Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou voor de zekerheid de thermostaat en de temperatuursensor vervangen en het koelwater volledig verversen en het systeem goed ontluchten. Dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Ik zou voor de zekerheid de thermostaat en de temperatuursensor vervangen en het koelwater volledig verversen en het systeem goed ontluchten. Dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Precies. Het is al meermaals gebleken dat de TU-blokjes heel makkelijk lucht inslikken. Dan lijkt het net alsof je een lekke koppakking hebt, zeker als er toch al iets olie in de kv zit. Tja, dat ís ook wel lek, maar het hoeft zeker niet fataal te zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Ik zou eerst terug gaan naar de autoverkoper voordat je zelf gaat lopen dokteren.
Gun die man z’n kans om het met jou in orde te maken en zie daarna verder.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Voor de goede orde, het is een auto van een vriend. Omdat hij een ax op mijn advies had gekocht voel ik me een beetje medeverantwoordelijk.
De verkoper reageerde zoals verwacht. Een auto uit deze prijsklasse kan rijden of instorten. Hij vertelde ook dat er net een nieuwe drukgroep in zat. Dus al met al de moeite waard om nog wat geld in te steken.
Wat betreft het overlopen van de kvs, in ga toch nog een poging wagen om goed te ontluchten. De eigenaar van de auto had de kvs er zo in gekieperd.
De olie in de kvs is natuurlijk een teken aan de wand.
Wie weet, ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast voor het meedenken.
Citroen Bx Deauville 1993
Wie weet…., ik heb het ook geprobeerd maar olie in het water is einde oefening, de koppakking moet verandert worden.
Deze ken je al? http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164180&postdays=0&postorder=asc&start=0
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Eric schreef:Voor de goede orde, het is een auto van een vriend. Omdat hij een ax op mijn advies had gekocht voel ik me een beetje medeverantwoordelijk.
Enerzijds logisch, maar als ik het verhaal goed begrijp was hij wel zo stom om een auto te kopen zonder jou er persoonlijk bij te halen opdat je hem voor een miskoop kon behoeden
Eric schreef:De verkoper reageerde zoals verwacht. Een auto uit deze prijsklasse kan rijden of instorten. Hij vertelde ook dat er net een nieuwe drukgroep in zat. Dus al met al de moeite waard om nog wat geld in te steken.
Tja….
Eric schreef:Wat betreft het overlopen van de kvs, in ga toch nog een poging wagen om goed te ontluchten. De eigenaar van de auto had de kvs er zo in gekieperd.
Probleempje wat ik ken van de 1.4 TU is dat er wel eens lucht onder de temp sensor blijft hangen. Das idd bij het thermostaathuisje.
Ander zeer bekend grapje is de kachel vergeten open te draaien tijdens ontluchten en tja als men eenmaal de kachel opendraait onderweg is het feest.
Eric schreef:
De olie in de kvs is natuurlijk een teken aan de wand.
Wie weet, ik hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast voor het meedenken.
We wachten met zijn allen gespannen af…
Helaas komt die niet in aanmerking voor de slooppremie
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
paso schreef:Wie weet…., ik heb het ook geprobeerd maar olie in het water is einde oefening, de koppakking moet verandert worden.
Deze ken je al? http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164180&postdays=0&postorder=asc&start=0
die ken ik idd al. Ik heb al via mail contact met de koppensneller.
Citroen Bx Deauville 1993
Altijd gelijk koppakking! koppakking!! is dat het enige wat er geroepen kan worden?
Vaak zie je sludge omdat er kleine stukjes gereden worden, en ja dat duurt wel paar lange ritten voordat dat eruit is. Zelf ook gehad!
Begin eens met goed ontluchten van de auto. Krik de auto aan de voorzijde op, zet de kachel op warm. Alle ontluchtingspunten open en dan KVS erbij. Eerst die van de kachelslangen de gene links achter (als je voor de auto staat) dan bij het thermostaathuis en dan die van de radiateur. Start dan de auto warm laten draaien (normaal tot de fan aan slaat) tot graadje of 90 en herhaal het ontluchtings proces dan is ie echt wel goed lucht vrij.
Wat ook wel vaak gebeurt is dat de dop van de radiateur op een of andere manier gaar is. Dan gaat ie er KVS uitgooien bij die dop vervang de dop en het is ineens over.
Koppakking kan altijd nog, en inderdaad schakel de koppensneller dan maar in Leer je nog wat van ook als je wil
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Nou, het is geen slutsj of hoe dat ook mag heten. Het is gewoon ordinaire zwarte olie wat er zit onder de dop.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Sludge is een mayonaise-achtige substantie die ontstaat wanneer er vocht in olie zit. Daardoor zie je dit vaak bij korte ritjes als gevolg van vocht dat geen tijd krijgt om te verdampen of bij een lekke koppakking doordat er kvs in de olie lekt.
Als je geen sludge hebt dan is dat misschien juist wel een goed teken. Er lekt dan geen of weinig water naar binnen door de pakking. Des te meer reden om eerst eens de kvs en, als de olie ordinair zwart is, ook de olie te vervangen en daarna het koelsysteem goed te ontluchten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dan kan het toch nooit sludge in je kvs zitten…
Sludge ontstaat door niet voldoende functioneren van je carterventilatie. Carterventilatie is nodig om vocht en benzinedampen af te voeren zodat de olie niet vervuild. Dit werkt alleen goed als het blok lekker warm wordt. Bij veel korte ritjes zal de vervuiling wel plaatsvinden. (sludge)
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Correct. Sludge zit daarom ook altijd in de slangen van de carterontluchting en onder de vuldop van de olie.
Sludge zit niet in de kvs. Daar gaat olie op drijven als de kop lek is. Maar ook als de kvs al eeuwen oud is… er lekt altijd wel iets.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Auto staat bij knopper.
De kvs bleef er uiteindelijk wel inzitten, maar de auto rookte als een ketter.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zo een ruitensproeiertankje valt er wel vaker uit ivm roest….
rep kost 800 euries.
Zonder af te wachten wat de klant van de prijs vindt hebben ze de reparatie ook maar vast uitgevoerd. Rare manier van werken.
Citroen Bx Deauville 1993