskilometers is veel en 2.5 ton aan snelwegkilometers kan weinig zijn.

Profiel  

Eric
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 21 april 2009 03:33 PM
  [ # 11 ]

even wat betreft die olie in de kvs.
is dat genoeg om te weten of de koppakking finito is?
Er kwam namenlijk geen witte rook uit de uitlaat.
Dus er komt wel olie in kvs maar geen kvs in verbrandingsruimte. Maar er staat wel druk van zuigers op kvs want hij kiept het er bij de radiator uit.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 21 april 2009 04:13 PM
  [ # 12 ]
Eric schreef:

Een lekke koppakking is nooit normaal.

Bij een TU is de koppakking wel een zwak punt, lees de diverse topics er maar eens op na.
Als ze echt doorgeslagen is naar een oliekanaal is vervangen de enige optie…

Een auto met lekke koppakking hoort op de sloop.

Nounounou….that’s a bit harsh.
Zoals gemeld mag dat na 15+ jaar wel een keer worden verwacht, bovendien is het vervangen van een koppakking op een TU-blok redelijk appeltje-eitje.
Goed te doen op een mooie zaterdag, zeker met wat hulp (en ervaring).
Belangrijker is inderdaad de oorzaak verhelpen (thermoschakelaar in radiateur of slecht contact hiervan), anders zit je er zó weer an…
En voor 650 euri kun je een redelijk autootje verwachten, maar geen wonderen.
Alles valt en staat met onderhoud…
Kijk eerst eens wat je met de handelaar kunt regelen; kom je er niet uit kun je verdere stappen overwegen.
En ja: AX-jes zijn behoorlijk bulletproof..
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 21 april 2009 08:40 PM
  [ # 13 ]
Eric schreef:

. Een auto met lekke koppakking hoort op de sloop.

Wat is dit voor iets doms?? Je kunt hem toch gewoon repareren?

En voor de rest , auto heeft zijn leeftijd en de prijs is er ook na dat er iets aan kan en mag mankeren. Een nieuwe fiets is nog duurder.

Dus , gewoon repareren en verder rijden.

Profiel  

GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1656

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 april 2009 10:05 PM
  [ # 14 ]

Alles wat verkocht word moet een 2 maanden functioneren zonder ernstige gebreken volgens de wet. Ook al is de wagen verkocht zonder garantie. Slijtage onderdelen zoals dynamo waterdomp startmotor ed ed vallen erbuiten.

Vraag is en was de kop lek op moment van aankoop. Tja daar heb je een onderzoeksplicht in. Koper is immers in staat gesteld om een auto uitgebreid te bezichtigen en als die het niet wist omdat die een leek is, dan had die maar een expert mee moeten nemen.

Dan is er nog de prijs kwaliteit kwestie. Gezien de leeftijd van de wagen kan je iets verwachten, daar is de prijs ook naar. Niet te hoog niet te laag. Dus voor de prijs mag je geen auto met een lekke koppakking verwachten, dan had de prijs eerder 100 tot max 250 geweest.

Maar ja hoe ga jij aantonen dat de wagen een lekke koppaking had?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4303

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 21 april 2009 10:07 PM
  [ # 15 ]
GoodOldDiesel schreef:

Maar ja hoe ga jij aantonen dat de wagen een lekke koppaking had?

Niet.

Profiel  

1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook