ik heb net een xantia 1.8i van 96 (break) gekocht.
nu zou ik de wagen een volledig groot onderhoud willen geven maar vraag me af of de waterpomp best ook vervangen wordt bij het wisselen van de distributieriem of is dit niet nodig?
eventueel andere zaken die ik best eens goed bekijk (zwakke punten aan xantia?)
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Heel verstandig. Mijn Waterpomp was niet vervangen bij 120k.
Bij 220.000 moest hij er uit. hij maakte een verschrikkelijke herrie.
Als hij vastloopt is het kassa!
ik heb nu voor de 2e maal min rien laten vervangen en de waterpomp heb ik nog niet laten vervangen hij gaat al 360.000 km mee, toen ik voor de 1e keer de riem liet vervangen dat was bij renard vroeg ik of de waterpomp niet mee moest vervangen hij gaf aan zolang hij niet lekt en de riem wordt niet te hard aangespannen kan hij blijven zitten en kan hij lang mee en nog steeds geen problemen ik moet het wel afkloppen.
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
ze heeft nu 135k dus als ze bij 220k pas de geest geeft ben ik al content
tegen dan krijgt ie toch al eens een verse riem ook hé
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Zo een pomp kost c.a. 60 euro, als de boel open ligt is het nog geen 10min. werk.
Het niet vervangen van deze pomp is een verkeerde vorm van bezuinigen.
PS: Volledig groot onderhoud waarbij je de D-riem en waterpomp vervangt, is pas echt compleet als je de thermostaat en koelvloeistof ook laat vervangen.
hij krigt een volledig onderhoud dus zowizo word de koelvloeistof, boitolie, motorolie en alle filters vervangen.
juist de waterpomp twijfel ik wat aan. bij men 1.9bx verving ik die niet mee en ik heb er nooit problemen mee gehad, bij men 1.4 c15 moest ik die wel mee vervangen want ze lekte garantie. ik zou dus gewoon graag weten wat de ervaringen zijn met de waterpompen op de xantia. als het nodig is vervang ik stukken, maar vervangen als het niet nodig is vind ik nogal stom.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je zelf je distributieriem hebt vervangen van je Xantia 1.8i 8-klepper, weet je dat je ERG DOM bent als je dan je waterpomp laat zitten.
Citroen!
DriverD schreef:Als je zelf je distributieriem hebt vervangen van je Xantia 1.8i 8-klepper, weet je dat je ERG DOM bent als je dan je waterpomp laat zitten.
ik heb het nog niet gedaan bij een xantia, daarmee mijn vraag.
maar volgens jou gaat ie dus wel lekken?
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De waterpomp van mijn Xantia lekte ook nog niet, maar als deze waterpomp kapot gaat, kort nadat je je distributieriem hebt vervangen, heb je erg veel spijt. Het vervangen van de distributieriem en -spanner vind ik niet zo’n fijn karwei, omdat je nogal weinig ruimte hebt als de motor nog in de auto zit.
Citroen!
DriverD schreef:De waterpomp van mijn Xantia lekte ook nog niet, maar als deze waterpomp kapot gaat, kort nadat je je distributieriem hebt vervangen, heb je erg veel spijt.
Precies, daar komt het op neer, kort na je D-riem wissel, de boel weer open moeten gooien, omdat je bezuinigd op een pomp van 60 euro. Komt nog bij dat je dan de D-riem van c.a. 40 euro ook weer kan vernieuwen, 2e keer opspannen is niet aanbevolen, als deze riem breekt, ben je heel duur uit.
Ik heb overigens vaak gezien dat als de boel open ligt, de pomp al aan het lekken is, de eerste XU motor waar een pomp 120K erin zit en absoluut geen sporen van lekkage vertoont, moet ik nog zien.
ok, dan vervang ik ze gelijk mee hé
ondertussen eens bekeken en inderdaad dat word een leuk werkje
nog minder plaats tussen de kas en het blok als bij een bx 1.9
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
D-riem wissel bij een Xantia 1.8i en 2.0i is vrij makkelijk als je handig ben, je heb zat ruimte. Bij een 16V of diesel word het pas echt leuk
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Bij mijn 1.6 lekte m’n waterpomp. Toen heb ik én D-riem vervangen en waterpomp uiteraard ook. Vorig jaar juli heb ik de D-riem van mijn huidige Xantia (1.8 SX Break) laten vervangen. Waterpomp toen laten zitten. ‘T is maar net waar je je zelf het beste bij voelt. Mijn Xantia had toen nog maar 57.000 gelopen, dat was mijn reden om de waterpomp niet te vervangen. Maar ja, ‘t blijft een gokje…
Inmiddels al aan de slag?
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Het kan natuurlijk een duur gokje worden,
Dat zou weer zonde zijn!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gezien de leeftijd van de auto, gezien het feit dat de pomp toch wat op zijn donder kan krijgen als er een verse riem is aangespannen en zeker gezien het advies dat je van een aantal doorgewinterde klussers krijgt, adviseer ik je de pomp te vervangen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Deze zomer noodgedwongen in Berlijn mijn kop moeten wisselen 1.8i 8klepper. (Ok zx maar de zelfde moter) Daar geen waterpomp kunnen krijgen op zeer korte termijn,(ik moest weer terug).
Voor dien beslist geen lekke pomp. Binnen 5000k na kopwissel kon ik de waterpomp gaan vervangen. Lekte een beetje 2 liter op 100 km.
Mijn advies VERVANGEN.
Groetjes Harry