Cruise control accelereert langzaam
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 23 april 2009 01:07 PM

Mijn cruise control in de XM accelereert langzaam. Als ik die op 140km/h heb staan, en ik restore de snelheid als ik 110 rijd, dan duurt het best wel lang voor die weer op snelheid is. Is daar iets aan te veranderen? In nieuwe auto’s gaat dat een stuk sneller!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 23 april 2009 01:20 PM
  [ # 1 ]

Ik denk het niet, nieuwere auto’s zijn vaak uitgerust met een elektronisch gaspedaal, waarbij er geen gaskabel meer is. Bij het hervatten van de vooringestelde snelheid word er volgens mij dan (vol)gas gegeven door de computer. Mijn vorige peug 307 cc deed precies hetzelfde, de automaat schakelde zelfs direct 1 of 2 versnellingen terug.

Als je een cruisecontrol volgens het oude systeem hebt (vaccum of elektrisch) word deze geleidelijk aangetrokken tot de ingestelde snelheid is bereikt Wink

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 23 april 2009 01:21 PM
  [ # 2 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Ik denk het niet, nieuwere auto’s zijn vaak uitgerust met een elektronisch gaspedaal, waarbij er geen gaskabel meer is. Bij het hervatten van de vooringestelde snelheid word er volgens mij dan (vol)gas gegeven door de computer. Mijn vorige peug 307 cc deed precies hetzelfde, de automaat schakelde zelfs direct 1 of 2 versnellingen terug.

Als je een cruisecontrol volgens het oude systeem hebt (vaccum of elektrisch) word deze geleidelijk aangetrokken tot de ingestelde snelheid is bereikt Wink

Klopt, je voelt idd het gaspedaal gaan. Maar wellicht is een schoef aanwezig waardoor je dit wat sneller kan laten verlopen (en dus ook wat minder efficient)

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 23 april 2009 01:26 PM
  [ # 3 ]

Bij mijn weten is alleen de snelheid van oppakken bij het aanzetten van de cc in te stellen, gaat dit te snel krijg je een nogal nokse klap door de auto.

Ik heb zelf een aftermarket setje van Waeco in zitten Wink.

 

Profiel  
 
laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 23-09-2008

Gepost: 23 april 2009 01:27 PM
  [ # 4 ]

ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 23 april 2009 02:03 PM
  [ # 5 ]

Ik heb een originele cruise control.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 23 april 2009 03:12 PM
  [ # 6 ]
laatste auto schreef:

ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.

In het inlaatspruitstuk is er relatief veel vacuum aanwezig bij hoge snelheden. Het vacuumdoosje kan makkelijk bedient worden, de veerstijfheid van het membraan is reltief laag .
De PRV V6 24v heeft soortgelijke vacuumdoosjes om de inlaattraject lengte te vergroten en die worden juist bedient bij 4000tr/min en 5000tr/min wat ook overeenkomt met hoge snelheden Wink .

Het kan best zijn dat het vacuumdoosje of het slangetje een beetje lekt en daardoor niet goed wordt bediend.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 23 april 2009 05:56 PM
  [ # 7 ]
laatste auto schreef:

ik denk dat het komt omdat een cruise-control vacuum nodig heeft om te kunnen werken; bij hoge snelheden is de onderdruk kleiner; je kan dus ook niet op topsnelheid je cc instelleen.
140km/uur is al een relatief hoge snelheid , dus weinig vacuum.

Ik zeg het even uit mijn hoofd, heb geen schema’s bij de hand maar volgens mij heeft de XM voor de cruisecontrol een aparte vacuumpomp heeft dus niets met je snelheid te maken. Systeem even controleren op lekkages en de spanning van de cc kabel controleren zou ik zeggen.

Vroemmmmm

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 april 2009 09:03 PM
  [ # 8 ]
Mark Nijenhuis schreef:

 

Ik heb ook zo een Waeco setje in mijn auto, werkt erg goed Cool

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 april 2009 10:20 PM
  [ # 9 ]

XM heeft idd een losse vacuumpomp erop zitten.
T zou kunnen dat deze systemen gewoon niet volgas gaat maar gewoon naar de gasklep hoek die benodigd is om 140 te halen. Als dat vanaf 110 maar een marginaal verschil is in gasklepstand zal deze idd niet zoveel extra versnellen. Ik denk dat het verschil om van 50 naar bijv 140 te gaan wel als ‘volgas’ voelt

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 23 april 2009 11:20 PM
  [ # 10 ]

mijne geeft een aardige berg gas met de (orginele) CC. Meer dan ik zelf zou doen om van 100 naar bijvoorbeeld 120 te gaan.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 april 2009 05:45 PM
  [ # 11 ]

Kan wel ff duren, ik denk idd door weinig vacuüm bij lage toeren. Ik wil er zelf nog eens een klein vacuüm vaatje tussen zetten. Dan lijkt het mij opgelost.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 april 2009 05:47 PM
  [ # 12 ]

Vacuum wordt dus niet uit je inlaat gehaald maar door een pomp geregeld. Ik zou dan ook voor een vacuumlek ergens gaan.

Sterker nog , bij hoge toeren is je vacuum lager dan bij lage toeren, dan is je vacuum het hoogst.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook