1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
terugschakelen automaat tijdens rijden met caravan
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 21 april 2009 01:28 AM

Ik ga deze zomer met de xm met automatischeversnellingsbak richting Spanje Very Happy
Heb nooit eerder een automaat gereden en mijn vraag is kun je gewoon terugschakelen tijdens het rijden?
Moet met de caravan regelmatig flink wat hoogteverschillen overbruggen , moet er dan handmatig worden teruggeschakeld?

Profiel  
 
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 21 april 2009 02:27 AM
  [ # 1 ]

goede site over caravans trekken :  http://www.caravantrekker.nl/

zelf trek ik al jaren een caravan met mijn andere auto met automaat ,
chevrolet ( V8 /5,7 liter op lpg) 460 000 km met de zelfde motor en zelfde automaat. 
het zwakke punt van een automaat is warmteontwikkeling /hitte. 
een extra oliekoeler is een aanrader denk ik( zo die al niet voorzien is ? )
terugschakelen doe ik ook altijd , hogere toeren /minder belasting /minder hitte.  ook matig ik mijn snelheid bij het klimmen , t is toch vakantie . ook terugschakelen bij t dalen niet vergeten ! veiliger !
automaat olie word bij mij ververst na de vakantie , zo rij ik niet het ganse jaar met erg belaste (bruine ) olie . veel leesplezier !

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 april 2009 11:16 AM
  [ # 2 ]

Terugschakelen kan gewoon tijdens het rijden hoor! En zeker doen! Vooral bij het afdalen. Kies de versnelling en de snelheid zo bij elkaar dat je (bijna) niet hoeft bij te remmen.

Bij stijgen hoef ik (zonder sleurhut Wink ) nooit terug te schakelen, dat doet de automaat zelf wel. Maar hoe dat met caravan is, weet ik niet. Als je weet dat je toch in 2 of 3 naar boven gaat, kan je hem natuurlijk ook handmatig daarin zetten. Dat voorkomt dat de automaat ineens opschakelt en dat je daardoor stil valt.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 21 april 2009 12:08 PM
  [ # 3 ]
marnixm schreef:

terugschakelen doe ik ook altijd , hogere toeren /minder belasting /minder hitte.


Ik rij al 15 jaar automaat, maar bovenstaande moet je mij maar eens uitleggen, ik kan het niet rijmen Confused  Confused

 


En de XM heeft standaard een oliekoeler voor de automaat, anders zou deze al die vrijvingswarmte sowieso niet overleven.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 april 2009 01:35 PM
  [ # 4 ]
Mark Nijenhuis schreef:

En de XM heeft standaard een oliekoeler voor de automaat, anders zou deze al die vrijvingswarmte sowieso niet overleven.

Niet voor alle typen. Mijn 2 liter 16v heeft geen oliekoeler. De 2.1td heeft het wel dacht ik.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 april 2009 01:36 PM
  [ # 5 ]
par eXeMple! schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

En de XM heeft standaard een oliekoeler voor de automaat, anders zou deze al die vrijvingswarmte sowieso niet overleven.

Niet voor alle typen. ... De 2.1td heeft het wel dacht ik.

klopt

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 21 april 2009 02:45 PM
  [ # 6 ]
Brian schreef:
par eXeMple! schreef:
Mark Nijenhuis schreef:

En de XM heeft standaard een oliekoeler voor de automaat, anders zou deze al die vrijvingswarmte sowieso niet overleven.

Niet voor alle typen. ... De 2.1td heeft het wel dacht ik.

klopt

Sry, [boetekleed aantrek modus]

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 april 2009 03:23 PM
  [ # 7 ]

de TCT ook, het is zelfs een warmtewisselaar op je watersysteem ipv een oliekoeler Smile (klein detail Wink)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 21 april 2009 05:36 PM
  [ # 8 ]

Ik heb begrepen dat je ook bergop het beste met de hand kan schakelen…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
marnixm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-2009

Gepost: 21 april 2009 11:31 PM
  [ # 9 ]

@Mark,
gesteld dat het gaat over een automaat met koppelomvormer (xm?)
bij het klimmen stijgt de belasting automatisch , dat is gewoon voelbaar . wat er dan gebeurt is dat het onderdeel dat de meeste warmte produceert bijspringt wegens het optreden van slip(de koppelomvormer) .

bij het terugschakkelen verhoogt het toerental , de olie pompt sneller rond en door de koeler en tevens neemt het slippen af en ontwikkeld daardoor minder warmte . de meeste moderne bakken hebben ook een electrische lock-up om brandstof te besparen , de uitgaande as (cardan) en de ingaande worden vergrendeld , de krukas van de auto draait dan precies hetzelfde toerental als de aandrijfas(1op1). de automaat probeerd de verbinding in stand te houden daardoor wordt de koppelomvormer gedwongen tussen te komen. zakt het toerental toch zal de bak automatisch terugschakelen. 

als bij een xm de automatische bak gekoeld word door het water (zoals bij een amerikaan) is een extra oliekoeler zeker aan te raden . anders kan de olie nooit lager gekoeld worden dan de watertemperatuur. want dat de olie door de waterradiator stroomt betekend niet automatisch dat de olie tot 90 graden kan gekoeld worden. 
de oliekoeler wordt dan ook na de radiator doorstroming gemonteerd .
extra koeling.  bij nieuwe amerikaanse wagens verkopen ze als optie een “towpack” dat bestaat uit een trekhaak en de altijd inbegrepen oliekoeler.

+ volgens een specialist in automaatbakken is het bij de zf bakken heel belangrijk dat de kabel in zijn omhulsel net op spanning staat , zonder speling . tevens schijnen het heel goede bakken te zijn mits regelmatig onderhoud .(verse olie)

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 22 april 2009 02:26 AM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de heldere uitleg Wink

Profiel  
 
bsa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 27-03-2009

Gepost: 22 april 2009 03:12 AM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de reacties,
Hiervoor had ik een renault espace met handbak maar als ik flink bergop moet met de caravan dan laat ik m altijd veel toeren draaien.
Ik heb 2 radiators in de xm , ik neem aan dat er dus een extra oliekoeler inzit?

Arjan

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 22 april 2009 09:50 AM
  [ # 12 ]

Mmm hoewel het mijn topic niet is, vrees ik dat het mij toch iets te technisch is. Is het nu wel of niet nodig om bergop de automaat in 1 of 2 vast te zetten, afhankelijk van de helling. Of kun je de bak zelf zijn werk laten doen? Bergaf in de versnelling lijkt me wel handig voor het afremmen op de motor.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 april 2009 11:26 AM
  [ # 13 ]
XMTurboCT schreef:

Is het nu wel of niet nodig om bergop de automaat in 1 of 2 vast te zetten, afhankelijk van de helling.

Ik zou het wel doen, zeker met een caravan er achter.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 22 april 2009 12:53 PM
  [ # 14 ]

Is het nu wel of niet nodig om bergop de automaat in 1 of 2 vast te zetten, afhankelijk van de helling

Zeker wel… als je de automaat z’n werk laat doen, wil ie bij 2000 toeren ofzo al opschakelen. En dat wil je nou juist niet, dus moet je zorgen dat ie niet verder dan 2 (meestal) schakelt. En voor bergaf geldt hetzelfde: als je de automaat z’n werk laat doen, wil ie ook opschakelen. en dan ga je met weinig toeren en dus weinig motorremming naar beneden.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 april 2009 01:32 PM
  [ # 15 ]
bsa schreef:

Ik heb 2 radiators in de xm , ik neem aan dat er dus een extra oliekoeler inzit?

Arjan

De automaat heeft geen radiator, maar een warmtewisselaar op het waternetwerk aangesloten.
Waarschijnlijk heb je airco aan boord, en zie jeje condensor zitten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook