Spookvering ?
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 08 juli 2005 12:22 AM

Soms heb ik het idee dat de ene keer mijn Xantia comfortabeler rijdt dan de andere keer, is dit een citroen probleempje? Ook zakt de Xantia de ene keer gelijk na het uitstappen en de andere keer blijft die hoog op z’n pootjes staan.
Verder begint hij sinds een dag of 3 terug in 1 keer spontaan te trillen in het stuur tussen 100 en 120 km p/uur. Lhm is bij 160.000 vervangen en de auto staat nu op 196.000. Is de LHm nu weer aan vervanging toe soms?  :brug

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 08 juli 2005 10:58 AM
  [ # 1 ]

Hoogtereglaar misschien?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 08 juli 2005 02:17 PM
  [ # 2 ]

De hoogteregelaar werkt naar behoren. Tenminste, hij gaat netjes omlaag en omhoog. Ik gebruik deze verder ook niet.

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 08 juli 2005 03:10 PM
  [ # 3 ]

Hier zijn al wat discussies over gevoerd, en de meningen verschillen, maar goed: mijn Xant heeft dat ook al vanaf het moment dat ik ‘m heb (januari ‘04 en kort daarna bollen vervangen, dus daar kan het niet aan liggen). Bandenman van Euromaster houdt het op het sterk “cuppen” van achterbanden bij Xantia’s (er komen dus uithollingen in de randen), waardoor ze gaan slaan bij bepaalde snelheden/frequenties.
Aangezien het volgens de bewuste bandenboer bij meer Citroëns voorkomt -ook bij een C5 die daar toevallig stond, en die hij me liet zien, heb ik de neiging om hier waarde aan te hechten (bedrijf staat als betrouwbaar en deskundig bekend). Oplossing die voorgesteld werd was in mijn geval de achterbanden (nog meer dan 50% OK overigens) te vervangen, de voorbanden (nog veel meer profiel) nar achteren en nieuwe banden voor. Op het moment dat de voorbanden halfsleets zijn , weer naar achteren enz enz.
Wel prijzig en op het moment kwam het me even niet uit. Bovendien rij ik er al een hele tijd mee rond en is het verschijnsel ook niet de hele tijd merkbaar, hangt van de weg en nog veel meer af geloof ik. Maar als het werkelijk het hele verhaal is, waarom hoor ik er dan niet veel meer Xantiarijders over klagen? Er is een topic over (zoeken leverde mij toen ook wat op, maar ik weet nu niet meer welk topic het was)

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 11 juli 2005 02:00 AM
  [ # 4 ]

Cuppen is een rijstijl of uitlijn kwestie. Hele volksstammen hebben er geen last van. Het is heus niet bij alle Xantias of alle autos met getrokken draagarmen (3/4 van alle Franse auto’s zo’n beetje).

Het is wel zoiets waarvan ik nog nooit een goeie uitleg heb gelezen of gehoord hoe cuppen nou werkelijk precies komt. Het is een soort heen en weer wrikken/wringen wat dat slijtagepatroon moet veroorzaken, maar hoe dat ontstaat?

Feit is wel dat sommige mensen er continu mee tobben en anderen nooit last hebben (met dezelfde autos soms…)

Ik ben er zo eentje die er nooit last mee heeft… misschien omdat ik de banden af en toe even “afvlak” Razz

Overigens kan het profiel van een gecupte band ook afgedraaid worden (“shaving”), dan hoef je geen goeie banden weg te gooien alleen maar omdat ze gecupt zijn.

Marcel

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 11 juli 2005 02:00 PM
  [ # 5 ]

Mmm..ook weer een aannemelijk verhaal. Ik werd er met deze Xantia ook voor het eerst mee geconfronteerd, en ik heb in de afgelopen 25 jaar allerhande nieuwe en gebruikte auto’s gehad. Mogelijk dat het een erfenisje van de vorige eigenaar is, en dat ik er voorgoed van verlost ben als ik banden vervangen heb bij deze Xant   Rolling Eyes

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 11 juli 2005 05:45 PM
  [ # 6 ]

Daar heb je een goeie kans op.

Ik zou ook helemaal niet gek staan te kijken als cuppen een zichzelf versterkend iets is. Dus als het patroon er eenmaal in zit, dat de banden dan juist zodanig gaan wringen dat het alleen maar erger wordt.

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 12 juli 2005 12:42 AM
  [ # 7 ]

Stomme vraag misschien…........  maar een keer een “burn-out” maken zou dan kunnen helpen?  :burninhell

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 12 juli 2005 02:14 AM
  [ # 8 ]

Moet je ze wel eerst voorop zetten Very Happy

In feite is dat dan “shaving” wat je doet maar echt hard gaat het niet en heel best voor je koppeling/versnellingsbak/assen is het ook niet.

Mogelijk? ja… praktisch? nee…

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Dagobert II
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 12 juli 2005 10:52 PM
  [ # 9 ]

Ralph,

Onze Xantia voelt soms ook wat stugger aan. De besturing gaat dan ook wat zwaarder en ik heb het idee dat ik de rem harder moet trappen. Na een tijdje is het weg. Verder doet hij het prima, dus ik maak me er geen zorgen om. T.z.t. laat ik de bollen nakijken.

Michaël,

Xantia 1.8 X, 1993,ORGA 5996,Opera Rouge, 185.000 km,  http://www.xantiaclub.net lid, kentekenplaathouder,
Er is meer dan Xantia alleen…

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 14 juli 2005 09:47 PM
  [ # 10 ]

Nou Dagobert, remmen doet mijn Xantia als een tiet. Ook de besturing is super. Ik moet nog ff wachten op het schip met geld dat binnenkort binnen komt Rolling Eyes  en dan de bollen maars laten checken/vervangen.

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 14 juli 2005 09:49 PM
  [ # 11 ]
zandvoorta schreef:

Hoogtereglaar misschien?


Ik dacht trouwens dat je een xantia in elke hoogte kon zetten die je maar wilde. Maar das helemaal niet zo. alleen maar normaal, laag of hoog.

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 30 juli 2006 09:09 PM
  [ # 12 ]

nou je bollen zijn goed hoor,maar heeft jouw auto ook hulpbollen voor een stugge rijstand?
Ik had hiervoor een XM en die deed dit ook, bij de specialist geweest en met een extra draad? probleem opgelost, dus electrisch probleem.

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 01 augustus 2006 04:19 AM
  [ # 13 ]

Als je bollen minder worden merk je dit inderdaad aan de vering die stugger wordt. Hulpbollen voor een stugge rijstand zegt me niet zo veel, misschien hydroactive?? Ik lees hier steeds dat de hoogteregelaars goed zijn omdat je ‘m in de laagste en hoogste stand kunt zetten. De hoogteregelaar doet meer dan dat, als je op de trekhaak gaat staan moet ‘ie er ook voor zorgen dat de auto zijn rijstand automatisch weer opzoekt. Als de hoogteregelaar vervuild is kan dit voor een zeer oncomfortabel rijgedrag zorgen. De achterste hoogteregelaar wil wel eens wat vervuiling aantrekken, laat dit dus eens bij een gespecialiseerd bedrijf bekijken. (bij Chyparse is ‘t niet eens zo duur)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 augustus 2006 05:03 AM
  [ # 14 ]
web schreef:

Cuppen is een rijstijl of uitlijn kwestie. Hele volksstammen hebben er geen last van.

Dit is in zijn geheel niet waar. Er zijn wagens die simpelweg niet met bepaalde banden overweg kunnen met als gevolg; cuppen.
Ik heb hier zelf ook last van gehad in een van mijn vorige wagens. De overstap naar een ander merk band was de oplossing. Ik heb er daarna nimmer meer last van gehad, maar nog wel een ton gereden.
Dit alles overigens zonder een uitlijnbeurt en verandering van rijstijl.

Profiel  
 
Ralph
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 12-04-2005

Gepost: 01 augustus 2006 11:43 PM
  [ # 15 ]

Onlags is mijn Xantia naar de garage geweest en toen waren de problemen verholpen. Hij zakte weer netjes na het uitstappen en geen gekraak meer bij het starten in de veerbol(len). Nu 2 maanden later gaat hij weer stugger veren (soms) en blijft hij langer in de rijstand staan nadat ik allang ben uitgestapt. vreemd niet waar… ik ben dit onderwerp begonnen… maar nu is het probleem er weer Sad

Xantia 1.9 TD Break

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook