Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En zo tref je de volgende ‘brikrijder’ onder de Citrofielen.
Nooit geweten Theo dat er onder de motor-forummers meer masochisten waren…
Hondaatje loopt nog goed?
Wat riemen betreft: vaak kun je nog wel iets van een oude code lezen, da’s makkelijk met bestellen van nieuw spul.
Zijn die kop en spruitstuk niet te lassen?
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:En zo tref je de volgende ‘brikrijder’ onder de Citrofielen.
Nooit geweten Theo dat er onder de motor-forummers meer masochisten waren…
Hondaatje loopt nog goed?
Wat riemen betreft: vaak kun je nog wel iets van een oude code lezen, da’s makkelijk met bestellen van nieuw spul.
Zijn die kop en spruitstuk niet te lassen?
Ik heb inmiddels een nieuwe kop en niet gebarsten spruitstuk. Dus dat lassen kan altijd nog een keertje.
Eerst de kop ( de nieuwe) laten vlakken van de week. Daarna de rubbers vervangen en dan alles onder de motorkap nog eens goed schoon spuiten (kan er veel beter bij nu) en dan weer langzaam aan beginnen met samen bouwen.
Plan is nu dat volgend weekend de zaak zijn eerste omwentelingen moet maken….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Pascal schreef:En zo tref je de volgende ‘brikrijder’ onder de Citrofielen.
Nooit geweten Theo dat er onder de motor-forummers meer masochisten waren…
Hondaatje loopt nog goed?
Wat riemen betreft: vaak kun je nog wel iets van een oude code lezen, da’s makkelijk met bestellen van nieuw spul.
Zijn die kop en spruitstuk niet te lassen?
Honda? ik heb een honda Jazz…maar mijn NTV is al een poosje de deur uit, en de CX (Daarvoor) ook, evenals de CBR, GL1000 en de CB400
ik heb nu een K1100RS (maar voor de gein heb ik die ook maar uit elkaar gesloopt (koppeling).
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Hier ook nog een Jazz. Ik rij er wel niet graag mee.
Waarom die kop vlakken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Hier ook nog een Jazz. Ik rij er wel niet graag mee.
Waarom die kop vlakken?
Een jazz uit 1986 he! automaat!
Maar ik laat de kop vlakken omdat voor die paar tientjes ik het risico van krom of anders slecht niet wil lopen.
Het moet gewoon goed zijn.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Zo….
weer heel wat stappen verder.
vandaag bij de brezan even leeg gelopen, 313 euro voor:
2 riemen
1 pakking set
1 koppakking
1 luchtfilter
1 vat motor olie
1 vat koelvloeistof
10 kopbouten
1 thermostaat
1 oliefilter.
verder is de kop vandaag ook gevlakt (83 euro incl BTW) ziet er erg netjes uit, ze hebben ook de buitenkant soort van schoon gemaakt. (waarschijnlijk door het koelmiddel van de Freesbank).
Bij thuiskomst de waterpomp gedemonteerd. Wat een smerige bruine bende zat daar in… De pomp zelf ziet er erg goud uit… Maar de vorige eigenaren hebben het blok met kraanwater gevuld…. Ik ga er koelvloeistof in doen… Want die kan echt niet!!!
Daarna met de tuinslang alles doorgespoeld (de radiator 2 kanten op, de radiator naar de waterpomp en de waterpomp naar de rest….. Nu is alles weer helemaal schoon! (van binnen dan!)
Daarna de cilinderwanden nog even in het vet gezet.
Toen begonnen met de montage van de verschillende onderdelen op de cilinderkop…. WTF?! Die gekke fransen hebben allemaal M7 bouten gebruik!? Waar ga ik die nu weer kopen?
Ik heb 2 maal M7 * 80 en 2 maal M7 * 50/60 nodig voor het ” waterhuis ” (daar waar ook je thermostaat in zit… )
Tevens een heel speciaal boutje/moertje combinatie dat voor het kleppendeksel wordt gebruikt…
Morgen maar opzoek naar M7 boutjes en die speciale dingen (tip iemand?)
en een waterpomp pakking
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M7 kan je bij de eerste-de-beste Citroën specialist kopen, via de ijzerhandels gaan ze vaak per kilo.
Goed bezig trouwens!
Heb je wel de dikkere koppakking gekocht?
Groetjes Harry
Dumnoz schreef:Heb je wel de dikkere koppakking gekocht?
uiteraard
De payen Pk5331 dikte 1,44 mm
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Groetjes Harry
De kop… met wat van de onderdelen voorlopig gemonteerd.
ik wacht nu op de kleppentang, als ik die heb vervang ik de klephoedjes en kan alles weer gemonteerd gaan worden…
Hier een plaatje van de inlaat kant
Hier een van de uitlaatkant:
hier nog een detail plaatje van het ” waterhuis ” met daarin de nieuwe M7 boutjes, gehaald bij Motorenco in beverwijk, dealer had dat niet (zucht)...
Tot slot nog een plaatje van de waterpomp en de spanrol… beide komen zo van de auto, ga ik beide niet vervangen.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Waterpomp niet vervangen betekend zeer binnenkort lekkerij,(ik spreek uit ervaring). Gelijk ook spanrol vervangen. Dan ben je voorlopig van die ellende verlost.
Groetjes Harry
Gisteren heb ik de kleppen gedemonteerd uit de kop die ik gekocht heb… pff dat ziet er goed uit allemaal… ik had dat niet hoeven doen.
de kleppen (heb er 2 getrokken bij mijn oude kop) van mijn oude kop zien er slechter uit.
De klepsteelrubbers in de nieuwe kop waren ook nog prima (heb ze desondanks allemaal verwijderd en plaats vanavond (na het in slijpen) nieuwe.
ik zal dan ook weer wat plaatjes schieten.
Tevens gisteren een waterpomp gekocht, deze ook gelijk gemonteerd.
Dat was het eerste onderdeel dat weer terug op de motor ging voelt GOED wanneer dat gebeurd..
keurig alles op moment aangedraaid (heb niet voor niets geinvesteerd in 2 momentsleutels, verloopstukjes en speciale inwendige en uitwendige torx bitjes! )
hopelijk gaat het monteren van de kleppen net zo voorspoedig als het demonteren, en kan ik morgen de koppakking op de motor gaan leggen
plaatjes vanavond!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Waterpomp vervangen lijkt me gezien de beschrijving geen onlogische stap; die dingen gaan een paar ton mee en dan draaien ze lek. Ze moeten “vet stroef” aanvoelen, net niet knersend, als ie soepel ronddraait staat ie op knappen of is ie al lek.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Waterpomp vervangen lijkt me gezien de beschrijving geen onlogische stap; die dingen gaan een paar ton mee en dan draaien ze lek. Ze moeten “vet stroef” aanvoelen, net niet knersend, als ie soepel ronddraait staat ie op knappen of is ie al lek.
De oude pomp voel nog “vet stroef”. Dus vermoed dat het wel mee valt met de “lek gevoeligheid”.
Maar doordat er water (kraanwater) in het koelsysteem zat is alles verroest geraakt (de pomp as is voor een aanzienlijk deel weggerot aan het uiteinde).
De nieuwe pomp is in ieder geval gemonteerd (heeft overigens wel een ander impellor dan de oude pomp… maar dat mag de pret niet drukken.
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)