1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Mijn 11RE Open Kap TE KOOP…- laatste bericht lezen…
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 640

Gepost: 18 april 2009 08:04 PM

Hoi allemaal,

Ik heb een VISA 11RE Open Kap.
Ik heb de auto aan de praat gekregen in een half uurtje enkele maanden geleden.
Verder heb ik de auto tijdens mijn verhuizing ook op eigen kracht 5 kilometer verplaatst.

Hoe heb ik hem de eerste keer gestart:
-Met accukabels met BX, de lampjes in het dashboard gingen branden, dus er was stroom. Starten werkte niet, paar tikjes op de startmotor en na een tijdje startte de VISA.
-Tweede keer precies hetzelfde en zelfs vijf kilometer gereden.

Als de auto die de startstroom levert afgekoppeld wordt lijkt de VISA nadat je hem hebt afgezet dood…geen kik en geen lampjes.
Dit zou duiden op kapotte accu dacht ik.
Startmotor is dus ook slecht zo blijkt uit de tikjes die ik erop moest geven.

Vandaag een geladen accu (die volgens de lader vol was) erin gezet, maar slechts de benzinemeter leek enigszins leven te vertonen.
Starten deed niks, geen kik.
Nu dacht ik, zou de dynamo ook kapot zijn dan?

Iemand ideeën? Of testjes die ik kan doen?
De dynamo ligt er inmiddels uit en die ziet er ook redelijk dood uit…
Het betreft een Motorola 14V/35A?
Nu heb ik wel twee dynamo’s liggen, maar dat zijn BX dynamo’s maakt dat buiten de poelie uit?

Graag hoor ik iets van jullie.

Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  

benson
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150

- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Gepost: 18 april 2009 08:23 PM
  [ # 1 ]

Heb je het startrelais al bekeken.
Dat wil wel eens aanslag hebben na een poos niet gedaan te hebben.
Als je een er een tik er bovenop geeft wil alles ook wel eens tot leven komen.

Volgens mij moet een dynamo uit een BX kunnen, maar ben niet zeker.

succes

C-15D & Berlingo

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 april 2009 08:41 PM
  [ # 2 ]

Vreemd dat de auto met accu helemaal geen lampje of kik geeft en de laatste keer met accukabels van andere auto wel…

Op de BX-dynamo’s staat 12V/50A en 12V/80A?

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

Profiel  

Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 18 april 2009 09:47 PM
  [ # 3 ]

Kijk ook even de zekering na want daar had ik ook problemen mee Razz dacht toen ook dat me dynamo kapot was. maar het was 1 zekering :S

Profiel  

Chrono84
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99

- Visa Chrono
- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 18 april 2009 09:55 PM
  [ # 4 ]

Als de auto die de startstroom levert afgekoppeld wordt lijkt de VISA nadat je hem hebt afgezet dood…geen kik en geen lampjes.

Ik zou hieruit concluderen dat er buiten de startmotor van de Visa niets met het electrische circuit mis is. Mijn gedachten gaan eerder uit naar een rotte accu (ook de volgens de lader volle accu vertrouw ik niet). Bij een oude accu kun je misschien wel 12 volt meten over de polen, maar kan de accu de stroom niet meer leveren om de wagen te starten of zelfs wat lampjes te laten branden…
TIP Exclamation  GA DE STROOM NIET MET JE MULTIMETERTJE METEN  Exclamation Bij een goede accu kunnen er hoge stromen gaan lopen die de multimeter niet aankunnen.

Als je nu eens als proef de accu uit de BX (die neem ik aan wel normaal start op deze accu) haalt en deze in de Visa aansluit en dan het contact aanzet… Waarschijnlijk branden dan alle controle lampjes in het dashboard wel ineens en zal de benzinemeter (als er benzine in de tank zit Confused ) ook uitslaan.
Als je hierna de Visa start, na een klap op de startmotor te hebben gegeven Laughing , even met een multimeter op “DC” stand de spanning over de accupolen meten. Deze zal bij een verhoogd toerental ergens tussen de 13 á 14 volt moeten liggen. Als dit zo is dan laadt de dynamo in ieder geval wel netjes de accu en is alles misschien wel opgelost met een nieuwe accu.

Ik hoop dat dit je helpt.

http://www.mijnalbum.nl/Album-HATT6EVF en http://www.mijnalbum.nl/Album=LPT664RG

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 april 2009 11:20 PM
  [ # 5 ]

@Pimperklaas,

Ik zal één en ander eens nalopen.

@Chrono84,
Ik zal inderdaad eens een accu uit een werkende cit van mij pakken en testen.
Die 2e accu die ik testte deed het in mijn GSA tot voor kort nog wel, maar die heb ik er leeg uitgehaald en opgeladen. Misschien is die inderdaad slecht dan.
Is het geen risico om een goede accu te plaatsen? Kan die kapot gaan om de één of andere reden?
Eigenlijk dacht ik ongeveer hetzelfde als jij over het elektrisch circuit toen ik met accukabels lampjes had!
Nu met die tweede accu dus alleen een benzinemeter die ging werken, dus wellicht te weinig power op de accu.
Meten heb ik niet gedaan, heb hem alleen aan de acculader gehangen en die gaf aan “Full” dus ja. Misschien dat hij dat bij kapotte accu’s ook doet ja, want de originele accu die volgens mij dood is geeft ook “Full” aan.

Hoe is het dan mogelijk dat je middels accukabels wel een auto kan starten als de accu dood is? En hoe kan het dat ik 5 kilometer reed met kapotte accu en wellicht kapotte dynamo?
Toen de vijf kilometer erop zaten, en ik de motor afzette was hij wederom dood en gaf geen kik. Accu lijkt me dus sowieso kapot ja.

De dynamo ziet er dusdanig slecht uit dat ik die ook niet verwacht. Hij bestaat bijna uit 1 blok corrosie. Kun je zo’n ding ook los testen? Ik heb hem nu hier naast me op het bureau liggen namelijk…

Hans Arrow

Profiel  

Chrono84
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99

- Visa Chrono
- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 18 april 2009 11:54 PM
  [ # 6 ]

Het wel starten van de Visa als deze middels accukabels is aangesloten op een andere goede accu is goed mogelijk omdat deze eigenlijk al het werk van de zwakke / kapotte accu overneemt.

Dat je 5 kilometer met een kapotte accu kunt rijden geeft eigenlijk volgens mij ook al aan dat je dynamo oké is… Deze zorgt er normaal voor dat de accu opgeladen wordt tijdens het rijden. In jouw geval heeft hij ook alle stroom geleverd die nodig was voor het rijden (ontsteking, verlichting enz).
Een lege accu krijg je niet vol met 5 kilometer rijden, maar je zou toch wel meer, kortstondige, actie uit de accu mogen verwachten…

Ik zet in op een kapotte accu Wink

http://www.mijnalbum.nl/Album-HATT6EVF en http://www.mijnalbum.nl/Album=LPT664RG

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 19 april 2009 01:33 AM
  [ # 7 ]

Oké, binnenkort meer…

Hans

Profiel  

djmoqua
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1129

- Visa 11RE S6
Gepost: 22 april 2009 08:37 PM
  [ # 8 ]

Spannend!

Wel leuk dat je ook een OPEN KAP hebt, Hans! Ik heb toevallig net mijn dynamo vervangen. Dat is ook nog een hele kunst, want ze zijn er niet veel meer (het vinden van een dynamo bedoel ik, vervangen is in 20 minuutjes gepiept zonder rateldoppenset). Ik had namelijk in eerste instantie een verkeerde dynamo meegekregen op de sloop (precies het spiegelbeeld Confused ).

Maar als ik het zo hoor, zou het heel goed aan de accu kunnen liggen.

