![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_354.jpg)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn cruise control in de XM accelereert langzaam. Als ik die op 140km/h heb staan, en ik restore de snelheid als ik 110 rijd, dan duurt het best wel lang voor die weer op snelheid is. Is daar iets aan te veranderen? In nieuwe auto’s gaat dat een stuk sneller!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik denk het niet, nieuwere auto’s zijn vaak uitgerust met een elektronisch gaspedaal, waarbij er geen gaskabel meer is. Bij het hervatten van de vooringestelde snelheid word er volgens mij dan (vol)gas gegeven door de computer. Mijn vorige peug 307 cc deed precies hetzelfde, de automaat schakelde zelfs direct 1 of 2 versnellingen terug.
Als je een cruisecontrol volgens het oude systeem hebt (vaccum of elektrisch) word deze geleidelijk aangetrokken tot de ingestelde snelheid is bereikt
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_354.jpg)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mark Nijenhuis schreef:Ik denk het niet, nieuwere auto’s zijn vaak uitgerust met een elektronisch gaspedaal, waarbij er geen gaskabel meer is. Bij het hervatten van de vooringestelde snelheid word er volgens mij dan (vol)gas gegeven door de computer. Mijn vorige peug 307 cc deed precies hetzelfde, de automaat schakelde zelfs direct 1 of 2 versnellingen terug.
Als je een cruisecontrol volgens het oude systeem hebt (vaccum of elektrisch) word deze geleidelijk aangetrokken tot de ingestelde snelheid is bereikt
Klopt, je voelt idd het gaspedaal gaan. Maar wellicht is een schoef aanwezig waardoor je dit wat sneller kan laten verlopen (en dus ook wat minder efficient)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.
eens een xm, altijd een xm!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_354.jpg)
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik heb een originele cruise control.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3163.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
laatste auto schreef:ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.
In het inlaatspruitstuk is er relatief veel vacuum aanwezig bij hoge snelheden. Het vacuumdoosje kan makkelijk bedient worden, de veerstijfheid van het membraan is reltief laag .
De PRV V6 24v heeft soortgelijke vacuumdoosjes om de inlaattraject lengte te vergroten en die worden juist bedient bij 4000tr/min en 5000tr/min wat ook overeenkomt met hoge snelheden .
Het kan best zijn dat het vacuumdoosje of het slangetje een beetje lekt en daardoor niet goed wordt bediend.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
laatste auto schreef:ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.
Ik zeg het even uit mijn hoofd, heb geen schema’s bij de hand maar volgens mij heeft de XM voor de cruisecontrol een aparte vacuumpomp heeft dus niets met je snelheid te maken. Systeem even controleren op lekkages en de spanning van de cc kabel controleren zou ik zeggen.
Vroemmmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
XM heeft idd een losse vacuumpomp erop zitten.
T zou kunnen dat deze systemen gewoon niet volgas gaat maar gewoon naar de gasklep hoek die benodigd is om 140 te halen. Als dat vanaf 110 maar een marginaal verschil is in gasklepstand zal deze idd niet zoveel extra versnellen. Ik denk dat het verschil om van 50 naar bijv 140 te gaan wel als ‘volgas’ voelt
Ouwe mopperkont
mijne geeft een aardige berg gas met de (orginele) CC. Meer dan ik zelf zou doen om van 100 naar bijvoorbeeld 120 te gaan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Kan wel ff duren, ik denk idd door weinig vacuüm bij lage toeren. Ik wil er zelf nog eens een klein vacuüm vaatje tussen zetten. Dan lijkt het mij opgelost.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Vacuum wordt dus niet uit je inlaat gehaald maar door een pomp geregeld. Ik zou dan ook voor een vacuumlek ergens gaan.
Sterker nog , bij hoge toeren is je vacuum lager dan bij lage toeren, dan is je vacuum het hoogst.
Ouwe mopperkont