Bij het wassen van mijn Xantia zag ik gisteren in eens dat er rechtsvoor (achter de velg) een kabeltje gebroken was. Precies op het punt waar de steun voor het kabeltje zit zeg maar. Weet iemand waar deze van is en of het kwaad kan? Waarschijnlijk rijd ik hier al maanden mee. Ik denk zelf dat dit voor de remmen is (controle voor slijtage).
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
slijtage indicatie draad, gaat altijd kapot, nu gaat het lampje dus niet vanzelf branden als de remblokken op zijn. Dus goed luisteren of regelmatig onderhoud (laten) plegen
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:slijtage indicatie draad, gaat altijd kapot, nu gaat het lampje dus niet vanzelf branden als de remblokken op zijn. Dus goed luisteren of regelmatig onderhoud (laten) plegen
Gaat altijd kapot? Minpuntje voor Citroen dus.
Maar ik zal het in de gaten houden, bedankt!
Bij de volgende beurt krijgt hij een nieuwe kabel, wat vast wel weer niet goedkoop zal zijn. Kroonsteentje zal ik maar niet doen he :klunck
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
draadje draaid gewoon continu mee met de wielen die getuurd zijn, mag dan toch wel een x kapot gaan?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
knapten bij mij ook!
Bij de meeste bij mij bekende BXen zit het er al niet eens meer op… Maar ‘t is niet echt een citroen kwaaltje hoor! Megane’s hebben er ook last van
Ook bij mij is het draadje aan beide kanten doorgeschuurd.
Zaterdag heb ik de onderste looprol vervangen (€120 ) en toen heb ik eens goed gekeken hoe dit zit.
Het is me opgevallen dat de remblokken zelf geen draadje voor de slijtage indicator hebben :
Ik monteer die draadjes niet eens!!!
Die zitten namelijk in je remblokje gegoten, en zodra je blokje slijt, komt dat draadje steeds dichter bij je remschijf, tot hij contact maakt. Dan gaat dus dat lampje branden. Maar die draadjes zitten in het midden van het blokje, dus het lampje gaat al branden als je blokjes pas half op zijn!!!
Gewoon regelmatig controleren / onderhoudt plegen…Is nog steeds het allerbeste!
Test
Die zitten NIET in je blokken gegoten…ja bij een FIAT…bij ons steek je ze er los bij…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Thijsvandebles schreef:
Gewoon regelmatig controleren / onderhoudt plegen…Is nog steeds het allerbeste!
ben ik het nou eens roerend mee eens….......
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ralph schreef:Bij de volgende beurt krijgt hij een nieuwe kabel, wat vast wel weer niet goedkoop zal zijn. Kroonsteentje zal ik maar niet doen he :klunck
Kabeltje is niet duur. Zit ‘gratis’ bij nieuwe remblokken
Joh, laat dat kabeltje….
gewoon je blokken in de gaten houden….
achter zit helemaal niks!!! die moet je ook in de gaten houden…
Citroen gebruikt tenminste nog 4 kabeltjes…
bij mijn fiat zat er maar één! EN DIE WAS NOG STUK OOK .
oldenhage schreef:Thijsvandebles schreef:
Gewoon regelmatig controleren / onderhoudt plegen…Is nog steeds het allerbeste!
ben ik het nou eens roerend mee eens….......
De meeste automobilisten controleren niet eens het oliepeil, koelvloeistof, bandenspanning, etc, dat hoort de garage te doen zeggen ze.
En dan maar klagen als er iets aan de hand en wijzen naar de garage, dat soort mensen zouden een verbod moeten krijgen om een auto te kopen.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
ZX1.4i schreef:
ben ik het nou eens roerend mee eens….......
De meeste automobilisten controleren niet eens het oliepeil, koelvloeistof, bandenspanning, etc, dat hoort de garage te doen zeggen ze.
Ehhhh, moet heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook eigenlijk nooit doe hooguit een keer oliepeilen, om de 15.000 km naar de garage moet maar genoeg zijn.
ops:
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:ZX1.4i schreef:
ben ik het nou eens roerend mee eens….......
De meeste automobilisten controleren niet eens het oliepeil, koelvloeistof, bandenspanning, etc, dat hoort de garage te doen zeggen ze.Ehhhh, moet heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook eigenlijk nooit doe hooguit een keer oliepeilen, om de 15.000 km naar de garage moet maar genoeg zijn.
ops:
Ik geloof dat ik je dan de handen kan schudden Zandvoorta.
eens in de zoveel tijd ff olie en koelvloeistof checken en dan heb je het bij mij wel gehad. Maar ik moet ook wel zeggen dat sinds ik zo belachelijk veel kilometers maak ik eigenlijk niet eens meer hoeft te kijken.
Xantia 1.9 TD Break
Olie en koelvloeistof is wel het belangrijkste, bandenspanning controleren is geen overbodige luxe, het scheelt je brandstof en een klapband met het warme weer.
Heel veel domme mensen blijven ook doorrijden als er een waarschuwingslampje gaat branden, olie lampje?? temp.lampje?? en voor je het weet heb je een kapotte motor. Kijk maar naar het vorige 1.9D blok in mijn Xantia, 1.9D PSA blok is oerdegelijk en betrouwbaar, maar als je zonder koelvloeistof blijft rijden knalt de koppakking en krijg je een dikke groef in de cylinder. En dan maar klagen dat Citroen onbetrouwbaar is, maar bij wie ligt het probleem nu eigenlijk in dit geval?
Het instructieboekje lezen zou geen overbodige luxe zijn voor een hoop mensen.