"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 april 2009 09:11 PM
  [ # 9 ]

Van het weekend meer denk ik…

Hans Wink

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 22 april 2009 09:26 PM
  [ # 10 ]

interessant topic dit Very Happy

Zodra ik mijn découvrable een beetje gesloopt heb (je moet eerst de rotte spullen eraf halen om er iets moois van te kunnen maken Laughing ) ga ik ook eens naar de techniek kijken, eens zien of er nog leven zit i/d motor, vooralsnog doet ie met een volle (niet zekerste weten goede) accu helemaal niets, noppes, nihil… Maar goed, daar ga ik nu m`n knappe kop niet over breken, komt tijd, komt raad!

Tot dan zal ik het topic gewoon lekker volgen, ik kan volgens mij toch niet zo heel veel zinnigs toevoegen hier Wink

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

djmoqua
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1129

- Visa 11RE S6
Gepost: 22 april 2009 09:40 PM
  [ # 11 ]

Soms is onzin toevoegen ook weleens leuk. Wink

Maargoed, Hans, keep us posted!

"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 31 juli 2009 01:14 PM
  [ # 12 ]

Zow, inmiddels een heleboel onderdelen rijker!

In Limburg even een XM vol met VISA-stuff gehaald waaronder nog meer dynamo’s en natuurlijk de benodigde startmotor, 2 zelfs!

Verder een nieuwe accu aangeschaft en als het goed is zouden vandaag de velgen gespoten in de voortuin belanden zo zei de maat van mij die dat viavia aan het regelen was.

Kleur is nog een beetje spannend want hij dacht dat de medelanders die dat zouden regelen hem een beetje verkeerd begrepen zouden hebben. Toen hij namelijk gisteren door de niet echt schone ramen van de spuiterij probeerde te kijken of ze klaar waren ontdekte hij een set in wit en een set in rood Rolling Eyes

Waarschijnlijk was het rood een soort menie ofzo en zijn de anderen wit.
Wit met rood matched wel denk ik en de andere moet ik dan zelf even van de juiste kleur voorzien denk ik.
Voordeel is wel dat ze nu alleen gestraald zijn en gespoten.

Als de ene set naar wens is laat ik er morgen maar meteen bandjes omheen zetten en dan kan ik de VISA even uit de tuin zetten voor het hoognodige tuinonderhoud… Surprisedops:

Vervolgens zou ik meteen even die dynamo, startmotor en accu kunnen vervangen en dan zou hij theoretisch weer goed moeten starten…

Ben benieuwd.

Nog iemand wielbouten voor van die aluvelgjes liggen toevallig?

Hans Arrow

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 02 augustus 2009 06:25 PM
  [ # 13 ]

Inmiddels de stalen velgen van een laagje zilvergrijs voorzien. Helaas waren ze niet zo strak als ik had verwacht, maar de roest lijkt weg en ze staan in een goede laag menie ofzo.
Beetje bijschuren dan maar, want hier en daar toch nog wat oneffenheden…

Inmiddels zijn ze naar binnen verplaatst haha.

En hier dan de andere velgen…alu en gestraald, nu wat ruwig, dus zal ze moeten polijsten of schuren ben ik bang…
Iemand tips?

Als iemand leuke banden heeft TRX voor leuke prijs dan hoor ik het graag.
Eventueel kunnen ze ook zonder band in de verkoop als ik de stalen ga monteren.

Hans
Arrow

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 02 augustus 2009 11:25 PM
  [ # 14 ]

Zet eens een laag blank hoogglans lak op de stalen velgen, je zult blij verrast zijn met het resultaat.
Kleur zwakt iets af maar het ziet er net echter uit.
Idea

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 03 september 2009 01:23 AM
  [ # 15 ]

Zow…

Vanmorgen even een nieuwe dynamo erin gehangen en een nieuwe accu en na een paar keer starten startte hij!

Hij loopt dus nu weer.
Momenteel op de velgen van DJ Mogua (Ga zaterdag een eerste aanzet doen de tuin aan te pakken).

Verder alvast een nieuw voorlampunit erin gezet en morgen ga ik alle onderdelen er even uithalen en in de schuur leggen.

Dan nog een achterlichtunit en misschien dat ik hem dan alvast bij de garage zet voor een keuring!

Hans Arrow

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook