2 van de 2
 < Vorige 1 2

Het leven van mijn 2.1TD ‘97
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 27 maart 2009 12:39 PM
  [ # 16 ]

Zit wat in Smile
Maar alles wordt toch vervangen.. alhoewel dat kleed eruit halen wel betekent dat al je kabelbomen ook los moeten enzo. Dat levert vast veel gezeur op Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 16 april 2009 01:58 PM
  [ # 17 ]

Gister op de A1 stil komen te staan Crying or Very sad Eerst deed de electra aan boord vna de auto al een beetje merkwaardig. Zo ging de toeter af als ik knipperlicht gebruikt, versterkers die zoemden. Kachel deed niets. Ik dacht een massa probleem of een zekering.
Later begon de auto ineens te bokken en te stinken en meteen viel de motor uit, uiteraard zat ik op de linkerbaan omringt door tunnelstaarders. Zonder knipperlicht is het helemaal lastig om aan te geven dat je er af moet Wink maar het is wel gelukt.
Na inspectie van de ANWB bleek de startmotor te hangen. Deze had dus een goeie 15min meegelopen en door het vermogen dat deze trok is mn + kabel naar de startmotor gesmolten en de startmotor overleden.
Gelukkig had ik een setje doppen achterin liggen in mn nood-kistje en kon ik de massa van de accu afdoppen, anders was mn XM een mooi paasvuur geweest Shocked  Shocked

Sfeerfoto’s komen nog

Ouwe mopperkont

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 16 april 2009 02:19 PM
  [ # 18 ]

WOW dat is even schrikken…

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 16 april 2009 02:42 PM
  [ # 19 ]

huh huh huh

Fijn dat het verder goed is afgelopen.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 16 april 2009 04:03 PM
  [ # 20 ]

Het zit je ook niet mee met de XM’s, hè? Eerst de TCT door zijn hoeven, en nu de DSL weer. Gelukkig is dit minder ernstig.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten

Gepost: 16 april 2009 04:05 PM
  [ # 21 ]

Mja t ging nog net goed. Heb de onderdelen wel liggen gelukkig (Toch handig zon magazijn Wink) maar toch weer werk. Er is nooit eens een eind in zicht.

Ouwe mopperkont

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 16 april 2009 04:11 PM
  [ # 22 ]

Hmm nee dat klopt. Je bent nooit echt klaar met de dames

Profiel  

mcwezel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 16 april 2009 04:47 PM
  [ # 23 ]

Sjesus, was ben jij een pechvogel wat XM betreft! Ik heb veel respect voor je doorzettingsvermogen, hulde! Misschien is het een fijne gedachte dat er ook mensen jarenlang probleemloos in een XM rijden, wellicht ligt dat ook voor jou in ‘t verschiet.

Gr, Michiel

Matthijs309 schreef:

Gister op de A1 stil komen te staan Crying or Very sad Eerst deed de electra aan boord vna de auto al een beetje merkwaardig. Zo ging de toeter af als ik knipperlicht gebruikt, versterkers die zoemden. Kachel deed niets. Ik dacht een massa probleem of een zekering.
Later begon de auto ineens te bokken en te stinken en meteen viel de motor uit, uiteraard zat ik op de linkerbaan omringt door tunnelstaarders. Zonder knipperlicht is het helemaal lastig om aan te geven dat je er af moet Wink maar het is wel gelukt.
Na inspectie van de ANWB bleek de startmotor te hangen. Deze had dus een goeie 15min meegelopen en door het vermogen dat deze trok is mn + kabel naar de startmotor gesmolten en de startmotor overleden.
Gelukkig had ik een setje doppen achterin liggen in mn nood-kistje en kon ik de massa van de accu afdoppen, anders was mn XM een mooi paasvuur geweest Shocked  Shocked

Sfeerfoto’s komen nog

XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 16 april 2009 05:06 PM
  [ # 24 ]
mcwezel schreef:

... Misschien is het een fijne gedachte dat er ook mensen jarenlang probleemloos in een XM rijden, wellicht ligt dat ook voor jou in ‘t verschiet.

Gr, Michiel

Optimist! Laughing

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten

Gepost: 16 april 2009 07:54 PM
  [ # 25 ]

ik denk dat de mensen voor mij jaren lang probleemloos hebben gereden Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 16 april 2009 08:23 PM
  [ # 26 ]

Hahahaha dat vermoeden heb ik bij mijn wagen ook Laughing

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten

Gepost: 24 april 2009 12:50 AM
  [ # 27 ]

Nou hier dan de aftermath (en howto-startmotor wisselen en howto-contactslot modificeren):
Ik heb maar 1 foto van de smelterij. Moet je ook het lood zien dat om de pool heen zit Shocked

Overview; pooltjes los. De drukbuis in het midden van de foto moet weg;

Daaronder de 3 bouten (steek/ring 16)

De plusdraad moet los (dopje 13) en de stuurdraad (dopje Cool

Boven de ‘new-to-me’ startmotor, onder de ‘oude’. De bovenste komt van een type1 en is een versie met een extra vertanding. moet zeggen dat deze een stuk sneller loopt en sneller start nu ook. Nadeel is dat er beugeltje weg moest waar de hydroliek op steunt.

Goed:

The bad&ugly; (als je goed kijkt zie je dat de ietwat schuine vlakjes er compleet af zijn, zon +-3mm staal!)

Montage is eigenlijk omgekeerde volgorde Razz dus daar heb ik geen foto’s van. Je bent hier +- 30min tot een uurtje mee zoet afhankelijk van hoeveel buren komen kijken Laughing

Dan nu het contactslot. Demontage is vrij simpel vind ik. De foto’s gaan dan ook vooral over hoe je je oude sleutel kan gebruiken op een ander slot. Ik had namelijk geen zin om met OF 2 sleutels rond te lopen, OF mn hele slotenset te vervangen (muchooooo werk). Dit kost je hoogstens een ochtendje als je 2 linker handen hebt.

Men neme 1 slot:

Draai het slot een kwartslag zodat het slacht-klaar voor je ligt. Hierbij is het belangrijk dat je het sleutel-insteek-geval links hebt, en het stuurslot mechanisme rechts. Of andersom. Haha Razz

Je ziet hier het zwarte plastic met daaronder het zwarte magie van het slot. Wip dit voorzichtig los:

De veertjes kan je er zo uitpulken met je schroevendraaiertje (of wat je ook gebruikt).
De cilindertjes zijn wat lastiger. Die zitten namelijk in het slot met wat vet en dat komt er niet zo makkelijk uit. Je kan beetje met het slot op de tafel meppen en goed opletten welke pin uit welk gat komt (belangrijk!!!!) of beetje remreiniger erin spuiten. Dat lost het vet op en dan kan je ze er eenvoudiger uittikken. Ook hier is het nog steeds belangrijk dat je voorzichtig te werk gaat, je moet namelijk de pinnen op volgorde houden.

Veer - vul cilinder - maat cilinder

Mijn manier van alles bewaren:

Nadat je deze 4 hebt gedaan en lekker de slag te pakken hebt draai je het slot een kwart de ene kant op, of 3 kwart de andere kant op (hangt er vanaf of je een links- of rechtsdraaiend type bent Very Happy ) en pak je de volgende 5(!).

Goede tip is om eerst je ‘nieuwe’ slot leeg te trekken, dan krijg je beetje gevoel wat voor geweld je moet gebruiken om die pinnen eruit te kloppen en hoe snel ze eruit vallen. Met dit slot maakt het niet uit als je een pinnetje verkeerd hebt liggen, want die gebruik je toch niet meer. Het leeghalen van je nieuwe slot is het belangrijkste.

Nu je 2 lege hulsen hebt, pak jeje favoriete smeer (ik gebruik speciaal kabouter oorsmeer):

Smeer je leeggespoten huls ff lekker vol met smeer:

Hierna heb ik eerst alle maatcilinder op volgorde erin gelegd, nog wat smeer, de vulcilinders erin, nog wat smeer en dan de veren. Daarna leg je de plastic kap er weer terug in:

Tip: ga nu NIET testen of je sleutel al werkt. Het werkt namelijk heus wel. Als je namelijk nu je sleutel te ver doordraait vallen je maatcilinders in de lege hulzen van de 5-rijige cilinders die je nog moet gaan vullen. En dan kan je opnieuw beginnen. Ik heb het voor je getest zodat je zelf die fout niet hoeft te maken Very Happy Very Happy Very Happy

Anyhow; vul de andere 5 ook ff, op dezelfde manier. Druk je sleutel even in de pot met oorsmeer zodat je de binnenkant van je slot ook smeert. Hierna is je sleutel nog wel een paar keer vies als je hem gebruikt maar ach. Je hebt nu toch al vieze handen Wink

Als het goed is kan je je slot nu goed ronddraaien. Goed gedaan, applaus voor jezelf Smile

Mijnes werkt iig goed en ben dr heel blij mee.
Na deze klus heb ik nog ff mn K&N inleg filter in de auto gelegd. Goed resultaat Smile De auto is het iets veerkrachtiger laag op toeren.

Nu maar hopen dat ze eens paar 1000 wil rijden zonder poespas Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 april 2009 01:03 AM
  [ # 28 ]

Daar ben je weer lekker bezig mee geweest!. Zeker de hele fotoserie over het contactslot verdient wel een plekje in de tiplijst.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 24 april 2009 01:06 AM
  [ # 29 ]

bravo bravo bravo bravo gooi

fantastisch! wat een %^$@#klus! maar tot een mooi einde gebracht!

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook